true
مهرداد عسگری: موسسه استاندارد به تازگی کیفیت خودروهای داخلی را منتشر کرده است. در آخرین رده بندی اعلام شده تغییراتی در کیفیت خودروها و ترتیب قرار گرفتن آن ها مشاهده می شود.
این در حالی است که بیشتر مردم از کیفیت و استاندارد خودروهای داخلی نه تنها رضایت نداشته بلکه قیمت آن ها را نیز متناسب با کیفیت ارائه شده نمی دانند.از سوی دیگر با افزایش بهای بنزین کیفیت خودروها حتی مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته است.
در حالی خودروی ام ویام110 با 85.4 نمره منفی بیکیفیتترین خودروی سواری تولیدی در کشور براساس شاخصهایی چون عیوب فنی و عملکردی، تزیینات و مونتاژ، بدنه، رنگ و ایرادات مهم و اساسی شناخته شده که در رده بندی اعلام شده از سوی استاندارد خودروی گراند ویتارا با 16.7 نمره منفی با کیفیتترین خودروی تولیدی در اسفند ماه سال گذشته بوده است.
پس از آن مگان با 19.2 نمره منفی و پارس تندر با 20.6 نمره منفی به ترتیب در ردههای دوم سوم ردهبندی کیفی قرار دارند. رتبه چهارم ردهبندی نیز با 21 نمره منفی در اختیار تندر 90 پارس خودرو و رده پنجم با 24.4 نمره منفی به طور مشترک در اختیار پژو 206 و پژو 206 صندوقدار است.
رانا با 27.3 نمره منفی در رتبه ششم و j5 با 48.6 نمره منفی در رتبه هفتم قرار دارند. رتبه هشتم ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در اسفند ماه سال گذشته با 50.9 نمره منفی در اختیار لیفان x60 و رتبه نهم با 51.8 نمره منفی در اختیار پژو پارس است.
سمند با 52.3 نمره منفی در رتبه دهم و پژو 405 تولیدی ایران خودرو با 52.4 نمره منفی در رتبه یازدهم قرار دارد. رتبه دوازدهم نیز به طور مشترک با 52.5 نمره منفی در اختیار پژو 405 ایران خودرو خراسان، امویام 530 و امویام 315 است.
تیبا با 62 نمره منفی در رتبه سیزدهم و امویام x33 با 65 نمره منفی در رتبه چهاردهم قرار دارد. رتبه 15، 16 و 17 ردهبندی نیز به ترتیب با 80.8 نمره منفی، 81.4 نمره منفی و 85 نمره منفی در اختیار سایپا 131 تولیدی سایپا، سایپا 131 تولیدی پارس خودرو و سایپا 132 است.
لازم به ذکر است در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.
قیمت خودرو درحالی به چالشی مهم تبدیل شده که طبق دستورالعمل فعلی شورای رقابت شاخصهای مختلفی در قیمت خودرو تاثیرگذار است و مکانیزمهایی برای قیمتگذاری در نظر گرفته شده که یکی از این مکانیزمها تورم بخشی است که با توجه به افزایش تورم بخشی قیمت خودرو نیز افزایش مییابد. برای افزایش کیفیت و خدمات نیز مکانیزمهایی نیز در نظر گرفته شده است و شورای رقابت سیاستهای تشویقی و تنبیهی را برای کیفیت خدمات خودروسازان در نظر خواهد گرفت اما آنچه مهم است تحقق این اهداف نیازمند نظارت و یاری سازمانهای مختلف است.
بر همین اساس و با توجه به رکود تورمی موجود در کشور و کاهش قدرت خرید مردم باید دید که خودروسازان تا چه اندازه خواهند توانست خودروهای تولید خود را به فروش برسانند.
بر اساس جدیدترین اخبار به دست آمده، امسال باید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری و وانت و 38 هزار دستگاه خودروی سنگین شامل اتوبوس، مینیبوس، کشنده، کامیونت و کامیون تولید شود.
البته تعدادی از خودروسازان اعلام کردند که با توجه به کاهش 50 درصدی قدرت خرید مردم و همچنین رشد دو برابری قیمت خودرو، امکان فروش یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری و وانت در سال جاری وجود ندارد.
در این زمینه محمدرضا نعمتزاده از خودروسازان خواست تا با افزایش صادرات خودرو به خارج از کشور کاهش کشش بازار داخلی برای جذب یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی تولیدی را جبران کنند.
علاوه بر مساله نرخ بنزین، میزان قدرت خرید مردم، شرایط تورم و کیفیت خودروها هیات دولت در مصوبهای زمان ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو 4 را ابتدای تیر ماه امسال اعلام کرد و باید دید خودروسازان اگر قصد افزایش قیمت تولیداتشان را دارند تا چه حد در ارتقای کیفیت خودروهای تولید خود به موفقیت دست پیدا خواهند کرد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=7723
false
true