×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ارزش محصولات پایین دستی طرح استحصال اتان ٢ میلیارد دلار می‌شود

اقتصادتهران: با بهره برداری از طرح استحصال اتان و در اختیار دادن محصولات آن به پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی، ارزش محصولات این مجموعه در اقتصاد ملی به ٢ میلیارد دلار می‌رسد.

بیژن زنگنه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح استحصال اتان و هیدروکربن های سنگین پارسیان پیش از آن که حسن روحانی، رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس و از مرکز استان فارس دستور آغاز به کار اجرای این طرح را دهد، گفت: طرح استحصال اتان و هیدروکربن های سنگین پارسیان، طرح عظیمی است که عملیات اجرایی آن از آغاز می شود.

وی با بیان این که هم اکنون حدود ٧٠ میلیون مترمکعب گاز وارد پالایشگاه پارسیان می شود که این میزان پس از شیرین سازی در شبکه سراسری مصرف می شود، افزود: با اجرای این طرح حدود ١٧ درصد از این میزان (٧٠ میلیون مترمکعب گاز) به عنوان خوراک پتروشیمی و صنایع پایین دستی جدا می شود، که این بدان معناست که سالانه سه میلیون و ۵٠٠ هزار تن خوراک از این میزان گاز جدا می شود.

وزیر نفت با بیان این که سهم اتان از سه میلیون و ۵٠٠ هزار تن خوراک حدود یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن است، افزود: این میزان اتان از طریق خط اتیلن مرکزی که از سوی دولت احداث می شود در اختیار پتروشیمی های فیروزآباد، داراب، جهرم، فسا و استهبان قرار می گیرد.

وی افزود: ارزش تولیدات این مجموعه در اقتصاد ملی ٢ میلیارد دلار خواهد بود.

زنگنه با بیان این که سیاست وزارت نفت در شرایط حاضر سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی نیست، افزود: ما هم اکنون زیرساختهای لازم را برای بخش خصوصی دراحداث پتروشیمی و بخش پایین دستی آن و همچنین تأمین خوراک این مجتمع ها انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: از بقیه محصولات این طرح که شامل گاز مایع و میعانات گازی می شود نیز می توان به عنوان خوراک استفاده کرد.

وزیر نفت با اشاره به این که طرح استحصال اتان و هیدروکربنهای سنگین پارسیان سال گذشته و پس از یک دوره توقف به گروه توسعه انرژی تدبیر واگذار شد، افزود: هم اکنون انجام این طرح با سرعت خوبی در حال انجام و کارگاه آن نیز به خوبی در حال فعالیت است.

وی افزود: ارزش محصولاتی که قرار است در طرح استحصال اتان پارسیان جدا شود سالانه یک میلیارد دلار است.

زنگنه همچنین به شرایط نامناسب زمین این منطقه که استفاده از تجهیزات و ماشین آلات سنگین را سخت می کند اشاره کرد و گفت: به دلیل این وضع، از امروز عملیات تحکیم اراضی و شمع کوبی در این منطقه آغاز می شود.

وی افزود: امیدواریم این طرح طبق برنامه ظرف سه سال به سرانجام برسد.

به گزارش شانا، پس از سخنان وزیر نفت، رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس اعلام کرد: به حول و قوه الهی طرح مهم استحصال اتان پارسیان را آغاز کنید.

انحلال شرکت کالا تصمیم وزارت نفت نبود

وزیر نفت گفت: انحلال شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران تصمیم وزارت نفت نبوده است.

بیژن زنگنه پس از آغاز عملیات اجرایی طرح استحصال اتان در گفتگو با شانا درباره انحلال شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران با اشاره به این که از ابتدا قرار بود شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران واگذار شود اما وزارت اقتصاد پذیرفت به جای واگذارکردن آن که عملی نبود، این شرکت به مدیریتی در شرکت ملی نفت ایران تبدیل وسپس این شرکت منحل شود، افزود: ما با واگذاری این شرکت به شدت مخالفت کردیم.

وی با بیان این که انحلال این شرکت تصمیم سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد بوده، درخصوص واکنش منفی نمایندگان مجلس درباره خروج شرکت های نفتی از لیست واگذاری اظهار کرد: دوشنبه هفته جاری با حضور در کمیسیون اقتصادی اصل ۴۴ مجلس توضیحاتی در این باره داده شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

زنگنه همچنین درپاسخ به سوالی درباره این که آیا برنامه خاصی برای رایزنی با کشورهای عضو اوپک پیش از اجلاس ١۶٧ ، همانند اجلاس پیشین که با چندین کشور عضو این سازمان دیدار کرد، دارید گفت: هنوز برنامه خاصی دراین زمنیه نداریم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches