×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه

اقتصادتهران: با ادامه سکوت ایران، عربستان و عراق به عنوان سه قطب تولید نفت اوپک در قبال برگزاری نشست فوق العاده اوپک در آبان ماه سال جاری، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بازهم کاهش یافت.

پس از سقوط نزدیک به ۳۰ دلاری بهای نفت خام در بازار جهانی از اواسط تابستان سال جاری تاکنون، ونزوئلا هفته گذشته رسما خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک به منظور بررسی وضعیت بازار و دفاع از قیمت‌های طلای سیاه شد.

این پیشنهاد نفتی ونزوئلا که رسما توسط رئیس جمهور این کشور نفت‌خیز آمریکای جنوبی مطرح شد، با سکوت مقامات نفتی ایران، عربستان سعودی و عراق روبرو شد تا عملا برگزاری نشست فوق العاده در آبان ماه سال جاری به حالت تعلیق درآید.

با این وجود، در طول چند هفته گذشته تاکنون برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصاد انرژی، وزارت نفت را به داشتن موضع انفعالی در قبال سازمان اوپک و عدم به کارگیری دیپلماسی فعال انرژی برای مدیریت بازار نفت، متهم کردند.

سید مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برنامه عربستان برای مدیریت اوپک از کاهش ۱۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت ایران مطابق با برنامه‌های مصوب خبر داد و اعلام کرده است: ایران باید پیشنهاد نشست فوق العاده اوپک را هر چه سریع تر مطرح کند.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان در طول چند روز گذشته تاکنون با تشریح ابعاد تازه سقوط آزاد قیمت نفت از دستکاری بازار نفت توسط آمریکا و عربستان سعودی خبر می‌دهند و اعتقاد دارند: آمریکا قصد دارد سیاست کاهش قیمت نفت را جایگزین تحریم‌های نفتی علیه ایران بکند تا اقتصاد نفتی ایران بیش از گذشته از گزند سقوط قیمت‌ها در امان نباشد.

با این وجود، بهای نفت در بازارهای آسیا امروز چهارشنبه در پی بهبود اخیر شاخص بورس های جهانی کاهش یافت و این در حالی ست که تحلیلگران و سرمایه گذاران به انتشار برنامه سیاستگذاری آینده بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته اند.

بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با ۳۱ سنت کاهش، بشکه ای ۸۲ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت. قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز برای تحویل در ماه دسامبر با ۴ سنت کاهش ، به ۸۶ دلار و ۱۸ سنت رسید.

مازاد عرضه و تداوم نگرانی ها درباره روند تقاضا در بازارهای اصلی همچنان موجب جلوگیری از افزایش بهای نفت و پایین ماندن قیمتها در بازارهای جهانی شده است.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches