×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
استقبال تولیدکنندگان از خرید توافقی زعفران در بورس کالا

اقتصادتهران: یک تولیدکننده زعفران با استقبال از ابلاغ دستورالعمل خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی اظهار داشت: این اقدام می تواند سبب شفافیت قیمت در معاملات این محصول شود که گامی مثبت برای بازار زعفران است.

به گزارش ایرنا، اهمیت ایجاد ثبات در بازار طلای سرخ از آن جهت است که ایران با تامین ۹۶ درصدی سهم تولید زعفران در دنیا، تولیدکننده برتر جهان محسوب می شود و با این سهم قابل توجه لازم است نقش پررنگی در تعیین قیمت های جهانی ایفا کند.

همچنین برقراری ثبات هر چه بیشتر در این بازار به نفع کشاورزان و زعفرانکاران است تا سود حاصل از فروش محصول به جای آنکه جیب دلالان و واسطه ها را سنگین تر کند، عاید تولیدکنندگان این محصول گران قیمت حوزه کشاورزی شود.

در این پیوند «منوچهر مالکی» از تولیدکنندگان این محصول روز چهارشنبه به نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت قیمتی در بازار طلای سرخ اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در ابتدای این طرح سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ۳۰ درصد از پول خرید زعفران را به کشاورزان پرداخت می کند، مشکلات مربوط به افت قیمت ها به دلیل افزایش عرضه محصول در بازار رفع می شود.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه این قابلیت در نظر گرفته شده که طی مدت سه ماه، در صورت افزایش قیمت ها در بازار، کشاورز می تواند محصول خود را که در انبارهای استاندارد پذیرش شده در بورس کالا به امانت گذاشته، تحویل گرفته و در بازار عرضه کند، اما اگر قیمت ها ثابت بود و یا حتی کاهش یافت، کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که این سازمان به نمایندگی از دولت زعفران کشاورز را در قالب گواهی سپرده کالایی خریداری می کند.

این تولیدکننده زعفران به گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد ریالی بازار این محصول در خراسان اشاره کرد و گفت: طی مدت یکسال حدود ۲۰۰ تن صادرات زعفران از کشور صورت می گیرد و بازار پررونقی برای آن شکل گرفته که منجر به انعقاد قراردادهای خارجی نیز شده است. بطوریکه قراردادهایی با کشورهای اروپایی همچون اتریش و کشورهای آسیایی از جمله چین منعقد شده است.

مالکی از امکان اتصال زنجیره تولید تا مصرف از طریق عرضه زعفران در بورس کالا افزود: با عرضه زعفران به قیمت توافقی در بورس کالا ضمن ارایه محصول با کیفیت به خریداران و تعیین قیمت ها براساس مشخصه های کیفی آن، شاهد حذف دلالان و واسطه ها خواهیم بود زیرا در بازار سنتی زعفران افراد متقلب و واسطه های بسیاری حضور دارند که بخش عمده ای از سود کشاورز را عاید خود می کنند.

بنابر اعلام بورس کالا، مالکی به افزایش اطمینان خاطر خریدار نسبت به کیفیت محصول عرضه شده در بورس اشاره کرد و گفت: در طرح خرید به قیمت توافقی مقرر شده زعفران در چهار درجه مختلف و با مشخصات کیفی و ظاهری براساس طعم و رنگ آن عرضه شود که این امر کشاورزان را به ارایه محصول با کیفیت تر و رعایت هر چه بیشتر اصول بهداشتی و بسته بندی ترغیب می کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches