true
اقتصادتهران: در پایان سفر وزیر راه و شهرسازی به آلمان بیانیه مشترک تشکیل کارگروههای مشترک ریلی و دریایی را «عباس آخوندی» وزیر راه وشهرسازی کشورمان و «الکساندر دوبرینت» وزیر حمل و نقل و توسعه زیرساخت های دیجیتال آلمان امضا کردند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سفر آخوندی و هیات همراه به آلمان، نشست کارگروه مشترک ریلی و کارگروه مشترک دریایی و بندری با حضور نمایندگان شرکتهای بزرگ بخش خصوصی آلمان در حوزه حمل و نقل برگزار شد.
در ابتدای این نشست دوبرینت وزیر حمل ونقل و زیرساخت های دیجیتال آلمان ضمن خوش آمدگویی به وزیر راه و شهرسازی کشورمان و هیات همراه گفت: هدف ما از تشکیل کارگروهها ایجاد یک گفتگوی بین بخشی در ایران و آلمان است و ما نیز از نظر سیاسی، از طرف دولتها از این گفتگو و همکاریها حمایت میکنیم، به طور قطع این گروه کاری میتواند از کمکهای دفتر مربوطه در وزارت اقتصاد آلمان نیز بهرهمند شود.
وی تأکید کرد: همکاریهای ایران و آلمان دارای فرصتهای زیادی است که باید مورد بهرهبرداری قرار گیرد، ایران دومین اقتصاد بزرگ را در منطقه دارد و این نشست فرصت مناسبی را برای آشنایی نمایندگان شرکتهای آلمانی با فعالیت این کارگروهها است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست با ابراز خوشحالی از روند روبه گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی بین دو کشور و همچنین افتتاح کارگروههای مشترک ریلی و دریایی و بندری در این حوزه روند اجرای پروژهها بویژه اختصاص Fast Track Credit(حدود سه میلیارد دلار) توسط آلمان را تشریح کرد و گفت: انعقاد قرارداد و اجرای آنها برای برخی از پروژهها در حوزههای نوسازی ناوگان هوایی، زیرساخت ریل، نوسازی ناوگان ریلی، سیستمهای سیگنالینگ ریلی، سیستمهای مدیریت شبکه ریل و مذاکرات در این زمینه با برخی از شرکتهای آلمانی، امضای یادداشت تفاهم همکاری برای راهآهن قم – اراک با ایتالیاییها، انعقاد قرارداد و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد از مهمترین قراردادهای ما با شرکت های آلمانی و کشورهای اروپایی است.
آخوندی در ادامه ابراز امیدواری کرد، پیشنهادی از طرف آلمانها برای برقی کردن راه آهن تهران- تبریز دریافت شود که بدون شک برقی کردن این مسیر وضعیت ریلی را در مسیر اروپا بهتر میکند.
«محمد سعید نژاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست گزارشی درباره موقعیت استراتژیک ایران و بنادر آن در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر ارائه داد و گفت: سواحل جنوب ایران با جمعیتی حدود ۴۰۰ میلیون نفر، ظرفیتهای بندر شهید رجایی و فرصتهای پس از برجام جهت نوسازی و تجهیز بنادر ایران، ترمینال شماره سه بندر شهید رجایی که مناقصه بینالمللی آن انجام شده و اقدامات مرتبط با افزایش ظرفیت آن و انعقاد قرارداد با شرکت رولند برگر برای بازبینی ابعاد کلی این بندر از نکات مهم و مورد توجه در این عرصه به شمار میروند که باید به آنها توجه شود.
نماینده شرکت رولندبرگر نیز در ادامه پیرامون نتایج مطالعات بندر شهید رجایی گزارشی به نشست ارائه کرد که قرار گرفتن بندر شهید رجایی به عنوان مکان تولید خودرو با رفع تحریم ها، مقام اول بندرعباس از نظر حمل کانتینر در ایران، انجام عمده واردات و صادرات ایران از طریق این بندر را از مهم ترین ظرفیت های سرمایه گذاری بندر شهید رجایی اعلام کرد.
در ادامه این نشست نمایندگان شرکتهای آلمانی نظیر زیمنس, تالس, دویچه بانک, CPO, برمن پورت, SEMA, بمباردیه, شرکت مدیریت کشتیرانی شُلته,BLG, Translogistic (وابسته به دویچه بانک)از روند همکاریها, چالشها و پروژههای خود در ایران سئوالاتی پیرامون تامین مالی صادرات مطرح کردند.
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در اموربینالملل نیزتوضیحاتی پیرامون قرارداد فست تراک توسط هرمس و مذاکرات در دست اجرا برای پرداخت مالی به شرکتهای آلمانی جهت انعقاد قرارداد تجاری در ایران ارائه کرد.
سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست در خصوص همکاریهای ریلی ایران و آلمان به مواردی از قبیل خطوط راه آهن در دست ساخت, ناوگان ریلی, میزان حمل سالیانه بار و مسافر، میزان سرمایه گذاری دولت در سالهای گذشته و سالهای پیش رو، فایناس ۷ میلیارد دلاری چند سال اخیر دولت به بخش ریلی، اولویت توسعه راه آهن در ایران و روند نوسازی ناوگان ریلی ایران با مشارکت شرکتهای خارجی، تامین لوکوموتیو، راه اندازی قطارهاب سریع السیر، تأمین سیستم سیگنالینگ برای ارتقا ایمنی و ظرفیت خطوط ریلی ایران را مطرح کرد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=88171
false
true