×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
امکان انتقال فناوری نوین و ارتقای بهره وری صنایع آب و برق با برجام

اقتصادتهران: وزیر نیرو گفت: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امکان انتقال فناوری های جدید و ارتقای بهره وری صنایع آب و برق کشور را برای دستیابی به خودکفایی بیشتر و دستیابی به بازارهای صادراتی فراهم کرد.

«حمید چیت چیان» عصر روز شنبه در سلسله نشست های تخصصی «اقتصاد مقاومتی و برجام» در مرکز مطالعات وزارت امورخارجه افزود: از زمان جنگ تحمیلی با برنامه ریزی هوشمندانه در صنعت برق، تامین نیازهای داخلی با تکیه بر توان داخلی میسر شد.

به گفته این مسئول، اگر توانمندی صنعت برق ایران در عرصه تامین تجهیزات نیروگاهی و ساخت نیروگاه ها در زمان تحریم ها نبود، دشمنان ایران می توانستند سخت ترین شرایط را برای تولید برق تحمیل کنند.

وزیر نیرو درباره ویژگی درونزایی در اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از الزام های درونزایی، کاهش هزینه ها و ارتقای بهره وری در اقتصاد است.

وی به شوروی سوسیالیستی اشاره کرد که با وجود برخورداری از آخرین فناوری ها و پیشرفت های علمی به دلیل ناکارآمدی نظام حاکم دوام نیاورد و فروپاشید.

چیت چیان تاکید کرد زمانی می توان کشور را صحیح اداره کرد که با کارایی و بهره وری بالا عمل کنیم و ادامه داد: به عنوان نمونه اگر فناوری کلاس اف (F) نیروگاهی در داخل تولید شود، می توان بازده آنها را در حالت سیکل ترکیبی به بیش از ۵۸ درصد ارتقا داد که راهی برای تولید ارزان تر برق است.

به گفته وی، اگر ایران به عنوان مرکز انرژی منطقه عمل کند، باید پیمانکاران توانمند داخلی ظرفیت تولید تجهیزات را افزایش داده و در خارج کشور بازار ایجاد کنند؛ در غیر این صورت بخشی از ظرفیت های کشور بیکار می ماند.

این عضو کابینه دولت توسعه بازار صادراتی را مفهوم برونگرایی دانست که لازمه آن، تعامل با سایر کشورها، فراهم سازی امکان تبادلات بانکی و برخورداری از اقتصاد رقابت پذیر است تا با وجود سایر رقیبان در بازارهای بین المللی، اشتغال و درآمد ایجاد کنیم.

محدود شدن به بازارهای داخلی بدون برجام

وزیر نیرو تصریح کرد: اگر برجام نبود، امکان برقراری روابط مالی و تعاملات بین المللی با خارج وجود نداشت و به ناچار باید خود را به بازارهای داخلی محدود می کردیم.

چیت چیان از بهره مندی ۴۲ درصد جمعیت شهری کشور از خدمات فاضلاب خبر داد و گفت: سامانه های جمع آوری و دفع فاضلاب و تکمیل آنها در سراسر کشور به سرمایه گذاری نیازمند است.

وی درباره نتایج سفر به استان خوزستان اعلام کرد: تکمیل طرح های آب و فاضلاب این استان به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که فقط از طریق بودجه های دولتی امکانپذیر نیست.

وزیر نیرو گفت: حتی بخش خصوصی نیز برای اجرای این طرح ها باید به سراغ وام گرفتن از بانک ها، صندوق توسعه ملی و … برود که آن هم به سادگی امکانپذیر نیست؛ بر این اساس برای توسعه در ابعاد مختلف به منابع مالی نیازمندیم.

به گفته وی، اگر برجام اجرا نمی شد تامین منابع مالی برای توسعه آب و فاضلاب کشور امکانپذیر نبود.

این مسوول همچنین درباره صنعت برق کشور گفت: در ۱۰ سال گذشته وزارت نیرو برای ساخت ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه جدید به بخش خصوصی مجوز داد که فقط ۱۳ هزار مگاوات آن محقق شد و مهمترین مانع، تامین نشدن تسهیلات مورد نیاز است.

به گفته چیت چیان، باید راه تامین سرمایه و تامین مالی را باز کرد تا سرمایه گذار خارجی تجهیزات مورد نیاز را از تولیدکننده داخلی تهیه کند.

وی تاکید کرد فقط با اصلاح قیمت های آب و برق، روشن سازی روش صدور ضمانتنامه ها برای اجرای طرح ها در خارج کشور و شفافیت در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می توان از برجام برای درونزایی، برونگرایی و کسب بازارهای صادراتی گسترده تر انتظار داشت.

به گزارش ایرنا، همایش اقتصاد مقاومتی و برجام دهم اسفندماه آغاز شد و تا هجدهم اسفندماه به بررسی دستاوردهای برجام در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی شامل صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، نفت، نیرو، انرژی هسته ای، بهداشت، راه و شهرسازی، علم و فناوری و پولی- بانکی می پردازد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches