true
اقتصادتهران: ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با همکاری دیگر بازیگران این عرصه به دنبال اجرای طرح هایی است که رونق این حوزه را هدف قرار داده است که در این راستا، به زودی ۴۲۰ دستگاه واگن مترو ساخت شرکتهای فناور داخلی با استفاده از منابع داخلی به بخش حمل ونقل عمومی اضافه میشود.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمل و نقل ریلی در دنیا یکی از ایمن ترین و پرکاربردترین روش های جابجایی محسوب می شود. سابقه سفر با قطار در ایران نیز به سال ۱۳۰۶ شمسی بازمیگردد، ابتدا در مسیرهای بسیار محدود مانند تهران – شهرری و سپس مسیرهای گسترده تر، شیوهای نوین از حمل و نقل که به سرعت جای خود را میان مردم باز کرد و به عنوان یکی از پرکاربردترین روشهای جابجایی مورد استفاده قرار گرفت.
ایران نیز از زمره کشورهایی است که برنامههای متنوعی برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور تعریف کرده است. برای کشور بزرگی مانند ایران، حمل و نقل ریلی بهترین ابزار برای جوابگویی به نیازهای حمل و نقل باری و مسافری است، اما این وسیله نقلیه در کشور ما بسیار مهجور افتاده و قابلیت های آن هرگز به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.
البته یک دلیل برای این بیتوجهی وجود دارد و آن هم هزینه بالای احداث مسیرهای ریلی است که منحصرا باید از سوی دولت تامین شود چراکه سرمایه گذاران دیگر به دلیل عدم بازده اقتصادی این رشته از حمل و نقل حاضر به سرمایهگذاری برای توسعه زیربنایی آن نیستند.
اما در این میان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار دیگر متولیان این صنعت راهبردی در کشور به دنبال اجرایی کردن طرح هایی است که بتواند به رونق حمل و نقل ریلی در کشور کمک کند.
صنعت ریلی از بخش های اولویت دار کشور است طوری که در ماده ۲۴ سیاست های کلان ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری به قوای سه گانه، بر اولویت حمل ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی برای این بخش تأکید کرده است. در همین راستا ماده ۵۴ قانون برنامه ششم با الزام بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری تا سطح ۸۵ درصد در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=166295
false
true