×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
۶۰۰ کارخانه تولید فرش ماشینی در کشور فعال است

اقتصادتهران: در حال حاضر ۶۰۰ کارخانه کوچک و بزرگ تولید فرش ماشینی در کشور فعالند و به ۱۱ کشور جهان صادرات دارند. ارزش صادرات فرش ماشینی، دستباف و صنایع دستی در سال ۱۳۹۵ به رقم ۳۷۴ میلیون دلار رسید.

فرش از گذشته های دور همواره نقش قابل توجهی در اقتصاد و معیشت خانوار داشته است و صنعت فرش ماشینی به گفته فعالان این صنعت به مرحله خودکفایی در تولید رسیده است و پتانسیل افزایش تولید و صادرات را دارد و می تواند در ارزآوری و ایجاد اشتغال نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیر نفتی کشور بدون میعانات گازی در سال ۱۳۹۵ به ارزش ۳۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات فرش و صنایع دستی ایران ۳۷۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۱۳۹۴ از لحاظ ارزشی ۱۲٫۵ درصد افزایش داشت و از لحاظ وزنی ۱۸٫۳ درصد کاهش داشت.

میزان صادرات فرش و صنایع دستی در سال ۱۳۹۵ از لحاظ وزنی ۱۰ هزار تن و در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۲ هزار تن بود که نشان از کاهش وزنی صادرات در سال ۱۳۹۵ دارد، اما از لحاظ ارزشی میزان صادرات در سال ۱۳۹۴ به میزان ۳۳۳ میلیون دلار بود که در سال ۱۳۹۵ با افزایش ۱۲٫۵ درصدی به ۳۷۴ میلیون دلار رسید.

در همین پیوند از هفدهم مردادماه آخرین دستاوردهای صنعت فرش ماشینی، موکت و کف پوش در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برپا شده و تا بیستم مردادماه با حضور بیش از ۵۰ برند برتر ایران و جهان میزبان علاقه مندان است.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه برخی فعالان و تولیدکنندگان این عرصه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مزیت ها و مشکلات این صنعت سخن گفتند.

تولید فرش ماشینی می تواند دو برابر شود

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت در افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین الملی تخصصی فرش ماشینی و موکت گفت: فرش ماشینی در دو دهه اخیر چه در بخش تولید فرش های ماشینی با کیفیت و همراه با تکنولوژی و خلاقیت و چه در بخش فروش و صادرات همواره سیر صعودی داشته است.

«محمدهادی کمالیان» اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰۰ کارخانه کوچک و بزرگ تولید فرش ماشینی در کشور فعال هستند و از آنجایی که اکثر این کارخانه ها از دستگاه های مدرن و به روز دنیا بهره مندند، امکان دو برابر شدن تولید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۷۰ میلیون مترمربع فرش ماشینی در کشور تولید می شود که ۸۰ تا ۹۰ میلیون مترمربع نیاز داخلی است، افزود: معمولا کارخانه ها با بخشی از ظرفیت خود فعالند این در حالی است که صنعت فرش می تواند هم اشغالزایی و ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و پتانسیل افزایش تولید در این صنعت وجود دارد.

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تاکید کرد: صنعت فرش ماشینی در تولید و داشتن دستگاه ها و ماشین آلات مناسب کافی برای تولید مشکلی ندارد بنابراین باید بسترهای لازم برای بازار فروش فراهم شود .

وی تاکید کرد: برپایی نمایشگاه های تخصصی بستر مناسبی است تا تولیدکنندگان بتوانند آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches