true
اقتصادتهران: یک ماه پس از دستورات رئیسجمهور به خودروسازان در جهت افزایش کیفیت و مشتریمداری، اقداماتی که ایرانخودرو و سایپا با هدایت وزارت صمت انجام دادهاند، حکایت از این دارد که مردم در سال ۱۴۰۱ با خدمات بهتری از سوی خودروسازان مواجه خواهند بود.
به گزارش ایرنا، صنعت خودروی ایران با سوءمدیریتهایی که در سه دهه اخیر به خود دیده، بهواقع از چشم مردم افتاده است. عرضه خودروهای قدیمی، فاقد کیفیت بهروز و گران در کنار نبود خدمات پس از فروش راضیکننده، سبب نارضایتی گسترده مردم از این صنعت شده است.
این شرایط در حالی رخ داده که در سه دهه اخیر با هدف حمایت از صنعت خودرو، درهای واردات به روی خودروهای خارجی یا کاملاً بسته شده یا با تعرفه سنگین انجام شده تا خودروهای خارجی با قیمتهای گزاف در داخل عرضه شوند و بازار خودروسازان داخلی لطمه نبیند. اما نتیجه سه دهه حمایت از خودروسازان داخلی و ایجاد بازار انحصاری برای آنها، چیزی جز عرضه خودروهای کمکیفیت و ناایمن و به خطر افتادن جان مردم نبوده است.
تغییر رویکرد دولت به خودرو
نارضایتی مردم از صنعت خودرو در ۴ سال اخیر به شدت بیشتر از قبل شده است. تصمیم دولت قبل در ممنوعیت واردات خودرو از ابتدای سال ۱۳۹۷ دلیل اصلی این روند فزاینده نارضایتی بوده است. خودروسازان داخلی با فرصتطلبی از این موضوع، قیمت محصولاتشان را به شدت بالا بردند تا جایی که هماکنون قیمت ارزانترین خودروی داخلی به سطح خودروهای خارجی باکیفیت در ۴ سال قبل رسیده است.
در دولت قبل برای رفع معضل خودروسازی، انگیزه و برنامهای وجود نداشت و یک صنعت ضعیفشده و با بازار انحصاری و نارضایتی عمومی به دولت سیزدهم تحویل شد.
سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم از ابتدا طرحها و برنامههایی برای اصلاح صنعت خودرو و افزایش کیفیت خودروها و بهبود خدمات به مردم ارائه کرد.
این برنامهها با حمایت رئیسجمهور هم مواجه شد. اما برخلاف دولت قبل که نگاه به صنعت خودروسازی، یکسویه و صرفاً در جهت حل مقطعی مشکلات این صنعت و بدون توجه به نیازهای بازار و توقعات مردم بود، دولت سیزدهم اصلاح صنعت خودرو و رفع انحصار از بازار را به طور همزمان پیگیری کرده است.
صنعت خودرو دیگر لابی سیاسیون نیست
کارشناسان معتقدند راهکار چابکسازی دو خودروساز بزرگ کشور، خصوصیسازی آنها است. اما یکی از عللی که سبب شد در دولت قبل، انگیزهای برای واگذاری ایرانخودرو و سایپا وجود نداشته باشد، تبدیل این شرکتها به پاتوق سیاسیون حامی دولت بود.
مدیریت سیاسی بر صنعت خودرو، تجربهای ناموفق بود که موجب بروز مفاسد بزرگی در این صنعت شد و شاهد دستگیری و محکومیت برخی مدیران ارشد خودروسازان در دولت قبل بودیم. این نوع مدیریت به پویایی صنعت خودرو نیز ضربه زد و آن را تضعیف کرد.
با این حال، در دولت سیزدهم با تاکیدات رئیسجمهور، برنامههای کارشناسی برای بهبود صنعت خودرو ارائه شده که مهمترین آنها در دستورات آیتالله رئیسی قابل مشاهده است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=236501
false
true