×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
کلاهبرداری‌های پیامکی و راه‌های مقابله با آن‌

اقتصادتهران: ” تبریک، شما برنده وجه نقدی شده‌اید. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر با شماره‌های ذیر تماس بگیرید.” شاید این پیام کوتاه و یا نمونه‌های مشابه آن برای شما هم ارسال شده باشد. در یکی دو ماه گذشته اگرچه تعداد این پیامک‌هایی که تنها جنبه کلاهبرداری دارد کم شده است اما همچنان، برای مشترکین از شماره‌های مختلف ارسال می‌شود.

نکته جالب اینجاست که با وجود پیگیری‌های مسئولان اپراتورهای مختلف تلفن همراه در کشور باز هم، شهروندان شاهد دریافت چنین پیامک‌هایی هستند.

گزارش میدانی خبرنگار اقتصادتهران، حکایت از آن دارد که در تمامی این پیامک‌هایی که ارسال می‌شود، شخص ارسال کننده پیامک، جزییات تفاوت اپراتورها از یکدیگر را نمی‌داند. به طور مثال، پیامکی برای یکی از مشترکین ارسال شده بود که شما برنده جایزه ۴۰ میلیون ریالی وجه نقد شده‌اید. قسمت بالای این پیامک نام وزارت ارتباطات بود و در پایین این پیامک به نقل از همراه اول نوشته شده بود: ” شرکت ارتباطات سیار، حامی مشترکان فعال” . در حالی که با کمی دقت می‌توان متوجه شد که شعار همراه اول این نیست و این شرکت اگرچه زیر مجموعه وزارت ارتباطات است اما پیام‌های ارسالی با نام وزارت ارتباطات ارسال نمی‌شود و نکته جالب تر آن که در این پیامک یک نشانی اینترنتی قید شده بود که به هیچ وجه ارتباطی با شرکت همراه اول نداشت!

بنابراین، مشترکین می توانند با کمی دقت، متوجه کلاهبرداری ‌های صورت گرفته از این دست باشند، ضمن این که اپراتورهای مختلف کشور بارها و بارها نسبت به بروز کلاهبرداری از طریق اس ام اس یا پیامک هشدار داده‌اند و این که مشترکین به این پیامک ها توجه نکنند.

یکی از مسئولان شرکت همراه اول در پاسخ به خبرنگار ابتکار مبنی بر این که چطور می‌توان این موارد را پیگیری کرد گفت: در وهله نخست، مشترکین باید توجه داشته باشند که پیامک های ارسالی مبنی بر برنده شدن در جایزه خوش حسابی اپراتورها، با عنوان همان اپراتور (HAMRAH AVAL) ارسال می‌شود و یا از شماره‌هایی که برای مشترکین آشناست. از سوی دیگر اگر شهروندی موفق به برنده شدن در یکی از طرح‌های همراه اول یا سایر اپراتورها شده باشد، از طرف همان اپراتور با آن شخص تماس گرفته می شود، ضمن این که اسامی برندگان در سایت همان اپراتور نمایش داده خواهد شد. بنابراین شهروندان و مشترکین اصلا نباید فریب پیامک‌های ارسالی را بخورند به خصوص آن که پیامک‌ها با شماره موبایل شخصی ارسال شده باشد.

این فرد مسئول در شرکت همراه اول در پاسخ به این که برای پیگیری این افراد چه باید کرد، گفت: بهترین راه در این زمینه شکایت کردن از شماره ای است که پیامک از طریق آن ارسال شده است. یعنی فرد با مراجعه به دادسرای محل سکونت خود می‌تواند اقدام به شکایت نماید زیرا اپراتورها به تنهایی در این خصوص از لحاظ کیفری کاری نمی‌توانند انجام دهند و تنها می‌توانند با ارائه شماره هایی که از آن پیامک ارسال شده به بخش بازرسی خود از بروز موارد مشابه جلوگیری نماید.

در هر صورت، مهمترین بعد این قضیه، خود مشترکین هستند که می‌توانند با مراجعه به دادسرا و انجام شکایت، راه قانونی پیموده تا در نهایت با حکم و صلاحدید قاضی‌، شماره ای که از آن خط پیامک ارسال شده، سلب شود.

اما نکته ای که مشترکین باید همواره توجه داشته باشند این است که با مشاهده چنین پیامک هایی از ارسال هر نوع اطلاعات شخصی به ارسال کننده پیامک خودداری کنند زیرا در این صورت، فرد کلاهبردار می‌تواند تا به سرانجام رسیدن ماجرا با سواستفاده از اطلاعات شخصی افراد، نسبت به انجام کلاهبرداری خود اقدام نماید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches