×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
گسترش همکاری ایران و فنلاند در حوزه انرژی

اقتصادتهران: وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران و فنلاند با امضای تفاهمنامه همکاری از این پس به توسعه همکاری های دوجانبه بویژه در حوزه انرژی می پردازند.

به گزارش ایرنا، «حمید چیت چیان» عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار با «کای موکانین» وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند در محل وزارت نیرو، سفر رییس جمهوری فنلاند به ایران را نشان دهنده اراده دو کشور برای توسعه همکاری ها دانست.

به گفته وزیر نیرو، در چارچوب تفاهمنامه ای که صبح امروز بین نمایندگان دو کشور امضا شد، امکان گسترش همکاری ها بویژه در زمینه انرژی فراهم شده است.

چیت چیان ابراز امیدواری کرد، علاوه بر همکاری صاحبان کسب و کار ۲ کشور با یکدیگر (business to business)، همکاری های دولتی و علمی نیز گسترش یابد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد، یکی از سیاست های ایران گسترش واحدهای در مقیاس کوچک، تولید همزمان آب و برق و نیروگاه های تولید پراکنده است تا علاوه بر ارتقای بهره وری انرژی، به کاهش نیاز به انتقال برق دست یابد.

چیت چیان با اشاره به افزایش ۲۶ هزار و۵۰۰ مگاواتی ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور در پنج سال آینده، خواستار حضور و مشارکت فنلاندی ها در این بازار بزرگ شد.

وی همچنین تصفیه آب و فاضلاب و شیرین سازی آب دریا را از دیگر نیازهای امروز ایران برشمرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم حضور شرکت های ضمانت صادرات فنلاندی را زمینه ای برای هر چه فعال تر شدن حضور شرکت های این کشور در ایران برشمرد و تاکید کرد، تامین فاینانس و فعال شدن روابط بانکی، امکان اجرای پروژه های متعدد توسط شرکت های فنلاندی را در ایران میسر خواهد کرد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به زمینه های بسیار خوب صنعتی در کشور، تصریح کرد، ایران نمی خواهد خریدار صرف تولیدات فنلاند باشد، بلکه خواهان انتقال فناوری های نوین در همه عرصه ها است.

** اعلام آمادگی فنلاندی ها برای گسترش انرژی های نوین و آب شیرین کن ها

در ادامه این دیدار، «کای موکانین» وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند گفت: سرمایه گذاری در بخش انرژی از اهمیت ویژه ای برای فنلاند برخوردار است.

وی ضمن اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری بین دو کشور، برای کمک به ایران به منظور افزایش سرمایه گذاری ها اعلام آمادگی کرد.

موکانین ابراز امیدواری کرد، با تشکیل گروه های کاری در چارچوب این تفاهمنامه، مفاد آن هر چه سریع تر اجرایی شود.

وی افزود: فنلاند در یکی از سردترین و تاریک ترین مناطق جهان واقع شده و بر این اساس شرکت های انرژی آن بسیار پیشرفته اند که می توانند از انواع انرژی ها به صورت بهینه استفاده کنند.

در ادامه این نشست، نمایندگان شرکت های خصوصی فنلاند به بیان توانمندی های خود پرداختند و برای کمک به ایران در زمینه های انرژی های تجدیدپذیر و نوین، آب شیرین کن ها، ارتقای بازده نیروگاه ها، هوشمندسازی شبکه های آب و برق، ارایه فاینانس و تصفیه آب و فاضلاب اعلام آمادگی کردند.

به گزارش ایرنا، میزان صادرات ایران به کشور فنلاند در سال ۲۰۱۴ میلیادی ۲۹۸ هزار دلار و واردات از این کشور ۲۴ میلیون و ۵۹۶ هزار دلار بوده است.

صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر کفپوش های نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، مبل، شیشه و ظروف شیشه ای بوده و واردات اصلی ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار، تجهیزات الکترونیکی، محصولات دارویی، کاغذ و مقوا، خمیر کاغذ و چوب بوده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches