اقتصادتهران: وزیر راه و شهرسازی اقدامات دولت تدبیر و امید را در حوزه حمل و نقل و مسکن در ایام کرونا و پیش از آن برشمرد.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آستانه هفته دولت به ارایه برنامههای وزارتخانه در حوزه مسکن و همچنین حمل و نقل پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدامات انجام شده و در دست انجام وزارتخانه در حوزه حمل و نقل اعلام کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم موضوع توسعه زیرساخت های حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت که در این خصوص در بحث راه، آزادراه ها به لحاظ درصدی تا پایان دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراه های کشور افزایش پیدا می کند. بدین معنا طول آزادراه های کشور از ۲۱۰۰ کیلومتر به ۳۱۰۰ کیلومتر میرسد که ۳۱۷ کیلومتر تاکنون به بهرهبرداری رسیده و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر تا پایان دولت، بهرهبرداری خواهد شد.
عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین از مطالعه و اجرای دو میزان آزادراه دیگر در یک برنامه پنج ساله دیگر خبر داد که طول آزادراه های کشور با اجرای آن برنامه حداقل ۶۰۰۰ کیلومتر افزایش می یابد.
اسلامی اعلام کرد: از آغاز به فعالیت در وزارت راه و شهرسازی، به طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه به بزرگراههای کشور افزودیم و این یک روند مطلوبی نسبت به وضعیت بودجه ای و کاهش منابع در کشور به شمار می رود. هم اکنون حدود ۵۶۰۰ کیلومتر از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بزرگراه داریم که به افتتاح رسیده است. همچنین بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا بیش از پایان دولت دوازدهم افتتاح می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برنامه ریزی ها در این خصوص بر اساس سه پایلوت انجام شده است، توضیح داد: سند مادری که بر اساس آن برنامه ریزی های در خصوص حمل و نقل و راه ها انجام شده، سند جامع لجستیک کشور است که حمل و نقل را از مبداء که مبادی ورودی است تا مقصد که نقاط مصرف ست هم برای بار و هم برای مسافر به لحاظ زیرساخت ها و همچنین سیستم ها و سامانه ها و وسایل حمل و نقل تنظیم و هماهنگ می کند تا در قالب یک برنامه بتواند محقق شود.
اسلامی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی سهم ریلی خبر داد و گفت: بر اساس سند جامع لجستیک تلاش کردیم تا کریدورهای حمل و نقلی کشور را روان سازی و ایمن سازی کرده، به ثمر رسانده و اجرایی کنیم. در این برنامه اجرایی تلاش شد تا با رفع نقاط حادثه خیز، میزان تلفات را کاهش دهیم و ایمنی راه ها را ایجاد کرده و با افزایش ظرفیت راه ها و تعریف کریدورهای جدید زمان، مساحت و هزینه تمام شده را کاهش دهیم. این برنامه ریزی درباره کریدورهای آزادراهی، کریدورهای بزرگراهی و ورودی که ترانزیت را هم شامل می شود تعریف شده و در دست اجراست.
وی در خصوص برنامه مشخص وزارت راه و شهرسازی برای درآمد زایی از ترانزیت، گفت: ما از فرصت ترانزیت در کریدور شمال- جنوب و شرق-غرب که در شعاع ترانزیتی سه قاره واقع شده، فرصت های متعددی را داشتیم که چنانچه سیاست ها و ساختارها و ساز و کار لازم را فراهم می کردیم شاید امروزه می توانستیم از ترانزیت هم ترانزیت هوایی برای مسافر هم ترانزیت بار به شکل حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم.
دیدگاه ها بسته هستند.