true
اقتصادتهران: معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از آغاز اجرای طرح سطحبندی مراکز آموزش عالی غیردولتی کشور در مهرماه ۹۶ خبر داد.
به گزارش ایسنا،”مجتبی شریعتی نیاسر” در نشست خبری که با اصحاب رسانه استان یزد برگزار شد، واگذاری اختیار ارائه دروس دانشگاهی متناسب با نیاز استانها در دو مقطع کاردانی و کارشناسی از جمله اقدامات شاخص و جدید وزارت علوم دانست و بیان کرد: زمان ارائه این دروس به عهده دانشگاه بوده و در معدل دانشجویان تأثیر نخواهد داشت.
وی دروسی نظیر “مهارتهای زندگی دانشجویی”،”کارآفرینی”،”ارزشهای دفاع مقدس”،”فرهنگ و تمدن ایران”،”شناخت محیط زیست”،” مدیریت بحران”و درس”استانداردسازی” را از جمله دروس دارای اولویت ارائه از سوی وزارت علوم به دانشگاهها عنوان کرد و ادامه داد: طبق بخشنامه ابلاغی، دانشگاهها میتوانند متناسب با نیاز استانهای خود نسبت به اضافه کردن دروس مختلف اقدام کنند.
شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت سطحبندی مراکز غیردولتی کشور گفت: باتوجه به تعیین محدودیتهای مختلف برای سطحبندی مراکز غیر دولتی، اجرای سطحبندی مراکز آموزش عالی غیردولتی از مهر ماه ۹۶ آغاز میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با بیان این که استان یزد به همراه استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری جزو استانهای منطقه شش کشور است، اظهار کرد: استانهای منطقه شش کشور با وجود بیش از ۲۷۰ موسسه و مرکز آموزش عالی، از نظر تعداد جزو استانهای ششم کشور است.
وی در مورد بحث هدایت و نظارت در وزارت علوم، تصریح کرد: ارتقای کیفی مراکز آموزش عالی از طریق نظارت و ارزیابی، از جمله اولویتهای اجرای وزارت علوم است و از این پس تصمیمات سازمان آموزش عالی برای توسعه مراکز مختلف در گرو گزارشات هیئتهای نظارت و ارزیابی خواهد بود.
این مقام مسئول در ادامه به کارگیری شاخصهای تشویقی در کنار دیگر شاخصهای نظارتی را از جمله اولویتهای اجرایی هیئتهای نظارت و ارزیابی دانست و بیان کرد: نسبت دانشجو به استاد، حضور مدیریت در مراکز و رعایت ضوابط آموزشی از جمله ملاکهای مورد استفاده هیئتهای نظارت و ارزیابی در سطحبندی مراکز آموزش عالی کشور است.
معاون آموزشی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۱۳ درصد در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، ۸درصد در مراکز آموزش عالی غیر دولتی، ۳۵درصد در دانشگاه آزاد و مابقی در سایر نظام های آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به این که حدود ۵۳ درصد جمعیت دانشجویی کشور در بخش خصوصی درس میخوانند، گفت: بیش از ۸۰ درصد دانشجویان کشور در دو گروه علوم انسانی و فنی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند.
شریعتی در ادامه با بیان این که تقویت ریشهای علوم مختلف از دیگر برنامههای در دستور کار وزارت علوم است، افزود: ایجاد تعامل مستقیم با آموزش و پرورش به منظور اصلاح هرم دانشآموزی و دانشجویی ضروری است.
این مقام مسئول وجود اشکال در توزیع جمعیت دانشآموزی و دانشجویی در رشتههای مختلف تصریح کرد: متأسفانه در مدارس بازخورد مناسبی در مورد رشتههای مختلف محود ندارد.
معاون آموزشی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سند آمایش آموزش عالی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور در سال ۹۴ طرح سند آمایش آموزش عالی تدوین و مورد بررسی قرار گرفته است.
وی منطقهبندی آموزش عالی، مدیریت منطقهای آموزش عالی، ساماندهی مراکز آموزش عالی کم برخوردار به منظور ارتقای کیفی مراکز آموزش عالی، یکپارچهسازی نظام پذیرش و سنجش دانشجو، ایجاد نظام یکپارچه آموزشهای مهارتی، توجه به کیفیت، حضور دانشگاهها در عرصه بینالمللی و ایجاد رابطه هدفمند میان اشتغال و تحصیل از جمله نکات کلیدی هستند که در بحث آمایش سند آموزش عالی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
شریعتی در ادامه ترسیم و تدوین منشور کیفیت دانشگاه را از دیگر موارد در دستور کار وزارت علوم دانست و بیان کرد: دانشگاههای کشور از ظرفیت مناسب علمی و آموزشی برخوردارند و ما باید این ظرفیت را بیش از پیش افزایش دهیم.
وی ورود هیئتهای عالی رتبه علمی و دانشگاهی کشورهای مختلف به ایران را نشانه ظرفیت دانشگاههای کشور عنوان کرد و ادامه داد: جاذبههای علمی دانشگاههای ایران باید افزایش یابند.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به این که تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از جمله اولویتهای اجرایی دولت و وزارت علوم است، تأکید کرد: اجرای طرح آمایش آموزش عالی یکی از راههای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=60618
false
true