×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۶ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
کاهش بیش‌تر نرخ سود بانکی با روش‌های قبلی به صلاح نیست

اقتصادتهران: مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر با اشاره به تبعات کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: بعید است نرخ سود بانکی بیش از این کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادتهران، دکتر عیسی رضایی، مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر در نشستی که صبح امروز در محل اردوگاه شهید باهنر برگزار شد ضمن بیان این مطلب، گفت: کاهش بیش‌تر نرخ سود بانکی به شیوه‌های گذشته دیگر دردی از سیستم بانکی دوا نمی‌کند بلکه در صورت تداوم کاهش نرخ سود بانکی باید تدابیر بهتری اندیشیده شود.

وی با انتقاد از چندگانگی موجود در بازار پول و سرمایه گفت: از یک سو به بانک‌ها برای کاهش بیش‌تر نرخ سود فشار وارد می‌شود و از سوی دیگر برخی از شرکت‌های دولتی با انتشار اوراقی که نرخ سود آن به بیش از ۲۵ درصد نیز می‌رسد عملا توازن موجود در بازار پول را از بین می‌برند که تداوم این روند به هیچ وجه به صلاح بازار پولی کشور نیست و این عدم تناسب و نبود همخوانی باعث به وجود آمدن مشکلات بیش‌تری می‌شود.

وی یادآور شد: به همین دلیل کاهش بیش‌تر نرخ سود بانکی به صلاح نیست و باید شرایط برای متعادل کردن این نرخ از طرق دیگر و نیز به وجود آوردن تناسب میان بازار پول و سرمایه ایجاد شود.

مدیر عامل موسسه کوثر به خروج ۱۴۰۰ میلیارد تومانی سرمایه از این موسسه با کاهش نرخ سود اشاره و تصریح کرد: این خروج سرمایه از ابتدای تیرماه تا اواخر آبان ماه اتفاق افتاد اما با تمیدات در نظر گرفته شده برای کوثر یکم بخش عمده‌ای از این سرمایه خارج شده به سیستم کوثر برگشت.

رضایی با بیان اینکه شرایط خوبی در بازار سرمایه حاکم نیست؛ گفت: مگر اینکه نقدینگی از یک مکان درست به این بازار تزریق شود که در این حالت مجددا حبابی می شود.

مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر تصریح کرد: بنیان بازار سرمایه باید مبتنی بر درآمدزایی شرکت‌ها باشد که از اول تاسیس بورس در ایران این مسئله وجود نداشته است. بیشتر انگیزه‌های سفته بازی در بورس رونق دارد تا انگیزه های درآمدی.

وی در رابطه با اقدامات موسسه در زمینه بانکداری الکترونیک نیز گفت: در برنامه استراتژیک موسسه در سال ۸۹، حداقل تاسیس ۵۰۰ شعبه در دستور کار قرار گرفته است، اما فکر می کنید چه انگیزه‌هایی باعث شده که بیش از ۴ سال ما تعداد شعبه خود را از ۳۵۰ مورد افزایش ندهیم، یعنی سه سال دیگر ما عملا گسترش شعب را از دستور کار خود به طور عملی خارج کردیم، مگر اینکه به ندرت بخواهیم این امر را انجام دهیم.

رضایی با اشاره به اینکه رویکرد ما در موسسه اعتباری کوثر استفاده از دفاتر خدماتی از جمله دفاتر خدماتی دولت و دفاتر خدماتی که بعضا سازمان‌های بازنشستگی مانند سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح، ارتش و … دارند، می باشد؛ اظهار داشت: مهم تر از این، استفاده مشارکتی از امکانات بخش خصوصی است؛ در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه «ای تی ام» ما مشارکتی است به گونه‌ای که افراد خریداری کرده اند و موسسه ما در بخشی از درآمد سهیم است.

مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر گفت: یک شعار محوری که در مجموعه ما طراحی شده است؛ این است که به مرور و برای ۲ سال آینده، شعار آینده از آن ما است به شعار آینده در دستان من است، تبدیل شود. یعنی تمام فعالیت های بانکی باید بر تلفن همراه متمرکز شود و این به معنای گسترش خدمات الکترونیکی و کاهش هزینه هایی دیگر است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه چه زمانی موسسه به بانک تبدیل می شود؛ گفت: ما آمادگی لازم برای این امر را داریم؛ منتهی تنها ما در این قصه تصمیم گیرنده نیستیم. الان سیاست بانک مرکزی این است که برخی از بانک هایی که دارای ناهنجاری هستند را سامان دهد. در این راستا بانک مرکزی باید به یک چشم اندازی برسد. فعلا به ما گفته شده است که صبر کنیم البته ما پیگری های خود را انجام می دهیم و سعی می شود از بالادستی ها کمک بگیریم تا هرچه زودتر به این مهم برسیم و به اعتقاد من این مسئله در یک پروسه زمانی مشخصی حل خواهد شد. هرچند که موسسه ما از ۲ سال قبل هم این آمادگی را دارد. به هرحال بانک مرکزی به عنوان یک نهاد بالادستی باید تصمیم بگیرد.

رضایی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در مورد انعقاد تفاهم نامه موسسه اعتباری کوثر با سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: این تفاهم نامه در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است. چراکه عمدتا بخشی از تجهیزات حفاظت از محیط زیست، شیلات و منابع طبیعی از خارج وارد می شود و یا بعضا این تجهیزات موجود نیست، برای مثال لباس های اطفای حریق، اتومبیل هایی که در مناطق صعب العبور حرکت می کنند، دستگاه های آب شیرین برای برخی مردم عشایر و … از جمله اقداماتی است که با محوریت تولید داخل صورت گرفت و استفاده کننده آن ها ۴ سازمان اصلی بوده اند که در تامین منابع مشکل داشته اند.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه بین موسسه کوثر و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برخی سازمان های صنعت دفاعی کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع و شیلات منعقد شده است. و از آنجایی که پرداخت تسهیلات به ارکان دولتی منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی است، این ماموریت بر عهده خود سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گرفته است که در حال پیگیری است.

رضایی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به به امضای تفاهم نامه موسسه با سه باشگاه ورزشی فوتبال گفت: نزدیک به ۵۰ هزار هوادار پرسپولیس،۴۰ هزار هوادار استقلال و ۳۰ هزار هوادار تراکتور تاکنون در شعب کوثر افتتاح حساب کرده‌اند.

رضایی همچنین در رابطه با دارایی های موسسه گفت: ما ۲ نیروگاه سنگین داشتیم که تقریبا در حدود ۲۵ درصد از منابع ما را تشکیل می دادند که در یکسال گذشته یکی از این نیروگاه ها را واگذار کردیم و جهت واگذاری نیروگاه بعدی در سال جاری هم برنامه ریزی کرده ایم که اگرآن هم فروخته شود، چندان دارایی مازاد در موسسه باقی نمی ماند که در این راستا باید به مرور خود را به استانداردهای مدنظر بانک مرکزی برسانیم.

وی ادامه داد: اگر نیروگاه دوم هم فروخته شود؛ دارایی ثبت شده ما در حد مقرر است. بخشی از این‌ها به عنوان سایر دارایی‌هاست؛ چون اموال تمیلکی ما هیچگاه تمام شدنی نیست.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches