×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
آژیر خطر در کمین فضای کسب و کار حرفه‌ای ایران

اقتصادتهران: آنچه مسلم است فضای کسب و کار در کشور مدت‌هاست که دچار رخوت شده و اغلب شاهد ورشکستگی کارخانه‌ها و شرکت‌های متعدد هستیم. متاسفانه این مساله شامل حال برندهایی که زمانی در زمره موفق ها بودند نیز می‌شود. این امر باعث می شود که فضای کسب و کار در ایران در مقایسه با سایر کشورها فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد. اغلب کارشناسان و تحلیلگران طبق روال معمول عوامل اصلی این رویداد را مسائلی تکراری و کلیشه‌ای مانند مسائل اقتصادی، سنگ اندازی‌های برخی ارگان‌ها، بروکراسی‌ها و … می‌داند. اما آیا به راستی با این فرافکنی‌ها سرنوشت این فضا به کدام سمت خواهد رفت؟

طرح چند سوال اساسی و متفاوت تا حدود زیادی قضیه را روشن خواهد نمود.

۱- در حوزه کسب و کار خود چقدر کتاب‌های مرتبط مطالعه می‌کنید؟

۲- چقدر زمان و بودجه برای حضور در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی صرف می کنید؟

۳- تا چه میزان آگاهی و دانش خود را در حوزه تخصصی به روز نگه می‌دارید؟

۴- در کسب و کار خود چقدر نوآوری و خلاقیت دارید و در مقابل چقدر از موارد مشابه کپی برداری می‌کنید؟

۵- آیا شرایط بد اقتصادی فقط گریبان گیر کشور ما است؟

۶- چقدر اخلاق حرفه‌ای را در کار خود رعایت می کنید و به اصول آن پایبند هستید؟

امیدواریم توانسته باشیم تا حدود زیادی موضوع را از ابهام خارج کرده باشیم. در واقع نمی خواهیم منکر فضای نامناسب اقتصادی کشور و بعضا مسائل مشابه اینچنینی شویم اما آنچه مسلم است شخصا هم به آن دامن می زنیم و در وخیم کردن اوضاع بی تقصیر نیستیم.

باید دقت داشته باشیم که دوران و عصر دست روی دست گذاشتن به امید بهتر شدن اوضاع و وقوع معجزه به پایان رسیده. مردم ژاپن مثال بارزی برای این شرایط هستند.سونامی سال‌های اخیر را همگی به یاد داریم و هنوز که هنوز ژاپن دارای قدرتمندترین اقتصاد دنیاست.

آنها منتظر مهیا شدن فرصت‌های خوب نیستند بلکه همیشه آنها را خودشان خلق می کنند. در دنیای امروزی و با این سیر فزاینده تغییرات، آینده به مانند قبل قابل پیش بینی نیست و تنها راه بقا در بازار حرفه ای کسب و کار شروع تغییرات هر چند جزئی و  مثبت و مداومت به انجام آنهاست.اگر شرایط کشور در ایده‌آل ترین حالت خود هم باشد تا زمانی که نگرش خود را تغییر ندادیم و از خودمان شروع نکردیم، ایران رنگ فضای حرفه‌ای را هم به خود نخواهد دید و سیر نزولی را با سرعت بیشتری طی خواهد کرد.

در شرایط کنونی ما ۲ راه بیشتر نداریم:

۱- فرافکنی کنیم، دست روی دست بگذاریم و وضعیت کسب و کار خود را به ورطه نابودی بکشانیم.

۲- از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم دانش و آگاهی خود را به روز نگه داریم و با ایجاد تغییرات اندک و اصلاح اموری اساسی که تا به حال به آنها بی توجه بوده‌ایم به مرور زمان شاهد موفقیت در کسب و کار خود باشیم. البته چاشنی تلاش،سماجت و امید را از یاد نبریم.

تنها راه نجات از این بحران و خاموشی آژیر خطر همین است … حال انتخاب با شماست.

مرجان جانقربان

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches