×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
اجرای مدیریت واحد آب در بخش کشاورزی

اقتصادتهران: یک کارشناس گفت: اولویت مدیریت آب در کشورمان باید تلاش برای کاهش نرخ تبخیر و ذخیره‌سازی زیرزمینی باشد.

حمید سینی‌ساز، کارشناس آب در گفتگو با مهر با بیان اینکه در همه کشورها، سه بخش «غذا»، «دارو» و «سلاح» اساسی‌ترین و امنیتی‌ترین بخش‌های اداره کشور را تشکیل می‌دهند، اظهارداشت: «امنیت غذایی» مهم‌ترین رکن برقراری امنیت ملی است و ازهمین‌رو، بخش کشاورزی اهمیتی دوچندان می‌یابد.

وی اضافه کرد:به‌منظور دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی، چالش‌هایی پیش روی کشور است که مهم‌ترین آن، چالش کم‌آبی است. ایران به‌جز در نواحی کوچکی در خطه شمال و شمال غرب، از بارندگی مناسبی در طول سال برخوردار نیست و نرخ تبخیر ۷۰ درصدی ناشی از اقلیم حاکم بر کشور موجب نگرانی در باب تشدید کم‌آبی بابت تحقق خودکفایی ایجاد کرده است.

این کارشناس آب عنوان کرد: از سویی، برخی فرصت‌طلبان داخلی نیز با مستمسک قرار دادن این شرایط و با تأکید مداوم بر گزاره «بحران آب» و طرح مسائلی چون «آب مجازی» به‌دنبال تخطئه آرمان خودکفایی و حصول منافع بخشی حاصل از واردات غذا هستند.

سینی‌ساز با اشاره به اینکه از مجموع ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور، حدود ۸ میلیون هکتار به‌صورت فاریاب و مابقی به‌صورت دیم یا آیش مورداستفاده واقع می‌شود، افزود: از طرفی، با توجه به افراط در احداث سد و سازه‌های آبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و روی آوردن ناخواسته کشاورزان به منابع آب‌های زیرزمینی به‌دلیل انسداد دسترسی به منابع آب‌های سطحی در دشت‌ها و اراضی پایین‌دست، تغذیه طبیعی آبخوان‌ها از رواناب‌های سطحی دچار اختلال شده است

وی ادامه داد: سرعت برداشت آب از آبخوان‌ها توسط کشاورزان افزایش یافته و این موجب افت سطح ایستابی و «ممنوعه» یا «ممنوعه بحرانی» نامیده شدن بسیاری از دشت‌های کشور شده است.

همچنین یکی دیگر از شواهد وضعیت نامطلوب نظام مدیریت آب کشور، ناهماهنگی و رها بودن شبکه‌های انتقال و توزیع آب کشاورزی است که موجب شده است تا اتلاف بالای آن جدی گرفته نشده و اقدامی سازمان‌یافته برای اصلاح آن نشود. به‌طورمثال بهترین شبکه‌های انتقال و توزیع آب که شبکه‌های شرب شهری باشد، در شهری مانند تهران طبق اعلام مسئولین، ۳۰ درصد تلفات دارد و نرخ تلفات آب در شبکه‌های روستایی و کشاورزی به‌مراتب بدتر است. این درحالی است که در پاره‌ای از مواقع از مردم درخواست می‌شود که برای عبور از تابستان، ۱۰% در مصرف آب صرفه‌جویی کنند؛ اما بهتر است مسئولین به جای فشار بر مردم، به کمکاری خود در نوسازی شبکه‌ها و کاستن از نرخ تلفات آن توجه داشته باشند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches