اقتصادتهران: قیمت بلیت هواپیما در شرایطی که طی هفتههای گذشته قدری کاهش یافت و به نرخ مصوب نزدیک شده بود، دوباره و در آستانه روزهای پایانی و تعطیل ماه صفر افزایش یافت و در این میان هم خبری از تعیین تکلیف نرخ مصوب نیست.
به گزارش ایسنا، قیمت بلیت هواپیما از روزهای ابتدایی تیر ماه با افزایش قیمت عجیب و غریبی مواجه شد و در برخی از مسیرها تا بیش از ۳۰ درصد نیز افزایش یافته بود، بدون آن که ایرلاینها بابت آن مجوزی دریافت کرده یا توضیحی داده باشند. به عنوان مثال در حالی که بر اساس نرخ مصوب اعلام شده، حداکثر قیمت بلیت برای پرواز تهران-مشهد ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان است، شرکتهای هواپیمایی آن را تا یک میلیون ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروختند! یا آنکه سقف نرخ مصوب برای پرواز تهران-شیراز ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان است اما قیمت بلیت این پرواز تا ۸۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته و همین رویه در مسیرهای دیگر پروازهای داخلی نیز اتفاق افتاده است.
البته در این میان کشمکشهای فراوانی بین مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی با شرکتهای هواپیمایی صورت گرفت و ایرلاینها بابت گرانفروشی و افزایش قیمت غیر قانونی بلیت هواپیما مورد عتاب و خطاب قرار گرفتند اما در سکوتی عجیب همچنان به رویه خودشان ادامه دادند و با وجود اینکه حتی به برخورد قضایی تهدید شدند کسی نتوانست جلوی این تخلف محرز آنها را بگیرد.
به عنوان مثال محمد اسلامی، وزیر وقت راه و شهرسازی در همان روزهای نخست تیر ماه دستور داد که شرکتهای هواپیمایی هر چه سریعتر باید قیمت بلیت هواپیما را به نرخهای سابق (نرخنامه مصوب آبان ماه سال گذشته) برگردانند.
تورج دهقان زنگنه -رییس سابق سازمان هواپیمایی کشوری- در همان ایام در پاسخ به این سوال که چرا برخی از ایرلاینها هیچ توجهی به نرخهای مصوب و هشدارهای داده شده ندارند و همچنان به این رفتار غیرقانونیشان ادامه میدهند اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از شرکتهای هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگرداندهاند، باید منتظر برخورد از طریق دستگاههای نظارتی و قضایی باشند.
وی افزود: اگر ایرلاینهای داخلی قیمتها را به نرخ مصوب آبان ماه سال گذشته برنگردانند هفته آینده در جلسهای که با مدیران عامل آنها خواهیم داشت و برخی از مسیرهای خارجی آنها را لغو خواهیم کرد.
دهقان زنگنه ادامه داد: بازگرداندن قیمت بلیت هواپیما به نرخ مصوب دستور شخص وزیر راه و شهرسازی است و شرکتهای هواپیمایی برای افزایش قیمت باید مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی را داشته باشند.
اما با وجود این اظهارات، خبری از برخورد با ایرلاینها نبود و جلسات متعدد برگزار شده هیچ نتیجهای نداشت چرا که نه تنها قیمت مصوبی اعلام نشد بلکه شرکتهای هواپیمایی داخلی نیز به گرانفروشی خود ادامه دادند.