true
اقتصادتهران: سازمان توسعه تجارت در گزارشی اعلام کرد: کمتر از نیم درصد از کل خودروهای وارداتی سال ۱۳۹۳، بالای ۲۵۰۰ سی.سی بودهاند.
در این گزارشی ضمن تکذیب ادعای واردات بیرویه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در سال گذشته اعلام شده است: کمتر از نیم درصد (۲ دهم درصد) از کل واردات خودرو در سال ۱۳۹۳ به خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی.سی اختصاص داشته و ادعای واردات بیرویه آن در دولت یازدهم بیپایه و اساس است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، سال گذشته از محل مصوبات دولت قبل، ۷۱۱ دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی.سی به ارزش ۲۹٫۵ میلیون دلار وارد شد که ۵۰۰ مورد آن به ارزش ۱۸٫۹ میلیون دلار به نیروی انتظامی و بنزهای پلیس و ۲۵ مورد آن به ارزش ۷۵۰ هزار دلار به سفارتخانههای خارجی تعلق داشت.
سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ادعای واردات بیرویه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در سال ۱۳۹۳ ادعایی کاملا بیاساس است زیرا مجموع واردات این نوع خودروها در سال گذشته بدون احتساب خودروهای نیروی انتظامی و خودروهایی با پلاک دیپلماتیک، ۱۸۶ دستگاه به ارزش ۹٫۸۵ میلیون دلار است که همگی از محل ثبت سفارشات مصوبات دولت، قبل از ممنوعیت واردات این نوع خودروها انجام شده است.
بر پایه گزارش سازمان توسعه تجارت، واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در فاصله سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع ۹۵ هزار و ۶۷۳ دستگاه بوده که باعث خروج بیش از ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شده است.
سازمان توسعه تجارت در پاسخ به برخی منتقدان واردات خودرو اعلام کرد: سکوت در برابر حجم انبوه واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در دولت گذشته و هیاهو در برابر میزان واردات این خودروها در سال ۱۳۹۳ به هیچ وجه پذیرفتنی و ناشی از وظیفهشناسی منتقدان نیست.
طبق گزارش سازمان توسعه تجارت میزان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در فاصله سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به تفکیک برندهای مشهور به این شرح است: پورشه ۱۸۱۷ دستگاه به ارزش ۱۷۱٫۹ میلیون دلار، لکسوس ۵۷۲۲ دستگاه به ارزش ۲۰۲٫۵ میلیون دلار، مازاراتی ۶۲ دستگاه به ارزش ۷٫۸۸ میلیون دلار، بنز ۵۶۷۶ دستگاه به ارزش ۳۶۱ میلیون دلار و سایر برندهای دیگر ۸۲ هزار و ۳۹۷ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلار بوده است.
سازمان توسعه تجارت بر پارادوکس برخی منتقدان در موضعگیریهایشان تاکید کرد و اعلام داشت: مقایسه تعداد برند خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی وارد شده در سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ با تعداد واردات این نوع خودروها در سال ۱۳۹۳ آشکارا کاهش آن را تایید میکند، به طوری که در سال گذشته به تفکیک برندهای مذکور، ۱۸ دستگاه پورشه به ارزش ۱٫۹ میلیون دلار، ۳۰ دستگاه لکسوس به ارزش ۱٫۲۲ میلیون دلار، ۱۲ دستگاه مازاراتی به ارزش ۱٫۱ میلیون دلار، ۳۴ دستگاه بنز به ارزش ۳٫۳ میلیون دلار و ۹۲ دستگاه با برندهای دیگر به ارزش ۲٫۳۲ میلیون دلار به کشور وارد شده است.
منتقدان در حالی با سیاهنمایی، اقدام دولت یازدهم در کاهش واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی را نادیده گرفتهاند که در سال ۱۳۹۳ میزان واردات این نوع خودروها به کل واردات خودرو ۲ دهم درصد بود، در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۲ به ۵٫۲ درصد، در سال ۱۳۹۱ به ۳۷ درصد، در سال ۱۳۹۰ به ۴۸٫۷ درصد و در سال ۱۳۸۹ به ۵۶٫۲ درصد میرسد. در سال ۱۳۸۸ نیز آمار واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی به کل واردات خودرو در آن سال به بالاترین سطح خود یعنی ۷۵٫۸ درصد رسید که نشاندهنده واردات بیرویه این نوع خودروها در آن سال است.
بر پایه این گزارش واردات ۱۸۶ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی.سی در سال ۱۳۹۳ در مقایسه با واردات ۴۱۰۱ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی.سی در سال ۱۳۹۲ که با کاهش ۹۵ درصدی واردات این خودروها همراه بوده از این واقعیت پرده برمیدارد که واکنش منتقدان دولت در برابر لوکسسواری سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ چیزی جز سر به گریبان فرو بردن و سکوت پیشه کردن نبوده است و این با هیاهوی امروز که کاهش چشمگیر واردات خودرو را شاهد هستیم یکسره بیگانه است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=22613
false
true