×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
گسترش مناسبات اقتصادی ایران و ازبکستان در دستور کار قرار گرفت

اقتصادتهران: تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان برای افزایش همکاری مشترک و سازنده در گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی دو کشور امضا شد.

به گزارش اقتصادتهران به نقل از اتاق بازرگانی ایران، روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و ازبکستان به‌ شکل ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت‌وگو کردند و در این نشست مجازی، ضمن معرفی ظرفیت‎های همکاری دو کشور درحوزه اقتصاد، تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان امضا شد.

اولویت ایران توسعه تجارت با کشورهای همسایه

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در این نشست ضمن تأکید بر اینکه تقویت همکاری‌های اقتصادی و افزایش معاملات با کشورهای همسایه از مهم‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: کشور ازبکستان به‌واسطه اشتراکات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: ایران به دلیل موقعیت راهبردی خود و همجواری با آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، حلقه ارتباط ازبکستان با جهان به شمار می‌رود و وجود همکاری‌های مشترک در قالب سازمان‌های منطقه‌ای مانند اکو، علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، ضریب امنیت در منطقه را افزایش خواهد داد.

شافعی تأکید کرد: اقتصاد ایران با برخورداری از زیرساخت‌های گسترده، تولیدکنندگان و منابع انسانی کارآمد و ظرفیت‌های اقتصادی، کانون توجه محافل بین‌المللی است و در منطقه‌ای قرارگرفته که ۷۰ درصد نفت و ۴۰ درصد گاز جهان را داراست و در همین زمینه نقش شایان توجهی در تأمین انرژی جهان می‌تواند ایفا کند.

وی با اشاره موقعیت ترانزیتی ایران، تصریح کرد: موقعیت ویژه کشور در منطقه ازلحاظ امنیت و ژئوپلیتیک، چشم‌اندازی پایدار برای سرمایه‌گذاری با کشورهای جهان فراهم کرده و موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت ایران به‌گونه‌ای است که کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیرها برای ترانزیت کالا بین اروپا و شرق آسیا و همچنین بین بخش گسترده‌ای از روسیه و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص داده است.

مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مشترک ایران و ازبکستان

رییس پارلمان بخش خصوصی ایران با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های جاده‌سازی، ساخت اتوبان، ساختمان‌سازی در کشورهای منطقه فعالیت درخشانی دارند و سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در حوزه معادن و رتبه جهانی ازبکستان در استخراج از معادن طلا، مس و اورانیوم می‌تواند همکاری‌های مشترک و مستمری را بین دو کشور رقم زند.

شافعی همچنین کشاورزی، باغداری، مواد غذایی، خشکبار، شوینده، آهن، فولاد، کاشی و سرامیک و کودهای شیمیایی را از دیگر حوزه‌های همکاری مشترک میان ایران و ازبکستان عنوان کرد.

وی افزود: ایران با تکیه‌بر دانش بومی و متخصصان و دانشمندان داخلی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را درزمینه دستیابی به فناوری در حوزه نانو و بیوتکنولوژی در سال‌های اخیر کسب کرده است و با توجه به ظرفیت‌های مناسب ازبکستان، می‌توان نسبت به تبادل تجربیات و دانش فنی اقدام کرد و رشد و توسعه دو کشور را رقم زد.

موانع توسعه همکاری‎‌های ایران و ازبکستان

رییس اتاق ایران اضافه کرد: بدون رفع موانع و مشکلات بانکی، کاهش تعرفه های گمرکی، کاهش هزینه های حمل و نقل و ارائه تسهیلات لازم در زمینه حمل و نقل ریلی و افزایش واگن های فعال بین دو کشور، امکان افزایش حجم مبادلات تجاری میسر نخواهد شد.

وی تصریح کرد: حجم تجارت دو کشور از ۱۸۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۴۱۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش‌یافته و مقایسه توانمندی‌های دو کشور گویای لزوم تلاش بیشتر برای از میان بردن موانع موجود است.

شافعی با اشاره به ظرفیت‌های اتاق ایران، افزود: اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران با داشتن بیش از ۶۰ هزار عضو متشکل از فعالان برجسته اقتصادی، ۳۴ اتاق محلی و بیش از ۲۰۰ تشکل وابسته آمادگی کامل خود را جهت گسترش روابط بین دو کشور بویژه بوسیله تقویت همکاری‌های استانی اعلام کرده و در این ارتباط از ارائه هیچ‌گونه مساعدتی دریغ نمی‌کند.

رییس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: امضای موافقت‌نامه حاضر و تشکیل شورای مشترک تجاری ازبکستان و ایران توسط اتاق بازرگانی ازبکستان، باعث افزایش همکاری مشترک و سازنده در گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی دو کشور شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches