×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
آزاد سازی واردات خودرو، منجر به عرضه ی محصولات با کیفیت در داخل می شود

اقتصادتهران: نرخ ارز نقشی اساسی در قیمت محصولات و کالاها ایفاء می‌کند و تاثیر آن بر قیمت خودرو نیز اجتناب ناپذیراست.

به گزارش اقتصادتهران، بنابراین یکی از موُلفه ها و عوامل موُثر در تعیین قیمت خودرو میزان نوسانات ارزی است که موجب تغییر قیمت محصول می شود. خودروهای وارداتی به طور مستقیم از نوسانات ارز تاثیر می گیرند اما این تاثیر بر خودروهای داخلی به صورت غیر مستقیم است زیرا بخشی از مواد اولیه و قطعات مصرفی در ساخت خودرو، وارداتی هستند که در نتیجه تغییرات نرخ ارز معادلات روند طبیعی در فرآیند ساخت و تولید خودرو را برهم می زند. افزایش نرخ ارز موجب رشد صعودی قیمت مواد اولیه و قطعات مصرفی وارداتی می گردد که مسلما” تاثیر فراوانی در قیمت نهایی خودرو دارد و قطعاً جهش نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو را به دنبال دارد. تولید و ساخت مواد اولیه در داخل کشور و تمرکز بر افزایش روند داخلی سازی و همچنین افزایش صادرات محصولات، امکان کنترل تبعات ناشی از افزایش نرخ ارز را میسر می سازد.

در صورتی که فرآیند و مسیر داخلی سازی تولیدات برای خودروسازان هموار و فراهم گردد، این خط مشی نتیجه ی چشمگیری در تعدیل اثرات ناشی از تغییر نرخ ارز خواهد داشت و افزایش سطح داخلی سازی در ساخت و تولید خودرو باعث کاهش تاثیر افزایش نرخ ارز در فیمت نهایی و تمام شده ی خودرو دارد. بنابراین افزایش سهم داخلی سازی از آثار تلاطم و نوسانات ارزی در صنعت خودروسازی جلوگیری می نماید.

افزایش حداکثری ساخت و تولید داخلی خودروهای تولید مشترک، افزایش مرغوبیت و کیفیت بالا و پایین بودن هزینه ی تمام شده، مانعی موُثر براثرات جدی و عمیق ناشی از نوسانات نرخ ارز محسوب می گردد. از دیگر عوامل در کاهش قیمت نهایی این محصول، حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) است به گونه ای که به حذف رانت ها بیانجامد و منابع ارزی در مسیر درستی هدایت شوند و تولید در کشور سیری افزایشی یابد، این رویکرد کاهش تورم را به دنبال دارد و موجب بالا رفتن ارزش واحد پول رسمی کشور (ریال) می گردد. مدیریت صحیح و هدفمند در فرآیند حذف ارز دولتی نه تنها در صنعت خوروسازی بلکه در دیگر صنایع نیز بازتاب مطلوبی خواهد داشت.

فاکتورهای دیگری که می تواند به کاهش قیمت خودرو کمک شایانی نماید، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودروسازی، حذف سیستم واسطه گری و رقابتی کردن این صنعت (حذف انحصار) است. ثبات ارزش ریالی نیز مانع بروز نوسانات افزایشی قیمت خودرو می گردد و تثبیت نرخ ارز در طولانی مدت سبب ثبات قیمت خودرو در بازار می گردد. از سوی دیگر فعل و انفعالات منطقه ای که باعث افزایش قیمت نفت گردیده است و اخبار و فرکانس های مثبت مذاکرات وین مبنی بر احتمال توافق و بازگشت به برجام مسیر ورود خودروهای وارداتی را هموار می‌نماید و همچنین به ثبات نرخ ارز(دلار) و در نتیجه ثبات قیمت در بازار خودرو میانجامد.

آزادسازی واردات خودرو و ایجاد بازار رقابتی، خودروساز را جهت بقاء وادار به عرضه ی محصولات با کیفیت داخلی می نماید. درنتیجه قیمت خودرو روندی کاهشی ونزولی طی می کند و متقاضیان و خریداران می توانند با هزینه ای کمترخودروی موردنظر خود را خریداری نمایند. همراه با احیای برجام و ثبات نرخ ارز، دو موًلفه ی نرخ تورم و میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو وجود دارد که دولت سعی در کنترل آن دارد. افزایش میزان تولید و حذف سناریوی فروش خودرو به روش قرعه کشی که صرفاً ایجاد رانت را به دنبال داشته است از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی خودرو است در صورتی که میزان تولید و عرضه ی این محصول متناسب با میزان تقاضای مشتریان باشد در کاهش نرخ نهایی خودرو بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با بررسی و گمانه زنی های حاصله امکان افزایش قیمت خودرو از سال گذشته کمتر خواهد بود و این ناشی از ثبات اقتصادی کشور است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches