×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
چرخش مالی ۸۰۰ میلیاردی کتاب در ایران

تهران اکونومی:  مدیر عامل موسسه نشر شهر با اشاره به چرخش مالی کتاب، گفت: در حالی کتاب در ایران چرخش مالی ۸۰۰ میلیاردی دارد که چرخش مالی لوازم آرایش سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

سید مجید حسینی افزود: این به معنای آن است که این مساله تقاضا دارد پس در حوزه کتاب در کشور تقاضا کم داریم و این یعنی شیوه تولید ما اشتباه است و ایراد دارد ما در کشورمان برای کتابخوانی سود اجتماعی تعریف نکرده‌ایم و این مساله که به مساله تقاضا بازمی‌گردد حل نشود کاری از پیش نمی‌برد به همین خاطر استراتژی ما در نمایشگاه یاد یار مهربان امسال نیز حرکت به سمت افزایش تقاضا است که بدون دست به دست هم دادن برای انجام یک کار توضیحی اصلا موثر نخواهد بود.

رئیس دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان از کمک ۷۵۰ میلیون تومانی وزارت ارشاد به این نمایشگاه خبر داد.

نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان ظهر امروز با حضور سیدمجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر و رئیس این دوره از نمایشگاه برگزار شد.

وی در این نشست خبری با بیان اینکه موسسه نشر شهر در دور جدید از فعالیت‌های خود مساله کتاب را مورد بررسی مجدد قرار داده و به این نتیجه رسیده که سیاست‌های گذشته نشر در این موسسه دچار ضعف تحلیلی بوده است گفت: برای فعالیت در حوزه کتاب باید در ۴ حوزه تولید، توزیع، ترویج و افزایش تقاضا فعالیت داشت که اگر هر کدام از آنها مورد توجه قرار ندهیم نمی‌توانیم انتظار موفقیت داشته باشیم.

مدیر عامل موسسه نشر شهر ادامه داد: ما در سال ۶۰ هزار عنوان کتاب را توسط ۴ هزار و ۵۰۰ ناشر فعال منتشر می‌کنیم. این آمار به معنای آن است که ما به لحاظ رتبه تولید در دنیا در جایگاه دهم قرار داریم اما شمارگان متوسط کتاب‌های ما ۷۰۰ نسخه است که معنایش می‌شود اینکه ما به ازای ۶۰ هزار عنوان کتابی که تولید می‌کنیم مخاطب و خواننده کافی نداریم به عبارت دیگر در کشور ما تولید کتاب بدون ترویج خواندن آن بیشتر اهمیت پیدا کرده است. در حال حاضر به ازای هر ۳ ناشر یک فروشگاه کتاب در ایران تعریف شده در حالی که در دنیا این مساله برعکس است.

حسینی با اشاره به اینکه عدم توجه به ترویج، توزیع و تقاضا در کنار هم منجر به آن می‌شود که بازار کتاب در کشور بازدهی مناسب را نداشته باشد گفت: ما در حال حاضر در تهران جاهایی با بیش از یک میلیون جمعیت داریم که در آنها حتی یک کتابفروشی هم نیست از طرف دیگر ۶۰ درصد خانه‌های شهر تهران زیر یکصد مترمربع هستند و عملا جایی برای نگهداری کتاب ندارند.

مدیرعامل موسسه نشر شهر افزود: در برخی از کشورهای آمریکای شمالی ۷۰ درصد از یکصد درصد هزینه تولید یک کتاب صرف ترویج آن می‌شود اما در ایران ۹۵ درصد هزینه تولید یک کتاب به مخارج تولید اختصاص می‌یابد و این به معنای آن است که ما محصولاتمان را تولید می‌کنیم و در سطل آشغال می‌ریزیم.

رئیس نمایشگاه یاد یار مهربان در ادامه به بودجه ۳ میلیارد تومانی این نمایشگاه در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال قیمت کتاب نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است اما روز گذشته معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به ما قول کمک ۷۵۰ میلیون تومانی را برای نمایشگاه داد که اگر محقق شود امسال با افزایش قدرت خرید بازدیدکنندگان مواجه خواهیم شد با این حال تخفیف عمومی ما برای خرید کتاب در نمایشگاه کتاب امسال ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در نهمین نمایشگاه یاد یار مهربان ۱۹ هزار عنوان کتاب توسط کارشناسان ما ارشاد و آموزش و پرورش بررسی شدند که همه آنها در ۲ سال اخیر منتشر شده‌اند. همچنین ۱۹۳۰ مدرسه ابتدایی، ۱۲۰۵ مدرسه متوسط دوره اول، ۱۵۰۶ مدرسه در مقطع متوسطه دوم، ۲۹۴ کتابخانه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و ۸۴ کتابخانه تحت نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه روز پنجشنبه دوم بهمن‌ماه با حضور شهردار تهران، وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعت ۹ صبح در بوستان گفت‌وگو خواهد شد تصریح کرد: امسال ۴۴۲ ناشر در نمایشگاه حضور خواهند داشت که شامل ۲۹۲ ناشر که برخی از آنها نمایندگی ناشران دیگر را برعهده گرفته‌اند می‌شود. همچنین سقف خرید برای مدارس ابتدایی ۴۵۰ هزار تومان برای مدارس مقطع متوسطه اول ۵۰۰ هزار تومان، مقطع متوسطه دوم ۶۰۰ هزار تومان و برای سایر مراکز یک میلیون تومان خواهد بود.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches