وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای ارایه تسهیلات لازم برای کشورهای محسور در خشکی اکو خبر داد و گفت: یکی از راههای توسعه همکاری های حمل و نقلی و ترانزیتی با کشورهای محصور در خشکی اکو، توسعه حمل و نقل ترکیبی است.
به گزارش ایرنا، فرزانه صادق مالواجرد روز چهارشنبه در نشست کشورهای محصور در خشکی در ترکمنستان در سخنانی اظهار داشت: در ابتدا مایلم از برگزاری این نشست مهم به عنوان ابتکاری مهم برای همگرایی بیش از پیش کشورهای محصور در خشکی اکو با کشورهای ساحلی تشکر کنم. اطمینان دارم نتایج مثبت این نشست، می تواند منجر به توسعه ترانزیت و تجارت در کشورهای عضو اکو شود. همچنین از تلاش هایدولت ترکمنستان به عنوان میزبان و دبیرکل محترم اکو در سازماندهی مطلوب این نشست تشکر می کنم.
وی ادامه داد: مبنا و پایه همکاری ها در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی- اکو و بویژه براساس عهدنامه ازمیر به عنوان سند موسس این سازمان، توسعه همکاری های ترانزیتی و تجارت حمل و نقل است و بدون تردید با توجه به اینکه ۷ کشور عضو این سازمان محصور در خشکی هستند، یکی از اولویت های مهم این سازمان بر تقویت همکاری ها بین کشورهای محصور در خشکی و کشورهای ساحلی این سازمان قراردارد و ظرفیت سازی های فنی و تجاری نیز می بایست بر همین مبنا برنامه ریزی شود.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه سیزدهمین نشست وزراء حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی- اکو با موفقیت و مشارکت حداکثری و سطح بالای اعضاء اکو در تهران برگزار شد، خاطر نشان کرد: مصوبات راهگشایی توسط اعضاء در این نشست به تصویب رسید. از جمله مصوبات مهم این نشست، توجه هرچه بیشتر به توسعه حمل و نقل و ترانزیت با محوریت اتصال کشورهای محصور در خشکی اکو با کشورهای ساحلی بود. لذا معتقدم که برگزاری این پانل در واقع فرصتی بسیار مغتنم و سکویی برای اجرایی کردن مصوبات اکو در این زمینه است.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با بهره مندی از موقعیت جغرافیایی ممتاز در منطقه غرب آسیا و همچنین دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه، ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن،۱۶ بندر تجاری در شمال و جنوب کشور، واقع شدن در محل تقاطع کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب آماده به اشتراک گذاری ظرفیت های خود با اعضای اکو بویژه کشورهای محصور در خشکی است تا درجهت تحقق اهداف و برنامه های اکو به طور سازنده نقش آفرینی کند.
صادق با اشاره به اینکه در جریان سیزدهمین نشست وزراء حمل و نقل در تهران، قطار اکو در مسیر ترکیه، ایران، ترکمنستان راه اندازی شد و با موفقیت سیر خود را در قلمرو سه کشور انجام داد، تصریح کرد: این قطار که در واقع در چارچوب پروژه قطار در مسیر کریدور آلماتی، تاشکند، عشق آباد، تهران، استانبول است، نقطه عطفی در اتصال کشورهای محصور در خشکی به بازارهای بین المللی است. در این راستا پیشنهاد می کنم دبیرخانه اکو نسبت به برگزاری جلسات مستمر کارشناسی، فنی و تجاری به منظور سیر منظم قطارهای ترانزیتی در کریدورهای اکو اقدام و نتیجه را به طور مستمر منتشر کند.
وی با بیان اینکه با ابتکار جمهوری اسلامی ایران سندی تحت عنوان دروازه مشترک اکو (ECO Gate) با هدف دسترسی کشورهای محصور در خشکی اکو به آبهای آزاد و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه دریایی و بندری توسط کشورهای ساحلی به این دسته از کشورها تهیه و تدوین شده است، ادامه داد: در این راستا انتظار می رود دبیرخانه اکو با همکاری کشورهای عضو و نیز همکار دبیرخانه کشورهای محصور خشکی سازمان ملل متحد زمینه های اجرایی سازی این سند مهم را هرچه سریعتر فراهم کند.