×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
آغاز توزیع سبد جدید امنیت غذایی از ۳۰ خرداد

اقتصادتهران: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز دور جدید توزیع سبد امنیت غذایی به مشمولان این طرح از ۳۰ خردادماه سال جاری خبر داد.

علی ربیعی اعلام کرد: توزیع اقلام طرح حمایت غذایی بین مشمولان از ۳۰ خرداد ماه سال جای آغاز می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ادامه اجرای سیاست های رفاهی دولت برای توزیع اقلام طرح حمایت غذایی بین مشمولان طرح از روز شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ خبر داد.

ربیعی اظهارداشت: در این مرحله کسانی که در دوره قبل مشمول طرح حمایت غذایی بوده‌اند می‌توانند با در دست داشتن کارت بانکی که یارانه نقدی دریافت می کنند به فروشگاه‌های مشخص شده قبلی مراجعه و اقلام طرح را دریافت کنند.

به گزارش مهر وی در مورد مشمولین طرح افزود: این طرح با جهت گیری مبازره با فقر مطلق اجرایی شده و از آغاز طرح به مرور افراد دارای سوء تغذیه شناسایی و مشمول طرح شده‌اند و در روند شناسایی افراد توانمندسازی شده از چرخه طرح خارج و افراد جدید شناخته شده جایگزین خواهند شد.

قدرت خرید ۱۵ درصد کاهش یافت

این در حالی است که بررسی آمارهای بانک مرکزی از روند صعودی قیمت تمامی کالاها به غیر از گروه دخانیات در یکسال اخیر حکایت دارد.

به گزارش مهر، مسئولان دولت تدبیر و امید طی دو سال فعالیت خود، بارها اعلام کرده اند که کاهش نرخ تورم یکی از دستاوردهای مهم اقتصادی آنها بود و توانسته اند طی این مدت نرخ تورم را از ۴۰ درصد به حدود ۱۵ درصد کاهش دهند اما با وجود چنین دستاوردی، کاهش نرخ تورم در زندگی روزمره مردم قابل لمس و مشاهده نیست.

گرچه این موضوع بارها مطرح شده و کارشناسان مختلف نظراتی را در این زمینه ارائه کرده اند، اما همواره مسئولان دولتی و بانک مرکزی نسبت به کاهش نرخ تورم و قابل لمس نبودن آن در زدگی مردم توضیحاتی ارائه کرده و مطرح کرده اند که کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست و آهنگ رشد قیمت‌ها در بازار کند شده است و این موضوع نباید با کاهش قیمت‌ها اشتباه شود.

گرچه به استناد آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نرخ تورم روند کاهنده داشته و نزولی است، اما این سئوال مطرح است که چرا این روند در زندگی روزمره مردم و مواجه با قیمت کالاها در بازار قابل لمس نیست و مردم همچنان برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکلاتی مواجه هستند و با وجود کاهش نرخ تورم، قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بدون توجه به آن، روند افزایشی خود حتی اندک را ادامه می‌دهند و گویا بازار از روند کاهنده نرخ تورم تبعیت نمی کند.

شاخص نرخ تورم در حالی روند کاهنده داشته است که آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در یکسال گذشته نرخ لبنیات ۴.۷ درصد، تخم مرغ ۲۵.۷ درصد، برنج ۹ درصد، حبوب ۵ درصد، میوه‌های تازه ۶۹ درصد، سبزی‌های تازه ۸.۲ درصد، گوشت قرمز ۷.۳ درصد، قند و شکر ۴.۵ درصد و چای ۸.۲ درصد رشد کرده است.

بانک مرکزی برای محاسبه شاخص تورم نرخ ۳۸۵ قلم کالا را براساس سال پایه آماری ۱۳۹۰ محاسبه می کند.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی (فروردین ماه ۹۴) که در آن قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، پوشاک، مسکن، آب، برق و گاز، بهداشت و درمان، تحصیل و غیره را محاسبه کرده است، نرخ گروه های خوراکی ها و آشامیدنی ها ۱۴.۹ درصد، پوشاک و کفش ۱۴.۸ درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر و سایر سوخت ها ۱۴.۵ درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۸.۴ درصد، بهداشت و درمان ۳۳.۲ درصد(با وجود وعده ها)، حمل و نقل ۲۱.۸ درصد، ارتباطات ۱۱.۵ درصد، تفریح و امور فرهنگی ۲۴.۲ درصد، تحصیل ۱۰.۷ درصد، رستوران و هتل ۱۹.۴ درصد و کالاها و خدمات متفرقه ۱۴.۷ درصد در یکسال اخیر رشد داشته اند.

در اصل از بین ۱۲ گروهی که به عنوان گروه‌های اصلی بانک مرکزی برای محاسبه نرخ تورم آنها را لحاظ می کند تنها یک گروه دخانیات با کاهش قیمت در یکسال اخیر همراه شده است و باقی نرخ‌ها روندی صعودی داشته اند.

بانک مرکزی در محاسبه نرخ‌ها، قیمت نان و غلات، میوه، سبزی، گوشت، قند و شکر، خشکبار، ماهی، روغن، حبوبات، تخم مرغ، لبنیات، وضعیت مسکن شخصی و اجاره ای، کرایه ماشین، دارو، مواد طبی و درمانی، نرخ تلفن و غیره را که از ۳۱ استان کشور استخراخ شده است، لحاظ می‌کند.

با بررسی جزئیات قیمت‌ها مشخص می شود که قیمت نان و غلات که از مهمترین اقلام مصرفی خانورهای ایرانی محسوب می شود، در یکسال اخیر رشد ۱۲.۹ درصدی را تجربه کرده و دولت طی چندین نوبت نسبت به افزایش قیمت نان اقدام کرده است.

نرخ گوشت در یکسال اخیر ۹.۵ درصد با افزایش همراه بوده، این در حالی است که دولت همواره از ثبات نرخ ها در این بازار حکایت می‌کند. از سوی دیگر قیمت ماهی و حیوانات دریایی با افزایش ۲۰ درصدی در همین یکسال مواجه بود و لبنیات و تخم پرندگان که از مهمترین اقلام مصرفی خانوارها است، رشد ۱۷.۴ درصدی را داشته، در عین حال نرخ روغن هم در همین مدت زمان ۳۶.۷ درصد رشد کرد.

تخفیف ۱۵ تا ۳۰ درصدی محصولات شیلاتی به مناسبت ماه رمضان

همچنین در خبر دیگری، یک مقام مسئول در سازمان شیلات از عرضه محصولات شیلاتی با تخفیف ۱۵ درصدی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: اقلامی مانند تیلاپیا و سالمون حدود ۳۰ درصد تخفیف خورده‌اند.

عیسی گلشاهی در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت مصرف کننده برخی محصولات شیلاتی از جمله ماهی تیلاپیا، سالمون و برخی اقلام جنوب که درحال حاضر فصل صید آن‌هاست، از هفته گذشته کاهش یافته است، اظهارداشت: میانگین کاهش قیمت این محصولات از روی قیمت مصرف‌کننده، برای ماهی‌های تیلاپیا و سالمون حدود ۱۵ درصد و برای اقلام جنوب بین ۷ تا ۱۰ درصد بوده است.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر این، به مناسبت ماه مبارک رمضان کلیه محصولات شیلاتی بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تخفیف ۱۵ درصدی عرضه می‌شوند.

گلشاهی با اشاره به اینکه عرضه میگو به مصرف‌کنندگان نیز با تخفیفی حدود ۲۵ درصد انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر عرضه ماهی‌های تیلاپیا و سالمون با تخفیف ۳۰ درصدی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه قرار بود نمایشگاه‌هایی تحت عنوان نمایشگاه‌های ضیافت به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار شود، اضافه کرد: براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مجامع امور صنفی توافق بر این شد که نمایشگاه متمرکزی برگزار نشود و این کار در قالب طرح ضیافت انجام شود.

گلشاهی افزود: در قالب طرح مذکور ما از واحدهای تولید کننده خواستیم در عرضه محصولات خود تخفیف عنوان شده را اعمال کنند ضمن اینکه هفته قبل صورت جلسه این کار انجام و به واحدها ابلاغ شد آن‌ها نیز این کار را شروع کردند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches