×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
اقتصاد ایران پس از تحریم

اقتصادتهران: سرانجام ماراتن ۹ روزه مذاکرات هسته‌ای با ارائه بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. بیانیه‌ای که می‌تواند سر آغاز توافقی همه جانبه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور عزیزمان باشد. اما آنچه که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نتیجه این بیانیه و نیز آثار مثبت توافقی است که در ماه‌های آینده بر تمام بخش‌های کشور به ویژه بخش اقتصادی نمایان خواهد شد.

در وهله نخست که به سر تیتر اخبار نگاه می‌کنیم خبرهای خوشی از وضعیت اقتصادی به چشم می‌خورد به طوری که برخی فعالان بازار ارز می گویند پیش از انتشار بیانیه مشترک هسته ای ایران و ۱+۵ ، گمانه زنی‌ها در باره احتمال افت نرخ ارز در بازار مطرح بوده است.

نرخ دلار که پیش از این تا ۳۳۰۰ تومان فروخته می‌شد با کاهش ۲۰۰ تومانی به ۳۱۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که برخی از فعالان بازار ارز این کاهش نرخ را ادامه دار و احتمال تداوم این روند را تا رسیدن به قیمت پایین تر از ۳۰۰۰ تومان محتمل می‌دانند.

از سوی دیگر پس از صدور بیانیه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ در ساعات پایانی معاملات بازار نفت در شیب سقوط آزاد قیمت نفت در بازارهای جهانی تندتر شد.

جدای از بازار سکه و ارز و طلا و نفت که خیلی سریع واکنش نشان دادند، باید در روزهای آینده منتظر خبرهای خوش دیگری از سایر بازارها به خصوص واکنش بازار سرمایه به این بیانیه باشیم تا معاملات این بازار نیز روند صعودی خود را از سر بگیرد.

به طور کلی اقتصاد ایران پس از فراز و نشیب‌هایی که در مدت وضع تحریم به خود دیده است اکنون در مرحله بازسازی قرار خواهد گرفت و با برداشته شدن کامل تحریم‌ها شاهد افزایش رونق اقتصادی بیش‌تر در تمام زمینه‌ها نیز خواهیم بود چرا که برداشته شدن تحریم‌های نفتی و بانکی که فعالان اقتصادی را با مشکلات عدیده‌ای در گذشته‌ای نه چندان دور مواجه ساخته بود اکنون در حال رخت بر بستن از اقتصاد است و گویی قرار است اقتصاد ایران جان تازه‌ای به خود بگیرد.

برداشته شدن تحریم‌های بانکی به ویژه برای نقل و انتقال پول به منظور فعالیت‌های اقتصادی سرمنشا تحولی عظیم در اقتصاد ایران خواهد بود و صادرکنندگان به طور حتم با فراغ بال بهتری خواهند توانست نسبت به صادرات کالا اقدام کنند. از سوی دیگر با رفع کامل تحریم‌ها بسیاری از سرمایه گذارانی که قصد ورود به بازار ایران را داشتند می‌توانند با آرامش بهتری نسبت به گذشته نسبت به وارد کردن سرمایه به کشورمان اقدام کرده و با فراهم شدن امنیت اقتصادی، راه برای انجام سرمایه گذاری‌های بیش‌تر به خصوص در زمینه صادرات غیر نفتی هموار می‌شود.

اکنون وقت ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های بزرگ و رویارویی با رقیبان خود از دیگر کشورهاست تا علاوه بر آزمایش توان خود بتواند از فرصت به دست آمده در راستای سرمایه گذاری بیش‌تر بهره ببرد.

در هر صورت می‌توان اینطور برآورد داشت که اقتصاد ایران در نقطه عطف جدیدی قرار گرفته و التبه راه بس طولانی را نیز در پیش دارد تا به روزهای اوج برسد اما به طور حتم این امر می‌تواند سرآغاز تحولی نوین در بخش‌های مختلف اقتصادی تلقی گردد که باید به بهترین نحو ممکن از آن بهره گرفت.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches