true
مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، ضمن تاکید بر لزوم حفظ آرامش در بازار کسب و کار قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی، تعیین نرخ بنزین و سایر حاملهای انرژی را منوط به تاثیر میزان افزایش آن بر دهکهای خانوار دانست.
مسعود میرکاظمی در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه اولین اصل در اجرای قانون هدفمندی ایجاد آرامش در بازار کسب و کار و تجارت است، گفت: به صلاح مردم این است که زمان اجرای فاز دوم هدفمندی، پیش از موعد اعلام نشود؛ نمیدانم با چه سیاستی دولت این کار را انجام میدهد.
برخی به دنبال توقف عرضه کالا قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی هستند
وی در توضیح دلیل این مطلب گفت: خوشبینانهترین حالت این است که عدهای به دنبال حفظ سرمایه هستند بنابراین اگر بدانند که قرار است در چه تاریخی فاز دوم هدفمندی اجرا شود، عرضه کالا را متوقف میکنند که این به ضرر مردم است چون تورم انتزاعی بیش از تورم واقعی ایجاد میشود.
میرکاظمی ادامه داد: دولت به جای آنکه تاریخ، ساعت و عدد و رقم برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها را پیش از موعد مشخص کند، باید سخنگوی مشخصی را تعیین کرده تا نکات لازم را به اطلاع مردم برساند. در غیر اینصورت برخی با سوءاستفاده از این اطلاعات و فضای ایجاد شده در بازار حداکثر سود را میبرند که هزینه آن را تنها مردم پرداخت میکنند که نباید اجازه این کار داده شود.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در مورد سازوکارهای تعیین قیمت بنزین با اجرای فاز دوم هدفمندی گفت: مجلس تعیین قیمت حاملهای انرژی را در اختیار دولت گذاشته است با این توجیه که دولت با داشتن اطلاعات از کارشناسان بخشهای مختلف، اثرات تغییرات قیمت حاملهای انرژی بر درآمدهای دهکهای پایین خانوار را بررسی کرده و براساس آن این نرخ را مشخص کند.
وی افزود: اگر دولت جلساتی را با دستگاههایی همچون وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامهریزی و دستگاههای تولیدی همچون وزارت نفت، صنعت و کشاورزی برگزار کرده و اطلاعات را یکپارچه کند به راحتی میتواند میزان افزایش قیمت حاملهای انرژی را تعیین کند.
دولت با سنجش میزان تاثیر افزایش قیمت بنزین بر دهکهای خانوار، نرخ بنزین را تعیین کند
میرکاظمی اضافه کرد: دولت با سنجش میزان تاثیر افزایش قیمت حاملهای انرژی بر دهکهای خانوار و به دنبال آن به دست آوردن جداول تحلیلی میتواند نرخ بنزین را مشخص کند و دیگر لازم نیست عدهای بگویند که بنزین تک یا دو نرخی خوب است یا بد.
رئیس کمیسیون انرژی در عین حال گفت: ظاهرا در ذهن دولت این است که بنزین دو نرخی شود که شاید این رویکرد به صلاح همه باشد ولی قطعا قیمت حاملهای انرژی با اجرای فاز دوم هدفمندی زیاد میشود.
وی در ادامه در مورد عزم دولت برای واردات بنزین و تولید نکردن بنزین در پتروشیمیها گفت: برای بررسی این موضوع اول باید به این نکته اشاره کرد که تولید بنزین در پتروشیمیها برای مقابله با تحریم آمریکا بود.
قرار بود طرح تامین بنزین در واحدهای پتروشیمی موقتی باشد
رئیس کمیسیون انرژی یادآور شد: زمانی که بنده وارد وزارت نفت شدم میزان واردات بنزین در روز 22 میلیون لیتر بود که با 44 میلیون لیتر تولید داخل مخلوط میشد تا بنزین تولید داخل ارتقای کیفیت پیدا کرده و قابل مصرف باشد چون آن قدر کیفیت بنزین تولید داخل پایین بود که با بنزین وارداتی مخلوط میشد و اکتان بنزین افزایش پیدا میکرد.
میرکاظمی ادامه داد: در آن زمان واردات بنزین از 22 میلیون لیتر به روزی 10 میلیون و بعد از آن به پنج میلیون و در نهایت صفر شد. دراین شرایط کشور با نقیصه جدی روبرو شد آن هم در شرایطی که در دورههای قبل به پالایشگاهها به دلیل داشتن نگاه اقتصادی رسیدگی و توجه نشده بود.
وی اضافه کرد: در این حالت ما با این شرایط روبرو بودیم که ازیک طرف پالایشگاهها ظرفیت تولید بنزین نداشتند و کیفیتشان پایین بود و از طرف دیگر 22 میلیون لیتر واردات بنزین نیز قطع شده بود. دولت وقت مجبور بود تا با انجام کاری فشرده در واحدهای پتروشیمی بنزین مورد نیاز را تامین کند. طرحی موقتی که قرار نبود خیلی طولانی شود.
رئیس کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: البته در دولت دهم کار جدی برای ارتقای کیفیت و ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاههای کشور و توسعه پالایشگاههای جدید انجام شد. اکنون دولت فعلی میگوید که میخواهد به سمت واردات بنزین برود که سوالاتی در این رابطه وجود دارد.
دولت برای واردات بنزین باید لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کند
میرکاظمی توضیح داد: در زمان تدوین بودجه 93 از مسئولان وزارت نفت خواستیم که اگر برنامهای برای واردات بنزین دارند اعلام کنند تا ردیف بودجهای لحاظ شود چون در غیر این صورت اتفاق دولت دهم در زمان وزارت بنده تکرار میشود.
وی افزود: در آن زمان دولت مجبور بود که بنزین وارد کند اما برای این کار ردیفی در بودجه دیده نشده بود به همین دلیل مجلس به این موضوع اعتراض کرد با این توجیه که چرا این کار بدون مجوز مجلس انجام شده است بنده نیز به همین دلیل یک کارت زرد گرفتم.
رئیس کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: علیرغم تاکید ما در کمیسیون انرژی به مسئولان وزارت نفت، مبنی بر لزوم وجود ردیفی در بودجه برای واردات بنزین آنها گفتند که نیازی به این موضوع نیست بازهم بنده به مهندس زنگنه اعلام کردم که لایحه دو فوریتی بدهد تا میزان بنزین وارداتی را اعلام کند.
آیا دولت در شرایط تحریمی فعلی میتواند بنزین وارد کند؟
میرکاظمی در ادامه با طرح این پرسش که آیا دولت در شرایط تحریمی فعلی میتواند بنزین وارد کند؟ گفت: هنوز تحریمها پابرجاست و آمریکا به راحتی میتواند از طریق کشتیها، بانکها و بیمه اجازه ورود بنزین به ایران را ندهد.
وی افزود: دولت اعلام کرده که برنامهای برای واردات بنزین دارد که در این شرایط متاسفانه با افزایش تقاضای مصرف بنزین در کشور روبرو هستیم به طوری که مصرف بنزین به 70 میلیون لیتر در کنار 20 متر مکعب گاز سی.ان.جی رسیده است که این رقم مصرف بسیار نگران کننده است.
رئیس کمیسیون انرژی اضافه کرد: این میزان مصرف بنزین نشان میدهد که قیمتهای فعلی دیگر اثربخش و بازدارنده مصرف نیست. هیچ کشوری در چنین شرایطی فقط تولید را بالا نمیبرد بلکه در کنار آن مدیریت مصرف را انجام میدهد. اشکال در این جاست که براساس دو سال گذشته قیمت بنزین علی رغم تورم بالای 30 درصد ثابت مانده به همین دلیل تقاضا برای مصرف زیاد شده است.
میرکاظمی با بیان اینکه نظر مجلس بر توجه دولت به مدیریت مصرف و مدیریت تولید است، گفت: در حال حاضر برای مجلس دلیل عزم دولت برای واردات بنزین روشن نیست.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=7632
false
true