×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی با ثابت ماندن سقف تولید

اقتصادتهران: قیمت جهانی نفت همزمان با نشست اوپک در روز جمعه با افزایش روبرو شد.

در همین حال، نفت دریای برنت برای تحویل در ماه جولای با ۱۵ سنت افزایش به رقم ۶۲.۱۸ دلار در هر بشکه معامله شد، همچنین نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۲ سنت افزایش به رقم ۵۸.۰۲ دلار در هر بشکه رسید.

سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای اوپک بازهم ثابت ماند

اعضای اوپک در پایان یکصد و شصت و هفتمین نشست این سازمان در وین، تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای این سازمان را تثبیت کنند.

وزیران نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز جمعه، ١۵ خردادماه در پایان نشست پشت درهای بسته در نشست ١۶٧ این سازمان تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای این سازمان را همچنان بدون تغییر حفظ کنند.

وزیران نفت کشورهای صادر کننده نفت ضمن خوشبینی و پذیرش عمومی شرایط فعلی بازار نفت و قیمت آن نسبت به بهبود بازار در نیمه دوم سال ٢٠١۵ بسیار امیدوار هستند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در حاشیه سمینار اوپک در روز سوم ژوئن (چهارشنبه،١٣ خردادماه) ارسال نامه به اوپک را تایید کرد و درباره محتوای این نامه گفت: ایران پس از لغو تحریمها، در فاصله ای کوتاه، تولید نفت خود را به مقدار پیش از تحریم‌ها خواهد رساند و از اوپک خواسته ایم این مسئله را در تصمیم‌های خود لحاظ کند.

یکصد و شصت و هفتمین نشست پشت درهای بسته وزیران نفت اوپک ساعت ١۴:٣٠ امروز (جمعه،١۵ خردادماه) در وین اتریش آغاز به کار کرده بود؛ نشست مطبوعاتی اجلاس ١۶٧ اوپک نیز با حضور عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک ساعت ١٨:٣٠ دیروز برگزار شد.

به گزارش شانا، سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه نفت اوپک از سال ٢٠١١ میلادی تاکنون ثابت مانده است.

قیمت‌های نفت با ورود نفت ایران به بازار پایین نمی‌آید

در همین رابطه، وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی از قیمت‌های این محصول نمی‌کاهد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بیژن نامدار زنگنه در گفتگو با این شبکه گفت: فکر نمی‌کنم ورود دوباره نفت ایران به بازارهای جهانی سبب کاهش قیمت‌های نفت شود.

وی با اشاره به سخنرانی در کنفرانس کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، گفت که نگرانی اصلی ایران سهم این کشور در بازار نفت است.

وی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که شاهد کاهش قیمتهای نفت در بازار باشیم. به نظر من مسئله اصلی برای ما دستیابی به سهم گذشته خود در بازار نفت است.

اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران سبب شد که صادرات نفت این کشور کاهش یابد. با این حال، مذاکرات ایران و ۶ قدرت بزرگ جهان به منظور دستیابی به توافق نهایی می‌تواند موجب لغو تحریم‌ها علیه تهران شود.

زنگنه افزود که ایران می‌تواند در صورت رفع تحریم‌ها ظرف یک تا دو ماه آینده حدود ۵٠٠ هزار بشکه به عرضه روزانه نفت خود در بازارهای جهانی بیفزاید و این رقم را در ۶ ماه آینده به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

وی همچنین روز چهارشنبه (١٣ خردادماه) در جریان سخنرانی در سمینار اوپک با تأکید بر همراهی این سازمان برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت، گفت: مطمئن هستم که کشورهای عضو اوپک همراهی می‌‌کنند و بازگشت نفت ایران را به بازار مدنظر قرار می‌‌دهند.

عربستان قیمت نفت خود را برای مشتریان آسیایی افزایش داد

در همین رابطه، عربستان روز پنجشنبه (١۴ خردادماه) قیمت رسمی فروش نفت خود را به خریداران آسیایی برای ماه ژوییه افزایش داد.

به گزارش رویترز، همانطور که پیش‌بینی می‌شد عربستان در واکنش به افزایش تقاضا برای نفت خام این کشور و بالا رفتن مصرف داخلی در ماه‌های گرم تابستان، روز پنجشنبه شاخص قیمت رسمی فروش نفت سبک خود را برای ماه ژوییه به مشتریان آسیایی افزایش داد.

تولید نفت عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت اوپک، در دو ماه اخیر به حدنصاب جدید نزدیک شده است. بنابراین، این کشور قیمت نفت خام سبک خود را برای ماه ژوییه به خریداران آسیایی نسبت به ماه ژوئن ۶٠ سنت در هر بشکه افزایش داد.

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت قیمت نفت را برای فروش به مشتریان خود در شمال غرب اروپا کاهش داده اما شاخص قیمت فروش را برای آمریکا تغییر نداده است.

رویترز پیش‌بینی کرده بود که قیمت رسمی فروش نفت خام سبک عربستان به مشتریان آسیایی ٢۵ تا ۶٠ سنت در هر بشکه افزایش یابد.

در حالی که با تلاش تولیدکنندگان نفت غرب آفریقا و دریای شمال برای یافتن مشتری، عرضه نفت در حوزه آتلانتیک در حال افزایش است، رشد تقاضا از سوی پالایشگاه‌های آسیا سبب بالا رفتن تقاضا برای نفت تولیدکنندگان خاورمیانه در ماه گذشته شده است.

سث کلاینمن، رئیس تحقیقات انرژی موسسه سیتی‌گروپ در لندن، گفت: آسیا از پتانسیلهایی برای افزایش تقاضا برخوردار است. تقاضا برای نفت سبک شیرین در حوزه آتلانتیک بسیار کم است اما برای نفت ترش خاورمیانه بیشتر است.

بنابراین گزارش، پیش‌بینی می‌شود که عربستان و شرکایش در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست این گروه در وین سقف تولید نفت خود را تغییر ندهند.

این سازمان تصمیم گرفته است تمرکز خود را به جای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت، بر حفظ سهم خود در بازار معطوف کند. قیمتهای نفت از بالاترین سطح آن در اواسط سال گذشته تاکنون حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است.

پیش‌بینی وزیر نفت عراق نسبت به افزایش قیمت و تقاضای نفت

همچنین وزیر نفت عراق پیش‌بینی کرد که قیمت و تقاضای نفت افزایش می‌یابد.

به گزارش رویترز، عادل عبدالمهدی ضمن پیش‌بینی درباره افزایش قیمت و تقاضای نفت، اعلام کرد که وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز جمعه ١۵ خردادماه در وین درباره همه گزینه‌های مربوط به سیاست‌های تولید گفتگو کردند.

وی تصریح کرد: تقاضای نفت بیش از پیش‌بینی‌ها در حال افزایش است و این رویداد دلیل افزایش قیمت‌ها را در دوره پیشین نشان می‌دهد.

عبدالمهدی سپس پیش‌بینی کرد که قیمت‌های نفت تا پایان سال به ٧۵ دلار در هر بشکه برسد.

پیش‌بینی می‌شود که اوپک در نشست، بدون در نظر گرفتن نگرانی‌ها نسبت به کاهش دوباره قیمت‌ها به دلیل برنامه اعضای دیگر این سازمان از جمله ایران برای افزایش صادرات در صورت حل موضوع تحریم‌ها، سیاست تولید نفت خود را برای ۶ ماه دیگر ادامه دهد.

با این حال، عبدالمهدی اعلام کرده است که اوپک همه گزینه‌ها را مدنظر قرار می‌دهد.

وزیر نفت عراق با اشاره به تولید نفت این کشور، گفت: تولید ما کمتر از حد معمول است. سال گذشته باید ٣,۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کردیم، امسال نیز باید ٣.٣ میلیون بشکه نفت در روز صادر کنیم اما همچنان صادرات ما کمتر از این سطح است.

براساس این گزارش، عبدالمهدی گفت: فکر می‌کنم که تولید نفت عراق ظرف دو تا سه ماه آینده به ٣,٢ میلیون بشکه در روز نزدیک شود.

وی در ادامه گفت که عراق می‌تواند تا سال ٢٠٢٠ میلادی روزانه ۶ میلیون بشکه نفت تولید کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches