true
اقتصادتهران: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته بیش از ۱۰ بار مسئولان مختلف از اتوبان همت بازدید کردند، گفت: هنوز موفق نشدهایم در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی تهران- کرج یک جلسه در سازمان برنامه و بودجه برگزار کنیم.
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی اظهار کرد: زندگی مدرن در ایران با بحران در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه شده که معضل حمل و نقل نیز یکی از آنهاست؛ لذا به یک بازاندیشی نیاز داریم.
وی افزود: سیاستگذاری جدید یعنی یک چیزی را از دست بدهیم و یک چیز را به دست بیاوریم؛ نمیشود که همزمان همه چیز را با هم داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حادثه پلاسکو تصریح کرد: پلاسکو به عنوان یک ساختمان نماد زندگی مدرن در ایران بود اما بیشتر از ۵۰ سال دوام نیاورد. این موضوع را به فقط به یک حادثه تقلیل ندهیم بلکه یک نشانه است که ما با یک بحران جدی در زندگی مدرن مواجهیم. البته در سایر نقاط جهان هم این مشکل وجود دارد.
آخوندی با بیان اینکه در حوزه شهری بحث قابلیت زندگی و قابلیت حرکت و جابهجایی را داریم، تصریح کرد: هزاران میلیارد تومان برای توسعه اقتصادی هزینه میکنیم ولی شهر قابلیت زندگی ندارد و با انواع آلودگی آب، خاک و … مواجهیم.
وی گفت: حرکت در شهر و حومه شهر، شهروندان را عصبی میکند. شاید نشانههای خشونت و پرخاشگری را در همه شهرها میبینیم پس باید کاری کرد و اتفاق دیگری رخ دهد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تجربه ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته نشان میدهد که افزایش بزرگراهها نه تنها منجر به بهبود کیفیت زندگی و حمل و نقل نشده، بلکه به طور معکوس عمل کرده است. البته زمانی که این موضوع توسط یکی از کارشناسان مطرح شد، اکثر رسانهها آن را به شوخی گرفتند که یکی از آنها صدا و سیما بود. این در حالی است که نسبت به این موضوع تمام دانشمندان جهان اتفاق نظر دارند و میگویند سیاست خودرومحوری نتیجهای جز بحران کیفیت زندگی در بر نخواهد داشت.
آخوندی در استفاده از تجربههای موفق جهانی در بحث حمل و نقل تاکید و خاطرنشان کرد: تجربههای موفقی در سطح دنیا در خصوص حمل و نقل عمومی انجام شده و ما نیازی به کشف جدید نداریم. فقط اصلیترین مسئله این است که چگونه این سیاست را اجرا کنیم. اما متاسفانه در ایران تغییرات بنیادین معمولا بسیار سخت است که در حد مرگ از مسئولان وقت میگیرد. چرا که هر زمان صحبت از تغییر میشود همه در جهت اثبات اینکه هر تغییر نگرش کار خبطی است، موضعگیری میکنند.
وی با ذکر مثالی در خصوص مقاومت برای تغییر گفت: از روزی که من به وزارت راه و شهرسازی آمدم، هر وقت صحبت از جابهجایی در تهران میشد، میگفتم نیمنگاهی به ریل داشته باشیم. اما باید اعتراف کنم که در هیچ سطحی موفق نشدم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید امروز خود از اتوبان همت- کرج گفت: چهار سال است که با سازمان برنامه و بودجه بحث میکنیم که برابر بودجه بزرگراه همت به کرج، توسعه خط ریلی را نیز مدنظر قرار دهیم که دسترس به مترو را گسترش دهیم و بتوانیم حمل و نقل را از جاده به ریل منتقل کنیم. چرا که روزانه حدود ۹۲ هزار خودرو از کرج به تهران میآید.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=109140
false
true