×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
کدام بهتر است؛ خودروی لوکس وارد شود یا ارز خارج؟

اقتصادتهران: آن طور که مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در آخرین نشست خبری خود( دو روز گذشته) خبر داد تعداد ۱۳۴ خودروی لوکس در انبارهای این سازمان وجود دارد که تا کنون تکلیف آن ها مشخص نشده است.

به گفته امین دلیری، این سازمان طبق مصوبه مجلس دیگر نمی تواند خودروهای لوکس با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی را در مزایده به فروش برساند.

در حالی که ارزش ریالی این خودروها میلیون‌ها دلار است، موضوع مورد مناقشه، میزان ارزی است که از کشورمان به دلیل واردات این خودروها خارج شده آن هم در زمانی که کشور در موقعیت حساسی قرار داشت و در صورتی که برجام به نتیجه نمی رسید و توافق صورت نمی گرفت، افزایش قیمت دلار، تداوم واردات این خودروها به چالشی برای کشور تبدیل می شد.

حال که البته برجام آغاز شده و اقتصاد کشور به سمت افق های روشنی در حال گام برداشتن است سوال اینجاست که آیا اینگونه اقدامات فرجام خوشی برای کشور می تواند داشته باشد یا خیر؟

این در حالی است که برای آنکه از واردات این خودروها جلوگیری شود، لازم است تعرفه واردات این خودروها افزایش پیدا کند زیرا در حالی که مدیران ارشد خودروسازی ایران در سفر اخیر به فرانسه قراردادهای جدیدی با خودروسازان مطرح امضا کرده و قرار است سرمایه گذاری مشترکی برای کشور در صنعت خودرو انجام گیرد به نظر می رسد اولویت با تولید و فروش خودروهای داخلی باشد البته به شرط داشتن کیفیت بالا و بعد واردات خودرو آن هم با ضابطه قانونی انجام شود.

و نکته دیگری که اشاره به آن خالی از لطف نیست این که چرا با وجودی که اشراف کامل به قوانین داخلی از سوی وارد کنندگان این خودروها وجود دارد چه عاملی باعث اقدام این افراد به واردات قاچاق خودروهای لوکس می شود؟ به همین دلیل شائبه ای که به وجود می آید این است که آیا افرادی یا گروه هایی که اقدام به واردات خودروهای لوکس قاچاق می کنند حتی با وجود در اختیار داشتن تعرفه های لازم و بدون در نظر گرفتن ملاحظات قانونی، از رانت هایی خاص برخوردار هستند؟

امید است که قدری منافع کشور در این گونه اقدامات مدنظر قرار گیرد تا علاوه بر آن که شاهد خروج ارز از کشور- برای مواردی که منافع خاصی برای کشور ندارد- نباشیم، شاهد رونق داخلی و حمایت از تولید ایرانی باشیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches