true
اقتصادتهران: بنابر اعلام مسوولان، از ۳۹۲۱ مدرسه در شهر تهران، ۱۱۵۲ مدرسه هوشمند هستند و ۱۰ کلاس درسی با تبلت کار میکنند.
به گزارش ایسنا، اگر فرهنگ یاددهی، یادگیری در نظام آموزشی تحول نپذیرد، ورود فناوریهای اطلاعاتی نه تنها تحولی ایجاد نخواهد کرد، بلکه به تقویت سنتهای محافظه کارانهی آموزشی منجر خواهد شد. بنابراین تغییر در مدرسه سنتی به سوی مدرسه هوشمند نیازمند تغییر در نظام آموزش و پرورش کشور است و به اعتقاد کارشناسان، هیچگاه راهاندازی مدارس هوشمند میسر نخواهد شد مگر ساختار نظام آموزش و پرورش تغییر یابد. این امر نیازمند برنامهریزی حداقل ۲۰ ساله است.
این تغییر باید قدم به قدم و با درایت و تفکر باشد. همه روزه و به طور مداوم انجام میگیرد و تعدادی از این آزمونها در قرن ۲۱ به سمتی میرود که اکثر مشاغل به دانش و مهارتهای کامپیوتری نیاز خواهند داشت. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی کنونی همخوانی ندارد. مدتی است برخی کشورهای جهان به تأسیس مدارس الکترونیکی یا مدارس هوشمند دست زدهاند.
در مدارس هوشمند کامپیوتر در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر میگذارد و برنامههای درسی را تا حدودی تغییر میدهد. ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدارس بر جای خود باقی میماند چون در روابط اجتماعی به دانشآموزان یاری میرساند. در این مدارس دانشآموزان میتوانند با منابع علمی جهان و معلمان و بچههای مدارس دیگر ارتباط برقرار کنند.
بر این اساس مدرسه هوشمند مدرسهای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام میگیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.
در چنین مدرسهای یک دانشآموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر میدهد و این نکتهای است که به مسئولان مدرسه اجازه میدهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانشآموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده کنند.
در هر حال هوشمندسازی مدارس یعنی محیط یاددهی و یادگیری را با توجه به سختافزارها و نرمافزارهای آموزشی نهادینه کنیم. در واقع در فرآیند هوشمندسازی مدارس، فناوری اطلاعات از پایه در مدارس نهادینه میشود تا دانشآموزان با توجه به وسایل و ابزارهایی که در اختیارشان است، بتوانند به بهترین نحو از تکنولوژیهای آموزشی استفاده کنند.
در این راستا زهرا تیموری – مسئول هوشمندسازی مدارس شهر تهران – در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه امسال رشد بسیار خوبی در زمینه هوشمندسازی داشتیم، گفت: با وجود اینکه سال گذشته بودجه خاصی دریافت نکرده بودیم، اما برای امسال از طرف سازمان بودجه بودجه خوبی در اختیارمان قرار دادند و فعلا تعداد مدارس هوشمند پیشرفته ما افزایش پیدا کرده و از ۳۹۲۱ مدرسه که در شهر تهران داریم، ۱۱۵۲ مدرسه هوشمند هستند.
وی با اشاره به چهار سطح هوشمندسازی اظهار کرد: یک سطح گواهینامه است؛ اگر مدیر مدرسهای علاقهمند باشد در زمینه هوشمندسازی کار کند و گام بردارد، کلاسهایش را به امکاناتی مانند ویدئوپروژکتور و کیس مجهز کرده و معلمهایش را ترغیب کند به سویی بروند که از تولید محتوا و مولتیمدیا در آموزش استفاده کنند و همکاران و دانشآموزان را ترغیب کند و برایشان کلاس آموزشی بگذارد؛ این سطح گواهینامه است. اگر چند کلاس هم تجهیز شود، ما سطح گواهی را میدهیم.
مسئول هوشمندسازی مدارس شهر تهران ادامه داد: سطوح هوشمندسازی شامل سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته میشود که یعنی مدارس از نظر تجهیزات نرمافزاری و هم سختافزاری به سقف میرسند و از تجهیزات استفاده میکنند. در سطح مقدماتی همه کلاسها باید هوشمند باشند و از شبکه استفاده کنند. در سطح میانی علاوه بر اینکه تمام کلاسها هوشمند است و از شبکه استفاده میشود، آزمایشگاه و کتابخانه تجهیز است، از آزمایشگاه و کتابخانه مجازی هم استفاده میکنند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=129425
false
true