true
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ایجاد بندر خشک در فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) امکانپذیر است.
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) میتواند جایگاه مناسبی برای ایجاد بندر خشک و و فعالسازی صنعت حمل و نقل و تجارت باشد.
وی افزود: در شرایط تحریم که قدرتهای جهانی علیه ایران هستند، صنعت حمل و نقل هوایی به کار خود ادامه داد و توانست با چنگ و دندان به مردم کشور سرویسدهی کند و پایدار بماند.
به گفته آخوندی پروازهای ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور برقرار ماند و این در شرایطی رخ داد که بخشی از قدرتهای جهان به دنبال این بودند که صنعت حمل و نقل کشور نتواند فعالیت کند اما در مقایسه با استانداردهای جهانی این صنعت توانست به فعالیت خود ادامه دهد.
وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از کسانی که به نحوی در فرآیند آموزش و تربیت نیروی انسانی فعال هستند، ادامه داد: این همکاران باید بدانند صنعت حمل و نقل هوایی راه زیادی در پیش دارد و مردم کشور نیز انتظارات فراوانی از این صنعت دارند.
وی با اشاره به برنامه ۲۰ ساله سند چشمانداز تاکید کرد: باید تا سال ۱۴۰۴ در منطقه جایگاه برجستهای داشته باشیم. همچنین در رقابت با کشورهایی که از نظر بنیه دانش و رویکردهای انسانی از ما عقبتر بودند، پیشتاز شویم و اگر کسری در این صنعت داریم آن را بهبود بخشیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه پنجم کشور تاکید کرد: باید در کوتاه مدت به این برنامه توجه و سعی شود تا جایی که امکان دارد برنامهها عملیاتی شوند چرا که این برنامه از جهت توسعه زیرساختها و ماموریتهای مشخص شده، اجرا میشود.
وی با اشاره به توانایی اجرای عملیات فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: تشکیل شهر فرودگاهی در حال هماهنگی است چراکه این فرودگاه میتواند با هماهنگی ریل و جاده به بندر خشک تبدیل شود. همچنین حمل و نقل ترکیبی در این فرودگاه سامان یابد.
آخوندی ایجاد حمل و نقل ترکیبی در این فرودگاه را مهم دانست و اظهار کرد: این فرودگاه باید شایستگی لازم برای ایجاد امکانات برای شهروندان را داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کسری منابع در این فرودگاه گفت: باید فعالیتهای بین رشتهای در صنعت حمل و نقل ایجاد شود چراکه راهاندازی بندر خشک و مناطق ویژه تجاری در این فرودگاه امکانپذیر است و میتواند نقش جدی در توسعه حمل و نقل و تجارت ایران داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه میتوان فاینانس خارجی را در سرمایهگذاریهای این صنعت جذب کرد، گفت: با سیستمهای مشارکتی بخش عمومی و خصوصی و ابزارهای دیگر هرچه سریعتر شهر فرودگاهی امام خمینی را میتوان ایجاد کرد و باندهای دیگر را توسعه داد.
آخوندی با اشاره به اینکه فعالیتها برای ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به صورت اساسنامه تهیه شده و منتظر تصمیم هیات وزیران است، گفت: امیدواریم تا پایان سال این موضوع تعیین تکلیف شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آزادسازی این صنعت در قانون برنامه پنجم اظهار کرد: در این قانون ذکر شده که صنعت هوانوردی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خطاب به رییس سازمان هواپیمایی کشوری و قائم مقام خود در امور هواشناسی و هوانوردی گفت: زمانبندی دقیقی برای اجرای برنامههای عملیاتی این سازمان باید ارائه شود و طبق آنچه قانون برنامه پنجم اعلام کرده تا پایان سال باید آزادسازی کامل در صنعت هوایی صورت گیرد.
آخوندی تاکید کرد: هنوز تنوع سازی در این صنعت ایجاد نشده چه رسد به آزادسازی لذا باید هرچه سریعتر برنامه عملیاتی صنعت ارائه شود و فعالان حوزه دست به کار شوند.
وزیر راه و شهرسازی دیگر ماموریت مهم این سازمان را بهبود کارآیی و بهرهوری در صنعت هوانوردی عنوان کرد و گفت: صنعت هوانوردی ویترین نظام است و باید فرودگاه در شأن مردم باشد و برای آسایش، رفاه و ایمنی شهروندان خدمات خوب ارائه دهد.
وی تاکید کرد: کلیه فرآیندهایی که در صنعت حمل و نقل هوایی در کشور ما صورت میگیرد باید بازبینی شود چراکه ضمن حفظ ایمنی و امنیت باید راهکارهایی برای آسایش و رفت و آمد آسان مردم ایجاد شود.
آخوندی با بیان اینکه مردم در سفرهای خود باید با روحیهای مناسب وارد کشور شوند، گفت: باید فرودگاهی شاداب داشته باشیم نه این که مسافران با ورود به فرودگاه با چهرهای عبوس مواجه شوند و باید در کنار ایجاد امنیت، شادابی میان مسافران حفظ شود.
وزیر راه و شهرسازی ماموریت دیگر سازمان هواپیمایی کشوری را رگولاتوری و تنظیم برنامههای این سازمان عنوان کرد.
وی تاکید کرد: باید ناوگان هوایی بیش از این توسعه یابد چراکه با توجه به تعهدات دولت تدبیر و امید موقعیتهای جهانی برای ایجاد برنامههای چشم انداز وجود دارد. همچنین اعتبارات لازم برای توسعه ملی این صنعت باید در نظر گرفته شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=5368
false
true