اقتصادتهران: معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: پست آمادگی زیرساختی برای بهینهسازی زنجیره توزیع در سطح شهر تهران و دیگر کلانشهرها را دارد تا بتواند به این واسطه در کاهش آلایندگیهای محیطی قدمی مثبت بردارد.
به گزارش اقتصادتهران، محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در گفتوگو با ایرنا به نقشی که شرکت ملی پست میتواند در کمک به حل بحران آلودگی هوا داشته باشد، پرداخت. احمدی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل عمده آلودگی هوا، تردد موتورسیکلت و خودرو در سطح شهر است، گفت: طرحهای مختلفی مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل و جایگزینی خودروهای برقی مطرح میشود، اما هنوز توجه ویژهای به ترددهایی که به منظور توزیع محصولات پستی در سطح شهر اتفاق میافتد نشده، در حالی که این نکته بسیار حائز اهمیت است.
وی درباره نقش شبکههای پستی در جلوگیری از ایجاد ترافیک و آلودگیهای صوتی و هوا ناشی از آن گفت: بر اساس برآوردها تهران تقریباً ۹ میلیون جمعیت ثابت دارد که در روز به ۱۲ میلیون میرسد. این افراد بین ۸ تا ۹ میلیون وسیله نقلیه دارند که نیمی از آن موتورسیکلت است. آمارها میگویند که بیش از یک میلیون از این موتورسیکلتها وسیله کار هستند و در حوزه جابهجایی مسافر، بار و توزیع مرسولات پستی فعال هستند.
احمدی تاکید کرد: ۹۹ این موتورها کاربراتوری و انژکتوری هستند و هر موتورسیکلت کاربراتوری تا هفت برابر بیشتر از خودرو یورو ۴ تولید آلودگی میکنند. علاوه بر آن بخش اعظمی از موتورسیکلتها دچار فرسودگی هستند؛ بنابراین یکی از عوامل تولید آلودگی هوا و آلودگی صوتی و ترافیک در تهران به دلیل وجود این وسایل نقلیه است.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست تصریح کرد: شیوع کرونا در دنیا و ایران سبب شد که فعالیتهای شبکههای توزیع، توسعه قابل توجهی داشته باشند و به این صورت نقش شبکههای پستی نمایانتر شود. به همین دلیل است که فعالان پستی باید بتوانند یک الگوی بهینه را توسعه دهند چراکه توسعه غیر متوازن و غیرسیستماتیک آنها میتواند معضل بعدی را به وجود بیاورد که من اعتقاد دارم این مسئله در شبکههای توزیع مرسولات پستی در کل کشور و از جمله شهر تهران به صورت خاص ملموس است.
وی افزود: در مجموعه شرکت ملی پست در شهر تهران روزانه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار مرسوله توزیع میشود که یک هزار و ۲۵۰ نفر موزع پستی توزیع آنها را بر عهده دارند. به صورت استاندارد هر موزع حدود ۹۵ مرسوله پستی را توزیع میکند که این عدد در عمل به بیش از ۱۰۰ مرسوله میرسد. اگر آمار حدودی توزیع مرسولات پستی در تهران را نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مرسوله ببینیم بنابراین این حجم از توزیع با مدل پستی درست باید با حدود ۱۵ هزار موزع پست اجرا و پیادهسازی شود، در حالی که در واقع اینطور نیست.
وی افزود: در مدل توزیع پیکی به ازای هر مرسوله یک سفر انجام میشود. بررسی وضعیت عملکرد توزیع فعالین پیکی، حاکی از تجمیع توزیع هر موزع در بهترین حالت حدود ۳۰ بسته است، به این ترتیب، برای توزیع بستههای ذکر شده، روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار سفر انجام میشود.