×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش نرخ بنزین تاثیر معناداری بر رشد تورم نخواهد داشت

 

اقتصادتهران: وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح قیمت بنزین که منجر به افزایش ٣٠٠ تومانی بهای آن شد، گفت: این افزایش قیمت تاثیری معنادار بر نرخ تورم کشور نخواهد داشت.

علی طیب نیا امروز (یکشنبه ١٠ خردادماه) در حاشیه بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های مالی، پولی و ارزی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر افزایش ٣٠٠ تومانی نرخ بنزین بر نرخ تورم، گفت: هرچند این افزایش انجام شده اما تاثیری بر نرخ تورم کشور نخواهد داشت.

وی درباره اولویت‌های دولت در سال ٩۴، گفت: برنامه ریزی‌های زیادی برای سال ٩۴ صورت گرفته تا زمانی که اقتصاد از رکود خارج می شود، بتوانیم تورم را تک رقمی کنیم.

طیب نیا افزود: براساس این ضوابط بانک‌ها باید ظرف سه سال دارایی‌های مازاد خود را به فروش برسانند و از طریق این منابع قدرت پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی را افزایش دهند.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از روز سه شنبه (۵ خردادماه امسال) بر اساس ماده یک قانون هدفمندی قیمت هر لیتر بنزین معمولی با نرخ ١٠٠٠ تومان و هر لیتر بنزین سوپر را ١٢٠٠ تومان تعیین کرد.

گرانی بنزین حداکثر ۲ درصد تورم دارد

در همین رابطه، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ بنزین چه تاثیری بر نرخ تورم خواهد داشت؟ اظهارداشت: افزایش نرخ بنزین تاثیر معناداری بر تورم نخواهد داشت؛ هر چند که تعدیل قیمت حامل‌های انرژی تاثیر موقتی را بر روی شاخص تولیدکننده و مصرف کننده می گذارد.

وی ادامه داد: امسال نیز سایز تغییرات اندک است، ضمن اینکه باید به این امر توجه داشت که عملا نرخ بنزین هزار تومان در جامعه قرار داشت و آنچه که برآورد شده توسط دستگاه‌های مختلف این بود که تعدیلات در حداکثر خود می‌تواند دو درصد باشد اما این با فرض این بود که ابتدای سال انجام می شد اما از آنجا که با وقفه انجام شده است، آثار آن در سال ۹۴ بسیار کمتر از آن خواهد بود.

قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا باید منتظر افزایش نرخ تورم در ماه آینده بود؟ اظهارداشت: باید در زمینه نرخ تورم مساله ای را مدنظر قرار داد و آن این است که یک تورم شتابان و افسار گسیخته در سال‌های گذشته داشتیم و تورم‌های نقطه به نقطه بالای ۴۰ درصد داشتیم و این رکورد برای ما مناسب نبود.

وی با بیان اینکه حل مساله ابرتورم با مساله تورم ساختاری متفاوت است، اظهارداشت: ابرتورم را به راحتی می توان کاهش داد و در سال گذشته توفیقات چشمگیری در زمینه کاهش تورم داشته‌ایم و هم اکنون به ۱۵.۵ درصد رسانده ایم، ضمن ایتکه اگرچه این نرخ طی این دو ماه ثابت بوده است اما این به معنای این نیست که باید نگران باشیم همه چیز در معرض خطر است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش مناسبی در زمینه تورم داشته ایم، گفت: باید در فاز جدیدی گام برداریم تا نرخ تورم کاهش یابد، ضمن اینکه نسخه‌هایی که در این زمینه باید طراحی شود، با گذشته متفاوت است و از این فاز به بعد راهکارها متفاوت و کاهش تورم تدریجی‌تر و ملایم‌تر خواهد بود.

مصرف بنزین کشور پیش از حذف سهمیه بنزین ٧٠٠ تومانی

مصرف بنزین کشور تا پیش از حذف سهمیه بنزین ٧٠٠ تومانی و تک نرخی شدن قیمت،در دو ماه نخست امسال به بیش از ۴,۴ میلیارد لیتر رسیده است.

به گزارش ایسنا، در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری چهار میلیارد و ۴٢۶ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بنزین در سراسر کشور توزیع و مصرف شده است.

بر اساس این گزارش میانگین مصرف روزانه بنزین ٧١ میلیون و ۴٠٠ هزار لیتری بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ٢,٢ درصدی برخوردار شده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، چهار میلیارد و ٧۶١ میلیون و ۶٠٠ هزار لیتر گازوییل در کشور مصرف شد که در مقایسه با دو ماه نخست سال ١٣٩٣،با کاهش ١۵,١ درصدی همراه شده است.

بر این اساس میانگین مصرف روزانه نفت گاز کشور در بازه زمانی یاد شده، ٧۶ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بوده است.

میزان مصرف گازوییل غیر نیروگاهی نیز در دو ماه ابتدایی امسال، با ٨,۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، به چهار میلیارد و ٣٠ میلیون لیتر رسیده است.

بنا به این گزارش میانگین مصرف روزانه نفت گاز غیر نیروگاهی کشور، در ۶٢ روز نخست امسال، ۶۵ میلیون لیتر بوده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches