×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
استقرار دستگاه‌های بی خطرسازی پسماند در ۹۰ درصد بیمارستان‌های کشور

اقتصادتهران: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وجود ۹۰۰ بیمارستان در کشور گفت: دستگاه‌های بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی در ۹۰ درصد بیمارستان‌های کشور، استقرار یافته است.

به گزارش ایرنا، خسرو صادق نیت روز گذشته در هفتمین کنگره تخصصی و نخستین کنگره بین المللی استانداردسازی تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون در سالن همایش های رازی از پسماندهای بیمارستانی به عنوان یکی از عوامل افزایش عفونت‌های بیمارستانی نام برد و افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد پسماندهای بیمارستانی، برغم تصور ما و درصورت تفکیک مناسب، پسماندهای شبه خانگی و معمولی هستند.

وی تاکید کرد: دستورالعمل‌ها و نظارت‌ها در زمینه تفکیک پسماندهای بیمارستانی به خوبی انجام می شود و سیستم اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز به انسجام بیشتر آن کمک کرده است.

وی تصریح کرد: حجم بالای پسماندهای بیمارستانی نه تنها می تواند عاری از مواد شیمیایی و آلودگی باشد بلکه اگر به درستی تفکیک شوند، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را خواهند داشت و می توان از این طلای کثیف، بهره برد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پسماندهای بیمارستان‌ها جزو پسماندهای عفونی هستند؛ پسماندهای عفونی به چند گروه تقسیم می شوند که از جمله آنها می توان به پسماندهای تیز و برنده اشاره کرد.

صادق نیت افزود: پسماندهای تیز و برنده تقریبا در همه بیمارستان‌ها در جعبه های ایمن، جمع آوری شده و در مسیر، بی خطر می شوند؛ پسماندهای عفونی معمولی نیز از طریق دستگاه‌های بی خطرسازی، جمع آوری می‌شوند.

وی ادامه داد: پسماندهای شیمیایی مانند داروهای از تاریخ مصرف گذشته نیز یک تا سه درصد پسماندهای بیمارستانی را تشکیل می‌دهند و پسماندهای رادیواکتیو نیز تحت نظارت سازمان انرژی اتمی است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد : برخی ارگان ها در تعریف پسماند عفونی با پسماند معمولی که امری بدیهی است دچار چالش های جدی هستند، به طور مثال هفت سال پیش اعلام شد که خروجی دستگاه های بی خطرسازی بیمارستان ها به دلیل وجود مواد شیمیایی، معمولی نیستند بنابراین این مساله پیگیری و مقرر شد پسماندهای شیمیایی جداگانه دفع شوند.

صادق نیت افزود: متاسفانه برخی بیمارستان‌ها به دلیل نبود محل مناسب برای انتقال پسماند شیمیایی یا آن را نگاه می‌داشتند یا از طریق کپسوله کردن، این کار را انجام می دادند بنابراین دو مرکز پسماند از طریق وزارت بهداشت ایجاد شد هرچند که این مساله جزو وظایف وزارت بهداشت نیست و در زمره وظایف محیط زیست قرار دارد اما متاسفانه بعد از این اصلاح، باز گفته شد که به خروجی دستگاه های بی خطرسازی مشکوک هستیم و برخی شهرداری ها نیز از این مساله استفاده کردند و هزینه جمع آوری پسماندهای عادی بیمارستان ها را ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت ، افزایش دادند و هزینه هنگفت جمع آوری را به گردن بیمارستان‌ها انداخت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches