اقتصادتهران: یکی از مواردی که مشتریان خودروهای داخلی همواره بر آن اعتراض داشتهاند، مساله کیفیت نامرغوب برخی محصولات در مقایسه با قیمت تمام شده خودرو بوده است.
به گزارش اقتصادتهران، در حالی که بسیاری از مشتریان میتوانند برخی خودروهای داخلی را خریداری کنند، اما ترجیح میدهند در پارهای موارد با همان قیمت، خودروی خارجی دست دوم بخرند. این مساله شاید تا یکی دو سال گذشته به همین منوال بود اما کم کم با امکان ایجاد ثبت شکایت مشتریان از کیفیت برخی خودروهای داخل و نیز بررسی وضعیت محصولات ارائه شده توسط خودروسازان، رنگ باخت به گونهای که به طور مثال در گروه خودروسازی سایپا طی یکسال گذشته، بهبود ۵۹ درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در دو ماه یا سه هزار کیلومتر حاصل گشت به نحوی که در این زمان نسبت به مدت مشابه کاهش ۱۴ درصدی تعداد شکایات مشتریان نیز حاصل شده است.
در همین رابطه مرور کارنامه یکسال اخیر در سایپا نشان میدهد که از زمان تغییر مدیریت در این شرکت و روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، تمرکز گروه سایپا بر روی افزایش کیفی محصولات بوده است به طوری که طی این مدت ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت، در سطح زنجیره تامین در حوزه های زیر ساخت ۳ پروژه، قطعات و مجموعهها ۲۹ پروژه، فروش و خدمات پس از فروش ۵ پروژه و در فرآیند خودروسازی ۵ پروژه، تعریف و انجام شده است.
اهتمام و تمرکز تیم مدیریتی جدید سایپا بر روی رضایت مشتریان از طریق بهبود کیفی محصولات و توجه به فیدبکهای مشتریان طی سالیان اخیر بوده است. به عنوان مثال، سال گذشته، خودروی شاهین برای نخستین بار عرضه شد که عرضه آن برخی مشکلات را به همراه داشت که مشتریان سایپا در مواجهه با آن، به انعکاس موارد یافت شده پرداختند. این موارد توسط تیم تحقیقاتی سایپا مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت به طوری که در نهایت با انجام پروژههای متعدد انجام شده بر روی خودرو شاهین بسیاری موارد مربوط به صدای داخل کابین کاهش یافت، مشکل بالابر شیشهها اصلاح گردید و اصلاحاتی در بهای این خودرو و موارد متعدد دیگری صورت گرفت که این امر موجب افزایش رضایت چشمگیری در تمامی حوزههای کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش این محصول گردید.
از سوی دیگر و در کنار این اقدامات مشتری مدارانه، افزایش کیفیت محصولات سایپا با همکاری و تعامل قطعه سازان بر روی قطعات مخلتف آغاز گردید به گونهای که در اثر اقدامات صورت گرفته، خطوط تولید بروز رسانی شد که نتیجه و خروجی آن، افزایش رضایتمندی مشتریان بود.
از جمله اقدامات مهم و مثبت صورت گرفته در گروه خودروسازی سایپا میتوان به انجام PDI مجدد خودروهای تکمیل کاری برای محصولاتی که در پارکینگها در گذشته به صورت نیمه کامل تولید شده بود، اشاره کرد ضمن آن که خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا۲ و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا از اقدامات قابل توجه در این گروه خودروسازی محسوب میشود.
نکته قابل توجه در خروج این خودروها از سبد محصولات گروه سایپا این است که این سیاست بدون برنامه ریزی قبلی در راستای افزایش کیفیت صورت گرفت.
در مجموع میتوان گفت که کاهش ۱۴ درصدی تعداد شکایات مشتریان از محصولات سایپا در کنار افزایش میل به خرید از تولیدات این شرکت در یکسال گذشته، همگی نشان از اقبال این شرکت در جذب رضایت مشتریان طی سال گذشته بوده است که افتخاری دیگر برای این شرکت به شمار میرود.
دیدگاه ها بسته هستند.