×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
احیای دریاچه ارومیه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال

اقتصادتهران: در هشتاد و پنجمین برنامه های جهش تولید، رییس جمهوری با افتتاح ۳۳ طرح تولیدی و اقتصادی به ارزش بیش از یک هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ۱۳ پروژه عمرانی و یک هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی محیط زیستی برگ دیگری را به کتاب توسعه ایران اسلامی اضافه کرد.

به گزارش ایرنا، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از قطب های اصلی و پیشران اقتصادی کشور به شمار می روند و نقش تاثیر گذاری در بهبود و رشد شاخص های اقتصادی دارند .در طی سالهای گذشته و با وجود تحریم‌های طالمانه و مشکلات اقتصادی این مناطق توانستند در حوزه صادرات غیر نفتی و به عنوان پشتوانه‌های اقتصادی و موتور توسعه کشور در راستای اشتغالزایی اقدامات اثرگذاری انجام دهند.

مناطق آزاد کشور در سال‌های اخیر بر اساس اهداف خود یعنی رشد و توسعه اقتصادی، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، توجه به زیر ساخت‌ها، ایجاد اشتغال سالم و بازار مولد و حضور در بازارهای جهانی و  تسریع در امور زیر بنایی شاهد اقدامات ارزشمندی بوده است.

رییس جمهوری در شهریور سال گذشته و در نخستین بهره برداری از طرح‌های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر ضرورت تسهیل روند سرمایه گذاری در این مناطق تاکید کرد و از مدیران این مناطق خواست تا تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کنند.

هفتمین گام بهره‌برداری از طرح‌های جدید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

در هشتاد و پنجمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید» و هفتمین آیین بهره برداری از طرح‌های توسعه‌ای در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، امروز (چهارم مردادماه) چندین طرح‌ عمرانی، تولیدی و زیربنایی در استان‌های آذربایجان شرقی و هرمزگان با حضور ویدیوکنفرانسی رییس‌جمهوری به بهره برداری رسید ، این طرح ها  سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری- صنعتی قشم، ارس و کیش است که با افتتاح آنها  زمینه اشتغال برای یک هزار و ۴۹ نفر به صورت مستقیم فراهم شده است .

امروز و در منطقه آزاد کیش نیز چهار طرح اقتصادی و زیربنایی به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۳ میلیارد تومان به دستور دکترروحانی به بهره برداری رسید که با این اقدام امکان اشتغالز ایی برای ۷۸ نفر به صورت مستقیم فراهم شده که این طرح ها شامل ۳ طرح واحدهای آرایشی و بهداشتی و واحد مونتاژ انواع لامپ و برد LED است.

۲۰ پروژه تولیدی و اقتصادی با ارزش سرمایه‌گذاری ۹۲۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶۶۹ نفر نیز در منطقه آزاد تجاری ارس بهره برداری شد که شامل فاز دوم فولاد آذرآبادان، تولید کولرگازی و چیلر مدیا شتاب الکترونیک، مجتمع تجاری اقامتی دنیز و راه اندازی فرآیند تولید پیکاپ دنده اتوماتیک ارس خودرو دیزل است.

همچنین ۹ پروژه اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم با سرمایه‌گذاری ۶۳۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسید، با این افتتاح‌ها برای ۳۰۲ نفر شغل ایجاد شده است، این پروژه‌ها دو واحد آب شیرین کن و واحد تولید بخار، تولید شناور و تولید لوازم بهداشتی را شامل می‌شود.

در مجموع ۶ دوره گذشته از افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال ۹۹ تاکنون، ۴۱۹ طرح با  اعتبار ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۲۷ هزار نفر اشتغال به بهره برداری رسید که با احتساب برگزاری دوره هفتم افتتاح‌ها، سرمایه گذاری‌های جدید در پروژه‌های افتتاح شده در مناطق آزاد تجاری – صنعتی نزدیک به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده که این عدد شامل ۴۵۰ طرح و اشتغالزایی نزدیک به ۲۷ هزار و ۷۵۰ نفر است.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی ماه های گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی جدید نیز تصویب شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

توسعه مناطق آزاد کشور را در مسیر تعامل با همسایگان قرار می‌دهد

 رییس‌جمهوری در هشتاد و پنجمین برنامه طرح تدبیر و امید، جهش تولید در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی محیط زیستی و مناطق آزاد اقتصادی،گفت: توسعه مناطق آزاد می‌تواند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای جهان قرار دهد.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: در هشت سال اخیر مناطق آزاد فعالیت بسیار خوبی داشتند و مسیر را کاملا تصحیح کردند.

رییس‌جمهوری افزود: از آغاز دولت، تلاش ما بر این بود که مناطق آزاد از مناطق وارد کننده و عرضه کننده کالا به مسافران، به مراکز تولیدی، صادراتی و جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود که در مناطق آزاد این کار انجام شد. ضمن این که مناطق آزاد را توسعه دادیم و مناطق مورد نیاز مردم و مورد اصرار استان‌ها هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

روحانی با بیان اینکه امروز ۱۵ منطقه آزاد در کشور داریم، گفت: مناطق آزادی که اخیراً تصویب شده، در آینده نزدیک باید فعال شود. مناطق آزاد می‌تواند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای جهان قرار دهد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت سلامت و محیط زیست بوده است، گفت: درمان و توسعه بیمه هم به محیط زیست مردم مربوط می‌شود. در بخش‌های مختلف برای موضوع سلامت وارد عمل شدیم که بخشی به محیط زیست، بخشی به بهداشت و درمان و یک بخش هم به توسعه بیمه به ویژه بیمه سلامت مربوط می‌شد که با این سه پایه به دنبال سلامت جامعه و مردم بودیم.

روحانی اضافه کرد: هرکس منصفانه امروز را با ۸ سال قبل مقایسه کند می‌تواند ببیند که چه شرایطی ایجاد شده و طبق همین آمار ارائه شده از روزهای پاک، در منطقه‌ای ۲۰ روز به ۸۰ روز یعنی ۴ برابر روزهای پاک رسیده است و این موضوع را در کلان‌شهرها هم شاهد هستیم.

حفظ منابع آب و خاک و اشتغالزایی با افتتاح طرح‌های زیربنایی در مناطق آزاد

افتتاح ۱۳ پروژه عمرانی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی محیط زیستی

یکی از محورهای اصلی اهداف راهبردی و فعالیت های سازمان محیط زیست در مدیریت تالاب‌های کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم، تعیین نیاز آب محیط زیستی تالاب‌ها و جریان های زیست محیطی رودخانه‌های کشور و نظارت بر تامین حقابه محیط زیستی است.

در برنامه افتتاح‌های امروز ۱۳ پروژه عمرانی شامل پروژه‌های مطالعات تعیین نیاز آبی زیست محیطی برای ۲۱ مجموعه تالابی و رودخانه‌ای کشور، سامانه جامع محیط زیست و ۹۲۴ میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی با صندوق ملی محیط زیست به بهره برداری رسید.

 این پروژه ها شامل پروژه اعطای تسهیلات مالی به صنایع آلاینده در اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به منظور اعمال نظارت و کنترل دولت بر منابع مخرب محیط زیست، کاهش آلودگی های محیط زیستی و تقلیل آلاینده‌ها، جلوگیری از تخریب محیط زیست؛ پروژه اولین واحد تأمین انرژی خورشیدی در پاسگاه  محیط بانی از میان ۵۴۰ پاسگاه محیط بانی کشور با هدف تجهیز پاسگاه های محیط بانی سراسر کشور و دسترسی به انرژی پاک و تجدید پذیر و جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست؛ کلان پروژه های پایش (چگونگی پایش زیست محیطی و تهیه برنامه  سنجش آلاینده ها در مراکز صنعتی، معدنی و خدماتی)که در این راستا برای ایجاد وحدت رویه در امر پایش آلاینده های محیط زیستی منتشره از مراکز صنعتی، معدنی و خدماتی به منظور ارتقاء کمی و کیفی نتایج حاصل از پایش در راستای بهینه سازی فرایند سیاستگذاری و مدیریت آلاینده‌ها، در این ارتباط ۲۰ کلان پروژه برای اجرا توسط دانشگاه های برتر در سطح کشور تعریف شده است که تاکنون ۱۲ پروژه منعقد شده است.

رییس‌جمهوری همچنین پروژه‌ها و طرح‌های مطالعاتی بنیادی و کاربردی در حوزه ساحلی دریایی و تالاب‌ها را رونمایی کرد.

در این آیین همچنین مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه با هدف بکارگیری ظرفیت های علمی و فنی در سطح محلی، ملی و بین المللی – تسهیل گری و هماهنگی بین بخشی – ارائه و گسترش الگوهای موفق همزیستی با دریاچه ارومیه و بهره برداری پایدار از منابع آن با مشارکت‌های مردمی – ارتقاء آگاهی کلیه ذی نفعان از حقوق و مسئولیت های محیط زیستی آنها و افزایش حساسیت و مشارکت پذیری مردم، افتتاح شد.

مرکز اطفاء حریق منطقه حفاظت شده شیرین بهار در استان خوزستان، ساختمان پاسگاه‌های محیط‌بانی در استان‌های خوزستان، سمنان، لرستان، آذربایجان غربی، ساختمان آزمایشگاه محیط زیست در استان لرستان، تصفیه خانه فاضلاب فاز دوم پتروشیمی‌های عسلویه، مرکز حفاظت و پایش زیست محیطی در استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان ،ایستگاه سنجش و آنالیز آلودگی هوا در استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان و  ارائه هشدارهای لازم در ارتباط با آلودگی هوا و ارائه راه حل به منظور رفع آلودگی و تامین ۱۲۰۰ دستگاه نیازهای موتورسیکلتی همه پاسگاه‌های محیط زیست کشور از دیگر طرح‌هایی است که به دستور رییس‌جمهوری بهره‌برداری شد.

 معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه پروژه های زیست محیطی با حضور رییس جمهوری که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد،گفت: برای احیای دریاچه ارومیه در هفت سال گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان به قیمت جاری سرمایه گذاری شده است.

 عیسی کلانتری افزود: در مدت هفت سال احیای دریاچه ارومیه بیش از ۹۸ درصد پیشرفت عملیاتی اجرایی داشته که تا پایان سال ۱۴۰۱ به تراز اکولوژیک خود خواهد رسید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches