×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true

اقتصادتهران: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اقتصاد ایران و روابط آن با جهان را وارد دوران جدیدی کرده است. البته بانک‌های ایران تا پیش از برجام نیز با همتایان خود در آنسوی مرزها ارتباط داشتند اما برجام فرصتی را در اختیار قرار داد تا این ارتباط با سهولت بیش‌تری انجام شود به طوری که اقتصاد ایران در طول مدتی که تحریم بود توانست به پیشرفت‌های چشمگیری در ترمیم ثبات اقتصاد کلان کشور از طریق بهبود مدیریت مالی، تقویت نظام بانکی و تثبیت بازار معاملات ارزی، افزایش رشد و تسهیل اصلاحات ساختاری دست پیدا کند. 

در مجموع می‌توان اینطور گفت که علیرغم آن که گفته می‌شود که تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره نکشاند، این صحبت به هیچ وجه منشا عقلانی ندارد زیرا وضعیت مناسب ایران و ارتقای شاخص‌های اقتصادی در سه سال گذشته با وجود تداوم تحریم‌ها بوده و نشان داد که تحریم‌ها اگرچه وضعیت مبادلات اقتصادی را سخت کرده اما این امر به معنای انزوای ایران از اقتصاد دنیا و قطع رابطه اقتصادی نبوده است.

حال با رویکرد ایران مبنی بر اقتصاد مقاومتی در مدت ۲ سال گذشته اقتصاد ایران یک اقتصاد مقاوم تبدیل شده است و امسال نیز که سال اقتصاد مقاومتی است، تسری این نوع تعامل در حوزه‌های مختلف در کنار برجام می‌تواند اقتصاد ایران را به سرمنزل مقصود هدایت کند.

قدمت ۹۰ ساله نظام بانکداری در ایران

در همین رابطه، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران که برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به واشنگتن سفر کرده است با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به مثبت بودن وضعیت اقتصادی در ایران گفت: گام‌هایی در جهت یکسان سازی نرخ ارز نیز برداشته شده که منوط به بازسازی مناسب روابط بانکی با بانک های خارجی است ضمن آن که نظام بانکداری در ایران با قدمتی بیش از ۹ دهه و برخورداری از تجربیات مفید روابط بانکی و کارگزاری با بسیاری از بانک های آسیایی و اروپایی در دهه های اخیر و حتی با بانک های آمریکایی تا پیش از سال ۱۹۹۵، در نظام اقتصادی ایران بسیار حائز اهمیت است.

افزایش قدرت نظارتی بانک مرکزی از طریق قوانین ضد پولشویی

سیف با اشاره به تقویت قدرت نظارتی بانک مرکزی در دو سال گذشته تصریح کرد: بانک‌های ایرانی خارج از کشور مشمول نظارت های دقیق بانک مرکزی ایران و‌ نیز نهادهای نظارتی کشورهای میزبان هستند، ضمن آنکه بانک مرکزی از طرق نظارت شرکتی و قوانین ضد پولشویی و بر اساس سرمایه و نقدینگی لازم تعیین شده توسط کمیته بال به تقویت نظارت در راستای حصول اطمینان از کارآمدی رویه های مدیریت ریسک در بانک‌ها و مطابقت با استاندارد های جهانی اهتمام داشته است. به علاوه، بانک های ایرانی بیش از پیش گزارش های مالی خود را مطابق با استاندارد های جهانی گزارشگری مالی یعنی IFRS تهیه می کنند.

وی افزود: ما همچنین در راستای جلوگیری از جرایم مالی و تسهیل پیوند نظام بانکداری ایران به اقتصاد جهانی، سعی کرده ایم بر ارتقای چارچوب قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی از طریق بهبود دستورالعمل ها و خط مشی های شناسایی دقیق مشتری ارتقا یابد.

ایران رتبه ۱۸ اقتصاد جهان را داراست

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ایران با جمعیتی قریب به ۸۰ میلیون نفر و دارای نیروی کار جوان، تحصیل کرده و کارافرین و برخوردار از موهبت ذخایر نفتی و گازی غنی، توانسته است رتبه ۱۸ را در جهان برای تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید کسب کند، افزود: اقتصاد ایران با ارزش ۱.۴ هزار میلیارد دلاری، به خوبی متنوع است و از بنیان صنعتی بومی شده وسیعی دارد. ایران ظرفیتی در حد بازار مصرف کننده ترکیه، ذخایر نفتی عربستان، منابع گاز طبیعی روسیه‌ و معادن استرالیا را داراست.

به گفته سیف در ۲۵ سال گذشته کشور ما توانسته است پنج برنامه توسعه را به اتمام برساند و میلیون‌ها دلار سرمایه از بیش از ۵۰ کشور گوناگون را جذب کند به گونه‌ای که این سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های گوناگون از جمله انرژی، پتروشیمی، معدن، صنعت فولاد، ارتباطات، خودرو سازی و غیره بوده‌اند و البته ایران همچنین ظرفیت‌های زیادی در حوزه  فناوری ‌های اطلاعاتی و صنایع هوایی دارد.

این در حالی است که ارتقای وضعیت ایران در سطح بین‌المللی باعث شده است که در دوران پساتحریم ایران با شرکای خارجی دوباره همکاری کرده به طوری که در پی لغو تحریم‌های اقتصادی، انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به حدود ۵ درصد برسد ضمن آن که به موجب اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی توسط بانک مرکزی ایران و افزایش اعتبار این بانک، پیش بینی می‌شود  نرخ تورم تا پایان سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ تک‌رقمی شود.

همچنین هدف ایران استفاده کامل از ظرفیت عظیم تجاری، سرمایه‌گذاری و تامین مالی در اقتصاد ۱.۴ تریلیون دلاری ایران است و کاهش ریسک از مواردی است که صندوق بین المللی پول پیگیری می‌کند  و بانک مرکزی ایران نیز به موضع کاهش ریسک اهمیت زیادی داده و در انتظار مشارکت صندوق بین‌المللی پول در این زمینه است.

در واقع با توجه به سال اقتصاد مقاومتی از یک سو و باز شدن فضای تعامل جهانی از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که دولت ایران در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد کلان، سیاست‌های مالی و سیاست‌های ساختاری برای تولید منابع جدید رشد ملی، ثابت قدم‌تر از همیشه باشد و مصمم است تا از این طریق به رشد بیشتر اقتصاد جهانی کمک کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches