×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
افتتاح ۶۵۷ مرکز بهداشتی در کشور

اقتصادتهران: ۶۵۷ مرکز جدید ارائه خدمات بهداشتی فردا- دوشنبه دوم اسفند- با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از مراکز مازندران و به صورت ویدئو کنفرانس به صورت همزمان در ۲۸ استان و ۴۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور افتتاح می شوند.

به گزارش ایرنا، از زمان شروع طرح تحول سلامت تاکنون دو هزار و ۷۰۰ واحد بهداشتی با اعتباری بالغ بر هفت هزار و ۸۰۰ میلیاردریال در فاز اول این طرح در کشور راه اندازی شد، نوسازی و بازسازی ۱۲ هزار و ۷۸۰ واحد بهداشتی دیگر با اعتبار هفت هزار و ۳۵۰ میلیارد ریالی نیز گام دیگر است که تاکنون در این طرح در حوزه بهداشت برداشته شده است.

علاوه بر آن، بر اساس گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعتباری در حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال دیگر برای احداث شش هزار و ۲۰۰ واحد و مرکز بهداشتی دیگر تامین شده و کار ساخت این مراکز نیز شروع شده است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، این اقدامات زمینه پوشش کامل خدمات نوین سلامت و اجرای برنامه پزشک خانواده را برای ۲۸ میلیون ایرانی روستایی و عشایری و نیز ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با فعالیت چهار هزار مرکز بهداشتی روستایی فراهم می کند.

افتتاح ۶۵۷ واحد بهداشتی جدید از جمله ۳۵۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در مناطق کم برخوردار در استانهای مازندران، اصفهان، فارس، بوشهر، هرمزگان، زنجان، گلستان، سمنان و شهر های ایرانشهر، زاهدان، اهواز، تبریز، جیرفت، مشهد، قم و تهران (مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران) که دوشنبه دوم اسفند به طور همزمان افتتاح می شود و به بهره برداری می رسند در راستای همین برنامه ملی است.

این واحدهای بهداشتی جدید در مجموع ۲۰۰هزار متر مربع فضای ارائه خدمت جدید هستند که با اختصاص اعتباری بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال ساخته شده‌اند.

ابن مراکز در قالب نظام شبکه‌ای خدمات بهداشتی از این نظر حائز اهمیت هستند که هر ۴ تا ۱۲ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش روستایی می‌توانند در سریعترین زمان و نزدیکترین فاصله ممکن، از حداکثر خدمات بهداشتی و درمانی منتفع شوند.

بر اساس برآورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ساکنان این مناطق بیش از ۸۰ درصد از نیازهای اساسی سلامت خود را بر اساس پروتکل های بین‌المللی استاندارد از این مراکز دریافت می‌کنند که این امر از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود که در گذشته نیز این نوع خدمات به طور مکرر مورد تاکید مراجع بین‌المللی ذیربط قرار گرفته است.

این مراکز جدید شامل مراکز خدمات جامع سلامت روستایی غیر شبانه روزی که هر کدام حدود هشت هزار نفر ( بین ۴ تا ۱۲ هزار نفر) است که در این مراکز خدمات پزشک خانواده، بر اساس نظام ارجاع و نیز خدمات پرستاری و اورژانس ۱۱۵ ارائه می شود و خدمات تخصصی و آزمایشگاه و نیز خدمات دندانپزشکی با فاصله کمتر از نیم ساعت در صورت ارجاع و نیز خدمات سلامت محیط و کار و دسترسی به خدمات دارویی و مشاوره تغذیه و روانشناسی بالینی در در دسترس افراد تحت پوشش خواهد بود.

در مراکز جامع سلامت روستایی به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک مستقر می شود و به ازای هر ۱۲ تا ۲۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش (یک یا چند مرکز خدمات جامع) به شرط رعایت دسترسی جغرافیایی، یک کارشناس سلامت روان (با اولویت روانشناسی بالینی) و یک کارشناس تغذیه حضور خواهند داشت.

همچنین به ازای هر ۱۵ هزار نفر جمعیت تحت پوشش (یک یا چند مرکز جامع سلامت روستایی) به شرط رعایت دسترسی جغرافیایی و دسترسی زمانی حداکثر نیم ساعت با خودرو یک نفر دندانپزشک درنظر گرفته می شود.

علاوه بر آن بنا به گزارش وزارت بهداشت به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر جمعیت تحت پوشش (یک یا چند مرکز جامع سلامت روستایی) یک کاردان یا کارشناس علوم آزمایشگاهی حضور خواهد داشت.

افتتاح این مراکز بهداشتی در راستای تحقق اجرای طرح تحول سلامت و نظام ارجاع است. نظام ارجاع سیستمی است که در آن خدمات اولیه با حضور پزشکان عمومی ارائه می شود و در صورت نیاز بیمار به خدمات پزشکی تخصصی و بستری در بیمارستان فرد بیمار از طریق پزشک خانواده (پزشک عمومی) به سطح بالاتر که پزشک متخصص حضور دارد ارجاع می شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches