×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
افت قیمت دلار و سکه در نخستین روز کاری رسمی

اقتصادتهران: روزهای نخستین سال ۹۴ بیش‌ترین نگاه‌ها به بازار طلا و ارز است به طوری که اکثر مردم انتظار کاهش و افت قیمت‌ها را نسبت به روزهای پیش از مذاکرات دارند. این در حالی است که امروز قیمت دلار در حالی درکانال ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی باقی ماند که انتظارات هیجانی قیمت دلار را طی معاملات صبح امروز به رقم ۳ هزار و ۱۷۵ تومان نیز رسانده بود.

پیش از آن‌که روز گذشته قیمت ها در بازارهای مالی ایران به مرز ثبات نسبی برسد، تحلیلگران اقتصادی خبر از ثبات بازارها داده بودند. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که خریداران و فروشندگان باید از رفتارهای هیجانی دوری کنند.

از سوی دیگر قیمت طلا و ارز در نخستین روز کاری رسمی پس از توافق لوزان کاهش یافت.

نخستین شنبه پس از تعطیلات نوروزی را می‌توان یکی از پر خبرترین روزها دانست؛ شنبه‌ای که با سقوط و صعود برخی از بازارها همراه بود.

پس از دو روز از انتشار بیانیه ایران و ۱ + ۵ و در اولین روز کاری هفته، بازار ارز و طلا نسبت به نتایج مذاکرات واکنش نشان داد؛ تا جایی که قیمت سکه ۱۸ هزار تومان و دلار ۱۰۳ تومان کاهش یافت.

بررسی بازار سکه و طلا در روز جاری حاکی از آن است که هم‌اکنون قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۸ هزار تومان کاهش ۹۱۸ هزار تومان، نیم‌سکه با ۱۳ هزار تومان کاهش ۵۱۴ هزار تومان، ربع سکه با ۲ هزار تومان کاهش ۲۷۸ هزار تومان و سکه یک گرمی با یک‌هزار تومان کاهش ۱۸۱ هزار تومان است.

همچنین در بازار، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۲ هزار و ۱۹۱ تومان کاهش پیدا کرده و در حال حاضر در بازار ۹۳ هزار و ۹۸۳ تومان قیمت دارد. هر مثقال طلا نیز ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود.

در بازار ارز نیز هر دلار آمریکا ۱۰۳ تومان کاهش پیدا کرده و با قیمت ۳۱۹۳ تومان به فروش می‌رود. پوند نیز ۵۰۷۵ و درهم امارات ۹۱۲ تومان قیمت دارد.

در همین حال، بازار سرمایه نیز نسبت به توافق لوزان عکس‌العمل مثبت نشان داده و روز گذشته شاخص یک‌هزار و ۲۶۸ واحد رشد پیدا کرده و در جایگاه ۶۶ هزار و ۹۹۶ واحد قرار گرفته است.

تحلیل گران اقتصادی در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش بینی دارند؟

در همین رابطه، عده‌ای از کارشناسان، مسوولان و کارشناسان اقتصادی در گفت و گو با رسانه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با این آینده قیمت‌ها در بازار طلا و ارز پرداختند:

سعید لیلاز، اقتصاددان به صدای اقتصاد گفت: میزان کاهش قیمت دلار حداکثر عددی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان خواهد بود. بیش از این واکنش بازار به قیمت ها هیجانی است.

مسعود خوانساری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران به خبر‌آنلاین گفت: اتفافات پیرامون توافق هسته‌ای نمی تواند بیش از ۲۰۰ تومان در بازارهای مالی مانند دلار موثر باشد. بنابراین بازارها باید از رفتارهای هیجانی دوری کنند. در حال حاضر ثبات نیاز کلیدی اقتصاد کشور است.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران نیز در این باره معتقد است: بازارهایی مانند طلا، ارز و مسکن پس از این توافق دچار رکود می شوند. از سوی دیگر بانک ها و بورس می توانند انتظار رشد سپرده گذاری و شاخص را داشته باشند. کاهش قیمت در بازار دلار هم نمی تواند رقمی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان باشد.

سیف، رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گویی کوتاه با فارس گفته است: دولت در بازار ارز دخالتی نمی کند و قصد هم ندارد با اقدامات خود مانع از کاهش قیمت دلار شود.

و اما حسن قالیباف، مدیرعامل شرکت بورس به ایسنا گفت: درست نیست که تصور کنیم در شرایطی که بورس رو به بالا است تمام سهام شرکت‌ها افزایش می‌یابد، زیرا چنین پدیده ای در هیچ بازار سرمایه‌ای وجود ندارد و سهامداران حتما باید با مطالعه اقدام کرده و صبر و حوصله داشته باشند.

در همین خصوص، مسعود نیلی، اقتصاددان به سایت صدای اقتصاد گفت: لغو تحریم‌ها هرچند امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند. شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم ها تلقی می‌کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد اگر این شکاف را درست مدیریت نکنیم، ممکن است آن شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود. یعنی شکل‌گیری انتظارات فراتر از واقعیت برای شرایط پس توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه دار شود. در حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود در حالی این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین دچار خو‌ش‌بینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches