×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
۲۹ خرداد برای صنعت بیمه حماسه می‌شود؟!

اقتصادتهران: بیست و نهم خرداد ماه ۱۳۹۵ دومین روز اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث است که بر اساس آن شرکت‌های بیمه از تخفیف بالای دو و نیم درصد بدون مجوز بیمه مرکزی منع شده‌اند.

شاید این روزها از روزهایی باشد که در تاریخ صنعت بیمه ماندگار شود، امروز دومین روزی است که شرکت های بیمه باید بر اساس توانمندی و پتانسیل موجود در شبکه فروش بدون هیچ گونه وعده وعیدی بیمه نامه شخص ثالث را به مشتری ارائه نمایند.

امروز از آن روزهایی است که بیمه گران را در آغاز تحقق شعار کلیشه ایه”بیمه خریدنی نیست، بلکه فروختنی است” قرار داده است. حال باید دید آیا نمایندگان، کارشناسان و مدیران صفی و ستادی کدام شرکت های بیمه به حدی از توانایی رسیده اند که بدون ارائه تخفیف بتوانند مزایای رقابتی خود را تشریح نمایند و گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.

همانطور که می دانید علی رغم اجباری بودن بیمه شخص ثالث برای دارندگان وسایل موتوری متأسفانه شرکت های بیمه طی سال های اخیر فقط با هدف کسب پرتفوی و جذب مشتریان نسبت به رقبای خود در بازار بیمه تخفیف هایی ارائه می کردند که ندانسته تیشه به ریشه ی شرکت خود و بعد صنعت بیمه می زدند. ارائه تخفیف هایی بی محابا و افسار گسیخته به مشتریان داده شد تا اینکه یکی از شرکت های بیمه را به مرز ورشکستگی و لغو صدور مجوز چندین رشته بیمه ای از سوی بیمه مرکزی ، تیره و تار شدن چهره ی صنعت بیمه در اذهان عمومی و مواردی شد که شاید سال ها طول می کشد تا این صنعت به حالت اول خود باز گردد.

۲۹ خرداد از آن جهت آغاز فصلی نو برای صنعت بیمه است که به زعم بسیاری از صاحب نظران می تواند شخصیت صنعت بیمه را در جامعه احیاء نماید و آن را رنگ و لعاب دیگری دهد. تاکنون با وجود ارائه تخفیف هایی که داده می شد مردم شرکت های بیمه را با جملاتی چون: “موقع صدور با احترام با آدم برخورد می کنند ولی زمان خسارت رفتار دیگری دارند”، “فقط پول می گیرید خسارت که نمی دید”، “کاش موقع خسارت هم همینطور خوب باشید” توصیف می کردند. حال با لغو تخفیف ها نگرش ها و رفتار مردم چه تغییری خواهد کرد، آیا در برابر یکسانی قیمت ها سر فرود می آورند و یا اینکه باید شاهد عکس العمل هایشان بود.

طی سال های اخیر در کشور اتفاقاتی همچون سهمیه بندی بنزین، تخصیص یارانه به افراد کم درآمد و… به اجرا گذاشته شد، هر چند که این دو با لغو تخفیف بیمه شخص ثالث کمتر شباهتی دارند ولی باید از طرح های به اجرا گذاشته شده در کشور از آنها یاد کرد که در اوایل به دلیل محدودیت هایی که با خود به همراه داشتند (مخصوصا سهمیه بندی بنزین) واکنش های مستقیم مردم را در پی داشت. در روزهای سهمیه بندی بنزین در سال ۱۳۸۶ هر از گاهی خبر درگیری و آتش سوزی در پمپ بنزین ها به گوش می رسید که این امر بیشتر حاکی از فشار اقتصادی بود که بر مردم وارد شده بود و مردمی که با بنزین لیتری ۸۰ تومان خو کرده بودند با تجربه جدیدی مواجه شدند.

متأسفانه بسیاری از افراد از دو طرف معامله “بیمه گر و بیمه گذار” فقط طرف بیمه گر را مورد عنایت قرار می دهند در حالی که اعمال این قانون یک طرف دیگر به نام بیمه گذار دارد که باید توان پرداخت حق بیمه را داشته باشد. جای این سوال باقی است که آیا پیش از اعمال این قانون توجهی به رفتار مردم در برابر آن شده است؟ یا صرفا به انتظارات از بیمه گر بسنده شده است؟

طی چند روز اخیر شرکت های بیمه بر حسب وظیفه اقدام قانونی خود را مبنی بر اطلاع رسانی و اعمال قانون جدید شخص ثالث در خصوص حذف تخفیف ها به شعب و شبکه فروش خود اعلام کردند و در مقابل مشتری است که باید توجیه شود و در جریان کم و کیف قانون جدید قرار بگیرد.

همانگونه که در خصوص سهمیه بندی بنزین اشاره شد، مردم در ابتدا در مقابله با سهمیه بندی بنزین با واکنش هایی در برابر آن عکس العمل نشان دادند. در برخی مناطق کشور نیز که قاچاق سوخت شغل بسیاری از افراد ان مناطق بود خود به خود بالا گرفت و راه های قاچاق و فرار از قوانین روزانه و جلوتر از اجرای قانون بیشتر می‌شد. با اینکه در سهمیه بندی بنزین در تقابل بین دو طرف عرضه و تقاضا طرف تقاضا به عنوان شاکی برخی افراد تا چند روز دچار سوء رفتار می شدند، در صنعت بیمه متأسفانه سوء رفتار در جهت دور زدن تخفیف ها از طرف عرضه(برخی شرکت های بیمه) رخ می دهد. از روش های دور زدن تخفیفها مواردی که تا به حال مشاهده شده می توان به: یکی از شگردهای تخفیف به این صورت  است که روی برگه بیمه نامه، قیمت قانونی درج می شود ولی از بیمه گذار مبلغ کمتری اخذ می‌شود و عملا به مشتری با ظاهری کاملا قانونی تخفیف غیر مجاز داده می شود.

دومین راه برای ارائه تخفیف ثالث، استفاده از ارائه بیمه آتش سوزی رایگان و یا حوادث مجانی در کنار بیمه نامه شخص ثالث است که البته مورد اقبال مشتریان به صورت جدی قرار نمی گیرد. این راهکار شبه تخفیفی، عملا مغایرتی با قانون ندارد و بعضا شرکت ها از این روش استفاده می کنند.  در روش دیگری، تخفیف مدنظر ثالث روی بیمه بدنه اعمال می شود و مجموعا در مواردی که بیمه گذار، خریدار هر دو پوشش بیمه ای است، جمع مبلغ پرداختی نسبت به زمان قبل از اعمال قانون جدید بیمه شخص ثالث، تغییری ندارد. البته نباید از اخلاق مداری اکثر شرکت های بیمه گذشت که عین قانون را طی دیروز و امروز اجرا کرده اند.

نکته آخر اینکه؛ آیا تنها یارانه بیمه گران به کارکنان صنعت بیمه حفظ می شود یا حذف؟ همانگونه که می دانید بر اساس قوانین و مقررات صنعت بیمه هر یک از کارکنان این صنعت از تخفیف خاصی برای بیمه اتومبیل خود، همسر، فرزند، پدر و مادر برخوردار بودند(حداکثرتا دو خودرو). حال جای این سوال باقی است که با اعمال قانون جدید آیا تخفیف کارکنان صنعت نیز دستخوش تغییر خواهد شد یا خیر؟ تاکنون آیین نامه ای در این خصوص از سوی نهاد ناظر به شرکت های بیمه ابلاغ نشده است. ولی بر اساس شنیده ها اگر کارکنان صنعت بیمه قصد تمدید یا خرید بیمه نامه جدید را داشته باشند به دلیل عدم وجود سازوکار تخفیفات اعمال نمی شود و فرد باید همه ی حق بیمه محاسبه شده را پرداخت نماید.

با این تفاسیر باید منتظر آینده ماند که آیا خرداد ماه برای بیمه گران نیز رنگ حماسه به خود می گیرد یا خیر؟

 بهروز میرزایی؛ مدیر روابط عمومی بیمه دانا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches