×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۴ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
۳۲۰۳ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در کشور

اقتصادتهران: معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور با اشاره به فعالیت ۳هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس بیمارستانی در کشور، برنامه های جدید اورژانس ۱۱۵ را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر نوری ساری در نشستی خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در سال ۵۴ بعد از حادثه‌ای که در فرودگاه اتفاق افتاد، اورژانس پیش‌بیمارستانی در ایران افتتاح شد. چهارمین کشور در جهان بودیم که اورژانس پیش‌بیمارستانی را راه‌اندازی کرد. قبل از انقلاب نیز در چند شهر دیگر اورژانس پیش‌بیمارستانی فعال شد و بعد از انقلاب شهرهای دیگر نیز صاحب اورژانس پیش‌بیمارستانی شدند.

وی با اشاره به فعالیت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی در دوران انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: در دوره‌های بعدی پس از جنگ مهمترین برنامه توسعه پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی بود و این اتفاق افتاد و ۳ هزار و ۲۰۳ پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی داریم که شامل هزار و ۱۶۷ پایگاه شهری، ‌ هزار و ۶۴۰ پایگاه جاده‌ای، ۴۵ پایگاه هوایی، ۵ پایگاه دریایی و ۳۴۶ پایگاه اورژانس موتوری هستیم.

وی گفت: در دوره‌ای هدف از اورژانس پیش بیمارستانی، توسعه پایگاه‌ها بود؛ اما در سال‌های اخیر برنامه ما صرفا توسعه پایگاه‌ها نیست؛ اگرچه توسعه پایگاه‌ها هم از برنامه‌ها است، اما نوع تغییر لجستیک پیش‌بیمارستانی از برنامه‌های ما است و به دنبال اشکال جدیدی از خدمات هستیم و توسعه اورژانس هوایی و راه‌اندازی توسعه اورژانس موتوری از برنامه هایمان بود و در حال حاضر ناوگان آمبولانس موتوری بسیار گسترده در شهر تهران است.

وی ادامه داد: پایگاه‌های دریایی در سال‌های گذشته توسعه مطلوبی پیدا کرده است و انتقال مصدومین از جزایر جنوبی کشور به بندرعباس را برعهده دارند. همچنین پایگاه‌های روستایی نیز راه‌اندازی شده است. در گذشته عمده تمرکز ما در شهر و جاده‌ها بود، اما در حال حاضر به توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی در همه کشور توجه داریم.

به گفته وی، در زمینه اورژانس پیش‌بیمارستانی ریلی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، از جمله آموزش مهمانداران داخل قطار، همچنین ارتباط دقیق بین قطار و اورژانس پیش بیمارستانی، راه‌اندازی پایگاه‌هایی در ایستگاه‌های اصلی راه‌اهن و راه‌اندازی اورژانس ریلی که می‌تواند مصدومان را از طریق ریل منتقل کند، قدم‌های آخر آن در حال انجام است و به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه تماس‌های تلفنی در بسیاری از موارد فوریتی نیست و بعضا تماس‌های مزاحم و غیرضروری داریم، گفت: موارد بینابینی هستند که پرستار نمی‌داند باید آمبولانس اعزام شود یا نه و از همین‌رو از موتور آمبولانس استفاده می‌شود.

نوری با بیان اینکه طرح‌های ویژه‌ای در اورژانس در نظر گرفته‌ایم از جمله دو طرح ارزشمند را آغاز کرده ایم؛ افزود: یکی از این طرح‌ها طرح ۲۴۷ است که در مورد سکته‌های قلبی انجام می‌شود. در چند مورد ارزش زمان برای ما بسیار اهمیت دارد؛ از جمله ارایه خدمات در زمانی که فرد نیازمند پیوند است یا قطع اندام شده‌ است و هر ثانیه در انجام این خدمت ارزشمند است.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور افزود: در مجموع در سکته‌های مغزی در هر دقیقه دو میلیون سلول عصبی را از دست می‌دهیم و همچنین در بیماران سکته قلبی نیز زمان بسیار اهمیت دارد. در این موارد طرح  های ویژه داشتیم؛ طبق مطالعاتی که انجام شده بیماری که سکته قلبی شده را در منزل تشخیص دهیم و خدمت شایسته را برای او انجام دهیم و در کوتاه ترین زمان لخته را که باعث ایجاد سکته قلبی شده، از بین ببریم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches