اقتصادتهران: ۲۳ پروژه اولویتدار و کلان ملی برای تحقق دولت الکترونیک شناسایی شدهاند. ۵۲ درصد از پروژهها به صورت قابل قبول در حال پیشرفت هستند، ۴۴ درصد نیازمند پیشبرد و ۴ درصد نیاز به بازبینی دارند.
به گزارش ایرنا، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توزیع خدمات دولتی بهصورت مستقیم، برخط و ۲۴ ساعته به متقاضیان، تعریف سادهای از دولت الکترونیک است. پس از استقرار کامل دولت الکترونیک دیگر الزامی به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات دولتی وجود ندارد، هزینه شهروندان و ادارات کمتر میشود و کیفیت و سرعت ارایه خدمات بالا میرود.
وضعیت پروژههای اولویتدار دولت الکترونیک
بر اساس آخرین آمار پروژههای اولویتدار دولت الکترونیک که به صورت برخط در سایت سازمان فناوری اطلاعات قابل دسترسی است، اکنون ۹۶ درصد از پروژههای دولت الکترونیک در مرحله قابل قبول یا نیازمند پیشبرد بوده و تنها ۴ درصد از پروژهها دارای چالشهای جدی هستند که باید به آنها رسیدگی شود.
بر اساس آخرین آمار، اکنون ۴۴ درصد از پروژههای دولت الکترونیک، نیازمند پیشبرد هستند. به این معنی که مشکل و چالش ساختاری و فرآیندی ندارند ولی پیشرفت آن به صورت ایدهآل نیست. البته این پرژوهها راکد نیستند و فرایندشان در حال رسیدگی است.
استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی، بهرهبرداری کامل سامانه ستاد، بهرهبرداری از سامانه مالیات الکترونیک، استقرار پنجره واحد دادهها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آنها، استقرار پنجره واحد سامانه مدیریت زمین، استقرار پنجره واحد تجاری کشور، استقرار نظام خزانه داری الکترونیک کشور، ایجاد سامانه یکپارچه خدمات دستگاههای اجرایی به کارکنان، استقرار سامانه یکپارچه حسابداری و مالی دستگاههای اجرایی، فراگیرسازی نظام الکترونیک تبادل اطلاعات، پروژههایی هستند که برای رسیدن به حد قابل قبول نیازمند، پیشبرد هستند.
۵۲ درصد از پروژههای دولت الکترونیک به صورت قابل قبول در حال پیشرفت هستند و در آینده نزدیک، تکمیل خواهند شد. سامانه منحصر به فرد مکان محور اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار هویت هوشمند اشخاص حقوقی، بهرهبرداری از سامانه اعتبارسنجی مدارک آموزش رسمی کشور، استقرار و بهرهبرداری از سامانه جامع حملونقل، ایجاد پایگاه بیمه اجتماعی کشور، ایجاد نظام بیمه الکترونیکی، ایجاد سامانه جامع مدیریت نظام اداری و خدمات کشور، ایجاد و استقرار سامانه جامع دولت همراه، استقرار و بهرهبرداری از نظام جامع بانکداری الکترونیک از این دست، سامانهها هستند.
چهار درصد باقی مانده به پروژه توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیک (E-health) تعلق دارد که نیازمند بازبینی است و برای پیشبرد پروژه باید چالشهای جدی آن مرتفع شود.
اگر بخواهیم آمار را جزئیتر بررسی کنیم، ۱۶ درصد از پروژهها اجرا و پیادهسازی شدهاند، ۳۲ درصد راهاندازی شده و به بهرهبرداری اولیه رسیده، ۴۰ درصد اجرا و پیادهسازی شدهاند و ۱۲ درصد در مرحله اقدامات آغازین توسعه هستند.
دولت الکترونیکی در حال توسعه
کاهش آلودگی شهر، کاهش فساد اداری و افزایش سطح آگاهی مردم، بهبود کیفیت زندگی، افزایش اشتغال به دلیل ارائه خدمات دولتی توسط بخش خصوصی، بهبود کارایی و ارائه بخش دولت از طریق خدمات لایهها، از مهمترین مسائلی است که هر روز بر اهمیت استقرار دولت الکترونیک اضافه میکند.
۲۳ پروژه کلان اولویتدار ملی برای تحقق دولت الکترونیک شناسایی شدهاند و هرکدام از آنها توسط یک یا چند دستگاه دولتی در حال انجام است. سازمان فناوری اطلاعات ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه، کارگروهی متشکل از سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات (بهعنوان ناظری بر اجرای کار آنها) درصدد تسریع و تسهیل پیشرفت این پروژهها است.