×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش قیمتی برای تجهیزات پزشکی نداریم

اقتصادتهران: سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس سیستم رصد و پایش داروها که به صورت روزانه انجام و هفتگی گزارش می شود، با کمبود ۵۷ قلم داروی خارجی در بازار دارویی کشور مواجه هستیم که البته مشابه داخلی بیشتر این داروها موجود است.

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست هفتگی خبری اظهار داشت: این درحالی است که ۲ هزار و ۷۰۰ قلم داروی مورد نیاز بیماران در بازار دارویی کشور در دسترس است و کمبود جدی درخصوص داروهای ژنریک و برندهای ژنریک ساخت داخل نداریم.

وی گفت: بر اساس بند «د» ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور، وزارت بهداشت موظف به حمایت از تولید، عرضه و تجویز داروهای فاقد نام تجاری (ژنریک) است و حمایت بیمه ای فقط برای این داروها صورت می گیرد. همچنین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد داروهایی که تولید داخل ژنریک دارند، به جز موارد استثنایی مجوز هیچ وارداتی داده نمی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: البته به داروهای خارجی که تولید داخل ندارند، به طور جداگانه مجوز واردات داده می شود.

حریرچی خاطر نشان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که شماری از هموطنان به مصرف داروی خارجی به تصور بهتر بودن این داروها تمایل دارند؛ این در حالی است که داروی تولید داخل هم تمام استانداردهای بین المللی را دارد و مردم بهتر است به داروهای داخلی اعتماد کنند.

وی به تجویز داروی خارجی توسط پزشکان به عنوان مشکلی دیگر اشاره کرد و گفت: در این دو زمینه یعنی تمایل مردم به مصرف داروی خارجی و تجویز داروی خارجی توسط برخی پزشکان باید بگوییم که برخی انگیزه های اقتصادی و بازاریابی شماری از شرکت های خارجی هم دخالت دارند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت افزود: از آنجا که قیمت داروی خارجی گران است، سود بیشتری هم برای این شرکت‌ها وجود دارد؛ زیرا بیمه داروهای یادشده را پوشش نمی دهد و آنها مابه التفاوت را به صورت نقدی از بیمار می گیرند.

حریرچی اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت کل سبد دارویی کشور در طول سال ۱۳۹۷ و به تدریج به طور میانگین ۹ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

وی ادامه داد: این افزایش به طور میانگین در مقایسه با سال قبل است اما به این معنا نیست که تمام داروها افزایش ۹ درصدی در قیمت داشته باشند و حتی برخی داروها کاهش قیمت هم در سال جاری خواهند داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این نکته هم اشاره کرد که برخی از داروها ممکن است در حد ۹ درصد و حتی بیشتر از ۹ درصد افزایش قیمت داشته باشند اما میانگین این افزایش ها همان ۹ درصد است.

یکی از خبرنگاران در نشست امروز حریرچی به افزایش قیمت برخی داروها تا ۴۰ درصد اشاره کرد که سخنگوی وزارت بهداشت پاسخ داد: ممکن است این داروها شامل همان داروهایی باشد که افزایش بالای ۹ درصدی در قیمت دارند اما یک مساله دیگر هم وجود دارد و آن اینکه ممکن است تخلف در داروخانه رخ دهد و دارو، دو یا چند برابر قیمت واقعی به فروش برسد که در صورت رویت چنین تخلفی به سامانه ۱۹۰ اطلاع داده می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، اظهار داشت: در زمان حاضر ۲۷۰ هزار قلم تجهیزات ثبت شده پزشکی در وزارت بهداشت داریم و تخصیص ارز برای موارد وارداتی یا مواد اولیه با همکاری بانک مرکزی به صورت روان و کاملا به میزان مورد نیاز با قیمت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در حال انجام است.

حریرچی افزود: به جز موارد اندک، کمبودی در تجهیزات پزشکی در کشور وجود ندارد و با تدابیر و برنامه ریزی های انجام شده، روند تولید و ورود تجهیزات پزشکی به کشور در حال انجام است. البته تطابق با شرایط جدید و هماهنگی های لازم ممکن است زمان بر باشد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این نکته نیز اشاره کرد که برخی واردکنندگان تجهیزات پزشکی که قبلا با ارز سه هزار و ۸۰۰ تومانی یا چهار هزار و چند صد تومانی، تجهیزات را وارد کشور کرده اند، انتظار دارند که تجهیزات واردشده را بالاتر از قیمت یادشده، بفروشند که برخی مواقع یا تجهیزات را عرضه نمی کنند یا اینکه عرضه ناقص دارند.

حریرچی خاطرنشان کرد: اگر با چنین مساله ای از سوی این واردکنندگان مواجه شویم، مجوز واردات را به شرکت های دیگری می دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هیچ افزایش قیمتی برای تجهیزات پزشکی اعمال نشده و قیمت های تجهیزات نیز در سایت وزارت بهداشت موجود است.

حریرچی از مردم خواست تا موارد گرانفروشی تجهیزات پزشکی را به سامانه ۱۹۰، اداره کل تجهیزات پزشکی، شعبه رسیدگی ویژه به تخلفات تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت، یا شعب تعزیرات در استان ها گزارش دهند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches