×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true

اقتصادتهران: حال و هوای شهر هر سال در آستانه عید نوروز با شور و شوق خانه تکانی و خرید، تغییر می کند و هر خانواده متناسب با درآمد و دیدگاه مصرفی خود به دنبال بازار مناسب برای تهیه کالاهای مورد نیاز است.

مسوولان و دست اندرکاران بخش تولید و عرضه کالا در روزهای پایانی سال برای تامین رفاه مردم و ساماندهی بازار طرح هایی را اجرا می کنند که یکی از آنها نمایشگاه بهاره است که سابقه چندین ساله دارد.

نمایشگاه های نوروزی در اسفندماه در نقاط مختلف با هدف حمایت تولیدکننده داخلی و مصرف کننده برپا می شوند و تولیدکنندگان داخلی تولید خود را بدون واسطه و به شکل مستقیم به مصرف کنندگان ارایه می کنند و اصناف مختلف نیز در کنار مسئولان، در این بخش وارد می شوند.

خبرنگار ایرنا با مراجعه به مصلای امام خمینی (ره) درباره برگزاری این نمایشگاه ها با برخی تولیدکنندگان و خریداران گفت و گو کرد.

گلایه تولیدکنندگان از نقص بازرسی و عرضه کالای وارداتی

«حسین محمدی» تولیدکننده پیراهن مردانه، گفت: نمایشگاه امسال با نمایشگاه های گذشته تفاوت زیادی نداشت.

وی که به گفته خودش در بیشتر نمایشگاه های برگزار شده در تهران شرکت می کند، افزود: در چند روز گذشته استقبال مردم خوب نبود؛ البته در روزهای پایانی نمایشگاه، استقبال بیشتر می شود.

محمدی گفت: مسوولان این نمایشگاه پیراهن های تولیدی ما را ۳۵۰ هزار ریال قیمتگذاری کرده اند اما کمتر از این قیمت به مردم عرضه می کنیم؛ زیرا بیشتر مشتریان افرادی اند که پیش از این نیز از ما خرید کرده اند و از کیفیت اجناس راضی بودند.

این تولیدکننده پیراهن مردانه درباره حضور در این نمایشگاه با وجود سود پایین، گفت: در این نمایشگاه ها بیشتر به دنبال جذب مشتری هستیم و خرید نقدی اهمیت دارد.

«محمود گلی» تولیدکننده کفش مردانه که چند غرفه در نمایشگاه بهاره مصلا دارد، برگزاری نمایشگاه های بهاره را فرصت خوبی برای ارایه تولیدات داخلی دانست.

وی فرایند بازرسی در نمایشگاه را ناقص اعلام کرد و گفت: یکی از شرط های حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه های بهاره فروش تولیدات داخلی است اما ما شاهد فروش اجناس چینی هستیم که با قیمت بسیار پایین در این نمایشگاه عرضه می شود.

این تولیدکننده که سابقه ای ۱۸ ساله در تولید کفش دارد، افزود: باید قیمتگذاری ها با کیفیت اجناس متناسب باشد اما در بسیاری از موارد اینطور نیست؛ اگرچه بیشتر خریداران کالاهای باکیفیت را می شناسند و در روزهای گذشته شاهد بودم که افراد برای خرید کالای باکیفیت دوباره مراجعه کرده اند.

«ابوالفضل» تولیدکننده لوازم خانگی که از استقبال مردم از نمایشگاه بهاره ناراضی بود، بیان کرد: ساماندهی غرفه ها نامناسب است و خانواده ها در بسیاری از موارد دچار سردرگمی می شوند.

وی ادامه داد: بازرسی منظمی در نمایشگاه وجود ندارد و غرفه داران علاوه بر فروش کالاهای تولیدی خود بسیاری از اقلام وارداتی را نیز عرضه می کنند.

«امیر» یکی از غرفه داران فروش شیرینی که از شهر قزوین در این نمایشگاه شرکت کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: استقبال مردم نسبت به سال های گذشته کمتر شده که دلیل آن کیفیت پایین برخی اقلام خوراکی است.

خریداران کالای ارزان می خواهند و باکیفیت

با اینکه در نمایشگاه بهاره مصلای تهران انواع لوازم خانگی، کیف و کفش، پوشاک و مواد غذایی عرضه می شود اما در دستان بسیاری از خریداران فقط اقلام خوراکی دیده می شد.

«مریم» خانم خانه داری که به گفته خود هر سال از نمایشگاه های بهاره بازدید می کند، گفت: اگرچه کیفیت برخی کالاها مانند پوشاک زنانه و بچه گانه خوب نیست اما قیمت ها مناسب است.

«علی» کارمند است. وی از برپایی این نمایشگاه ها استقبال کرد و افزود: برخی از تولیدکنندگان، اجناسی را که در انبارهای خود دارند با قیمت بسیار کم در این نمایشگاه ها عرضه می کنند.

وی توضیح داد: این کالاها مطابق با سلیقه جوانان و نوجوانان نیست و آنان به خرید این اجناس تمایلی ندارند.

همسر این کارمند نیز گفت: پسر ما ۲۰ سال دارد و به هیچ وجه حاضر نیست از نمایشگاه بازدید کند و می گوید بیشتر اجناس قدیمی و نامناسبند.

به گفته این خانم، بیشتر جوانان ترجیح می دهند پوشاک خود را از مرکزهای خرید معتبر تهیه کنند.

«فاطمه» و «نسرین» خانم هایی شاغلی هستند که پس از پایان ساعت کاری برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند.

نسرین گفت: من هر سال برای خرید اقلام خوراکی شب عید به نمایشگاه بهاره می آیم؛ زیرا قیمت ها مناسب تر از فروشگاه ها و دیگر مرکزهای خرید است.

فاطمه نیز در تایید صحبت های همکارش افزود: آجیل، خشکبار، گوشت و مرغ در این نمایشگاه به قیمت مناسب عرضه می شود و البته متناسب با قیمت، کیفیت خوبی هم دارد.

هر چه به ساعت های پایانی روز نزدیک می شویم بر شمار بازدیدکنندگان افزوده می شود؛ البته بین خانواده ها افرادی را می توان یافت که بدون هدف و فقط برای گذران وقت در نمایشگاه پرسه می زنند.

بازار شب عید یک فرصت اقتصادی مناسب برای اصناف و تولیدکنندگان داخلی است و از این رو، بسیاری از تولیدکنندگان بویژه کارگاه های تولیدی کوچک منتظر بازگشایی این نمایشگاه ها هستند تا کالاهای تولیدی خود را که در شرایط دشوار اقتصادی تولید کرده اند به دست خریداران برسانند.

بسیاری از خانواده ها نیز برای تامین مایحتاج عید خود در انتظار گشایش این نمایشگاه ها می نشینند تا به طور یک جا و با صرف هزینه، وقت و انرژی کمتر ملزومات خود را تهیه کنند.

در نمایشگاه های بهاره که اسفندماه هر سال در سراسر کشور برپا می شود مواد غذایی، پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی و سایر کالاهای ضروری مورد نیاز مردم با ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف به مصرف کنندگان عرضه می شود.

این نمایشگاه ها که به منظور کاهش التهاب بازار برگزار می شود باید متناسب با نیازهای خانوارهای ایرانی باشد. برای بهبود کیفیت کالاهای عرضه شده نیز ضروری است ابزارهای نظارتی لازم و کارآمد در نظر گرفته شود تا شاهد عرضه کالاهای بی کیفیت در این نمایشگاه ها نباشیم.

از سوی دیگر نمایشگاه های بهاره به طور معمول زیر چادرها برپا می شود و از امکانات رفاهی چندانی برای خانواده ها برخوردار نیست.

همچنین ساماندهی مناسبی در این نمایشگاه ها وجود ندارد و گاهی غرفه عرضه اقلام خوراکی در قسمت پوشاک وجود دارد که این خود موجب بروز اختلال هایی برای غرفه داران و بازدیدکنندگان است.

از این رو، نظارت و ساماندهی مناسب و رفع برخی کاستی های ساختاری به بهره گیری مناسب تر از فرصت نمایشگاه های بهاره برای ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می انجامد و به بهبود فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی یاری می رساند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches