true
چهارمین نشست کمیته مشترک همکاریهای بندری و دریایی ایران و قزاقستان با محورهایی نظیر مذاکره با هدف ایجاد شرایط یکسان برای کشتیها در بنادر دو طرف، رفع مشکل تأخیر و برخورد نامتعارف نیروی نظامی قزاقستان با خدمه کشتیهای ایران در حال انجام است.
به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی،، جلیل اسلامی، مدیر کل امور بندری سازمان بنادر، بیان کرد: اجلاس چهارم همکاریهای بندری و دریایی ایران و قزاقستان به دنبال توسعه همکاریهای بندری و دریایی و افزایش روابط تجاری بین دو کشور و توسعه زمینههای آموزشی و فنی است.
وی از علاقهمندی طرف قزاق و مسئولان بندر آکتائو جهت افزایش تعاملات و روابط تجاری به بیش از 25 درصد عملکرد فعلی خبر داد.
بنابراین گزارش در این نشست که مدیران بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد نیز حضور داشتند، تازه ترین اقدامات توسعهای، امکانات و تجهیزات این بنادر و همچنین ظرفیت های عملیاتی بنادر شمال ایران برای طرف قزاقستان تشریح شد.
میخائیل یور یویچ، رئیس شرکت سهامی بندر بین المللی تجاری دریایی آکتائو، نیز ضمن اعلام علاقه مندی مسئولان دولتی و شرکتهای فعال حمل و نقل دریایی کشور قزاقستان به توسعه روابط تجاری و بندری بین دو کشور، گفت: در حال حاضر بندر آکتائو قابلیت تخلیه و بارگیری 17.5 میلیون کالا را دارد که 12 میلیون تن آن کالاهای نفتی و بقیه کالاهای خشک از جمله غلات است.
رئیس بندر آکتائو با بیان اینکه این بندر قابلیت تخلیه و بارگیری 600 هزار تن غلات را دارد، از آغاز اجرای فاز اول توسعه بندر آکتائو با مشارکت یک شرکت ترکیه ای خبر داد.
وی گفت: در فاز اول توسعه بندر آکتائو، 3 پست اسکله برای کالاهای خشک و احداث ترمینال غلات به ظرفیت 1 میلیون تن در دست انجام است.
وی با بیان اینکه با اتمام فاز اول توسعه بندر، به ظرفیت آکتائو 1.5 میلیون تن افزوده میشود، اضافه کرد: بخش عمدهای از صادرات قزاقستان توسط بنادر ایران انجام میشود به طوری که 85 درصد کالاهای خشک از جمله آهن آلات و چوب از طریق بندر آکتائو به بنادر ایران ارسال می شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=8874
false
true