×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
آیا بهار رویایی مسکن در راه است؟

اقتصادتهران: پس از صدور بیانیه سوییس به امضای ایران و قدرت‌های جهانی رسید، در داخل کشور امیدواری‌های بسیاری در مسائل اقتصادی به منظور رونق در امور ایجاد شده است. یکی از خوشبینی‌هایی که ایجاد شده تغییر فضای اقتصادی به ویژه در حوزه طلا و ارز و مسکن است. از آنجا که موضوع طلا و ارز تقریباً تابعی از سیاست‌های دراز مدت اقتصادی دولت بوده و تغییر در روند قیمتی آن از ابعاد گسترده تری قابل تامل است شاید نتوان به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد و نیز به دلیل تبعیت از قیمت‌های جهانی به راحتی آینده آن را پیش بینی کرد.

این در حالی است که در مورد مسکن کمی وضعیت ساده‌تر است زیرا در ایران تقریباً هر چند سال یکبار یک جهش قیمتی در بازار خانه رخ می‌دهد. از سوی دیگر بازار مسکن بیش تر از آن که تابع قیمت‌های جهانی باشد تابع سیاست‌های داخلی دولت و قوانین کشور است به گونه‌ای که شاید بتوان هر از گاهی نسبت به قیمت‌ها در این بازار به راحتی اظهارنظر کرد و یا آینده را برای آن پیش بینی نمود.

بازار مسکن در دو سه سال اخیر با وجود پیش بینی‌هایی که در مورد آن صورت گرفت به دلیل وجود رکود در اقتصاد به ویژه از دو سال گذشته تا کنون دچار افزایش قیمت نشده است. هرچند بسیاری از کارشناسان دلایل مختلفی برای افزایش نیافتن قیمت مسکن را ذکر کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به میزان تسهیلات مسکن، عرضه و تقاضا و نیز قیمت مصالح اشاره کرد اما به طور حتم رکود تورمی، مهم ترین عامل بود که بر معاملات مسکن سایه‌ای افکنده بود که این امر در سال جاری با توجه به صدور بیانیه سوییس و امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی، می‌توان پیش بینی کرد که با برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها و امید به بهبود شرایط، بازار مسکن از رونقی نسبی در سال جاری برخوردار شود.

این در حالی است که مساله تورم در سال جاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به گونه‌ای که در صورتی که مردم از رفتارهای هیجان زده دوری کنند بهاری رویایی برای مسکن پس از رکود در انتظار خواهد بود، ضمن آن که تعداد معاملات مسکن از پایان سال گذشته روند صعودی به خود گرفته است.

در همین رابطه، حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال جاری، اظهار داشت: در سال ۹۴ شاهد رونق بازار مسکن و افزایش حجم معاملات نسبت به سال گذشته خواهیم بود و در مجموع خیز خروج از رکود امسال بیش‌تر می‌شود.

وی با اشاره به بیانیه سوئیس و تاثیر آن در بازار مسکن، گفت: توافقات سیاسی در اقتصاد کشور تاثیر گذار است که در نهایت بر اقتصاد مسکن هم تاثیر می‌گذارد اما اینکه در کوتاه مدت بازار مسکن تحت تاثیر توافقات قرار بگیرد، امکان پذیر نیست و باید منتظر تابستان باشیم تا اثرات تغییرات را در سایر بخش‌ها هم ببینیم.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در خصوص اینکه آیا امسال قیمت مسکن متناسب با تورم افزایش می‌یابد یا کم‌تر از تورم؟ گفت: امسال هم قیمت مسکن بیش از تورم یا در حد تورم نیست و پایین تر از تورم خواهد بود، ضمن آنکه در برخی از نقاط کشور عرضه بیشتر از تقاضا است که همین موضوع موجب ارزانی مسکن شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ حجم معاملات مسکن افزایش می یابد، بیان کرد: البته افزایش حجم معاملات به معنای تورم در بخش مسکن نیست، زیرا ظرفیت افزایش قیمت مسکن تکمیل شده است.

عقبایی با تاکید بر اینکه افزایش قیمتی تا پایان بهار نداریم، افزود: برخی با افزایش حجم معاملات تصور می‌کنند که رونق موجب گرانی می‌شود اما رونق، افزایش تقاضا را به دنبال دارد و باتوجه به اینکه ظرفیت افزایش قیمت هم وجود ندارد، بنابراین احتمال گرانی در بازار مسکن نیست.

وی تصریح کرد: اگر افزایش قیمت در بخش مسکن داشته باشیم، این موضوع رکود را بیشتر می کند و حجم معاملات هم کاهش پیدا می‌کند پس پیش بینی افزایش قیمت را نداریم.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن را تا اوایل تابستان پیش بینی نمی‌کنم، اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن به دنبال ورود سرمایه بخش‌های دیگر مانند طلا و ارز به وجود می‌آید که این موضوع هم حداقل یک سال زمان نیاز دارد.

عقبایی با تاکید بر اینکه مردم از هیجان زدگی و جو ناشی از توافقات سیاسی دوری کنند، گفت: امسال بازار با ثباتی را در بخش مسکن داریم و امیدواریم که سیاست‌ها هم طوری باشد که به سمت بازار پایدار در بخش مسکن برویم.

وی با بیان اینکه برخی در زمان گرانی می گویند چرا مسکن گران است و در زمان رکود می گویند چه زمانی از رکود خارج می‌شود، گفت: خیز خروج از رکود در بازار مسکن به وجود آمده است اما اینکه با یک شتاب غیرمنطقی با جهش قیمت‌ها مواجه باشیم بعید به نظر می‌رسد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تصریح کرد: باید به دنبال این باشیم که قیمت مسکن به قیمت واقعی نزدیک شود و بازار مسکن دچار حباب‌های قیمتی و بازی‌های سیاسی قرار نگیرد، بازار مسکن باید با حداقل تغییرات و متناسب با تورم حرکت کند.

بنابراین به نظر می‌رسد افرادی که قصد خرید مسکن دارند با قدری آینده نگری، در صورتی که در روزهای ابتدایی سال اقدام به خرید کنند با توجه به آن که هنوز قیمت‌ها افزایش جدی به خود نگرفته است، ضمن آن که با قیمت مناسب تری نسبت به فصل تابستان از خرید خود راضی خواهند بود در صورت افزایش یکباره قیمت‌ها نیز دیگر نگران و درگیر تهیه مسکن با قیمت‌های بالاتر نخواهند شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches