×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش بهره مندی روستاییان از آب شرب پایدار به ۸۴ درصد

آقتصادتهران: «حق حیات،‌ سلامت و کیفیت زندگی» از سرفصل های اصلی «منشور حقوق شهروندی» به شمار می رود و بر پایه این رویکرد، وزارت نیرو بهره مندی جمعیت روستایی از آب شرب پایدار را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا، در ماده ۲ منشور حقوق شهروندی آمده است: شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

نخستین موضوعی که در این ماده از منشور حقوق شهروندی مورد توجه قرار گرفته، دسترسی به آب بهداشتی است.

این موضوع با وجود درج در منشور حقوق شهروندی، رویکرد جدیدی نیست؛ زیرا در چهار سال دولت یازدهم و ماه هایی که از دولت دوازدهم می گذرد، همواره مورد تاکید قرار داشت.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، تا پایان پارسال ۲ هزار و ۹۵۸ روستا با جمعیت یک میلیون و ۹۴۳ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار و سالم برخوردار شدند و امسال نیز یک هزار روستا با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت از این نعمت برخوردار می شوند.

در دولت یازدهم پنج هزار و ۶۶۶ روستای کشور از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند و به این ترتیب، اکنون ۷۲ درصد جمعیت روستایی کشور از آب شرب سالم و پایدار بهره مندند که با توجه به لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ۱۳۹۷، این روند در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

تا پیش از دولت یازدهم هیچ ردیف ملی برای طرح های آبرسانی روستایی وجود نداشت؛ برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ یک ردیف ملی به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی با عنوان تکمیل مجتمع های روستایی در بودجه آورده شد.

این رقم در سال ۱۳۹۴ به چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافت و همان سال اجازه برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای ساخت مجتمع های آبرسانی روستایی صادر شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches