×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
چالش بر سر نرخ سود بانکی بالا گرفت

اقتصادتهران: شرط جدید ولی‌اله سیف و اظهارنظر جدید او آشکارا نشان می‌دهد که گزارشی که بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد کرد، فرجام آن مقاومت و مخالفت با کاهش نرخ سوو بانکی است.

ولی‌الله سیف که اخیرا از او به عنوان عزیز‌کرده رئیس جمهور، حسن روحانی یاد شده است، در تازه‌ترین اظهارنظر می‌گوید: اگر موسسات مالی غیرمجاز ساماندهی شود، سریع‌تر به سمت منطقی کردن نرخ سود بانکی حرکت می‌کنیم. سکاندار بازار پولی و بانکی کشور،پایان دادن به رقابت ناسالم بانک‌ها در زمینه سود بانکی را بازهم به فعالیت موسسات غیرمجاز ارتباط می‌دهد و با بیان اینکه در ساماندهی موسسه های مالی غیرمجاز پیشرفت هایی داشته ایم و امیدواریم با حمایت ها از بانک مرکزی در ادامه این مسیر بتوانیم بازار پولی را منضبط کنیم، تصریح کرد: در این شرایط بانک ها راحت تر و با اطمینان خاطر بیشتر می توانند در جهت رعایت نرخ های سود مجاز حرکت کنند.موضع‌گیری جدید ولی‌اله سیف، مخالفت بانک مرکزی با کاهش سود بانکی در روز‌های آینده توسط شورای پول و اعتبار را نمایان می‌سازد چه اینکه او با اشاره به تلاش بانک ها برای رعایت نرخ سود و انضباط مالی افزود: بانک مرکزی اقدامات جدی را برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی آغاز کرده است تا عناصر غیرمجاز در این بازار را به انضباط بکشاند. بر اساس مصوبه اردیبهشت‌ماه امسال شورای پول و اعتبار قرار است نرخ سود بانکی پس از سه ماه مورد بازنگری قرار گیرد، اما رئیس شورای پول و اعتبار با تایید اینکه نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تعدیل شود، گفت: بانک مرکزی به تدریج بازار پولی را به این سمت هدایت می کند، اما این موضوع زمان می برد. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ساماندهی نرخ سود بازار بین بانکی، عنوان داشت: کاهش نرخ سود بین بانکی نیز علامت مثبتی است و امیدواریم نرخ سود در نظام بانکی هم در آینده منطقی شود.

وی با بیان اینکه نرخ کفایت سرمایه در نظام بانکی کشور ۴ درصد و زیر نرخ بانکداری بین المللی است، گفت: عموما وقتی انتظارات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از نظام بانکی مطرح می شود، امکانات موجود در سیستم بانکی کشور در نظر گرفته نمی شود و این مجال مناسبی برای بیان مشکلات و انتظارات سایر بانک ها از بانک مرکزی است تا تصمیم های مقتضی گرفته شود که تحرک جدیدی در اصلاحات بانکی شکل بگیرد تا بتوان نقش بانک ها در رشد اقتصادی و حمایت از فعالیت های مثبت اقتصادی را موثرتر کرد.

سیف بحث تنگنای مالی و علل آن را یکی دیگر از موارد مورد بررسی بر شمرد و افزود: حجم انباشته مطالبات معوق در ۱۰ سال گذشته، ناشی از شرایط تسهیلات تک نرخی، تسهیلات تحمیل شده دولت های قبل به بانک ها، شرایط خاص اقتصادی مانند افزایش ناگهانی نرخ ارز و وجود بدهکاران و طلبکاران نظام بانکی است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشکل دیگر نظام بانکی مطالبات بانک ها از دولت است که از گذشته انباشته شده است، تاکید کرد: شاید حدود ۳۴ یا ۳۵ درصد از منابعی که بانک ها از سپرده های مردمی تجهیز می کنند، در حال حاضر در دو سرفصل طلب از دولت و مطالبات غیرجاری متمرکز شده است که البته هیچ بازدهی هم برای ترازنامه بانک ها ندارد و بانک ها باید سود سپرده گذار را از محل سود تسهیلاتی پرداخت کنند.

وی ضمن اشاره به مشکلات نظام بانکی کشور به لزوم افزایش سرمایه بانک ها تاکید کرد و افزود: نرخ کفایت سرمایه در نظام بانکداری بین المللی حداقل ۸ درصد و متوسط نظام بانکی ما ۴ درصد است که میزان نیازمندی ما به افزایش سرمایه در نظام بانکی را نشان می دهد.

سیف افزود: بانک های دولتی را باید دولت از منابعی همچون مطالبات موجود در حساب ذخیره ارزی بانک ها حمایت کند و حمایت از بانک های خصوصی هم بر عهده بانک مرکزی است تا با زمان بندی مشخص و مدون، مشکل افزایش سرمایه بانک ها برطرف شود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم رفع مشکل افزایش سرمایه بانک ها، دلایل افزایش مطالبات معوق بانک ها در ۱۰ سال گذشته را بیان کرد.

جلوی سود بالای سود غیرمجازها بایستید

در همین رابطه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تبعیت نظام بانکی کشور از بانک مرکزی که اصلاح نظام بانکی را به دنبال خواهد داشت، گفت: این بانک با جدیت مقابل موسساتی که نرخ سود بالاتری را پرداخت کنند، ایستادگی کند و اجازه ضایع کردن حقوق دیگران را ندهد.

ابراهیم نکو در گفت و گو با ایرنا با بیان آنکه بانک ها و موسساتی که نرخ سود بالاتر از مصوب بانک مرکزی پرداخت می کنند یا مصوبه بانک مرکزی را دریافت نکرده و یا قانون را نادیده می گیرند، پیشنهاد کرد: بانک مرکزی با جدیت مقابل این نوع موسسات ایستادگی کرده و اجازه ندهد حقوق پایبندان به قانون تضییع شود.

وی تبعیت سیستم بانکی از بانک مرکزی در اصلاح شدن نظام بانکی را ضروری عنوان کرد و گفت: پرداخت سودی بالاتر از نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی برخلاف رویه تیم اقتصادی دولت یازدهم است و باید با جدیت پیگیری شود.

نکو با بیان اینکه اکنون نیازمند آن هستیم که نقدینگی کشور به سمت تولید حرکت کرده و رونق در این بخش ایجاد کند، افزود: پرداخت سودی بالاتر از مصوبه بانک مرکزی بی نظمی ایجاد کرده و سبب خواهد شد منابع به سمت بخش های غیرتولیدی حرکت کند که این امر به صلاح نیست.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، عمل کردن به دستورات بانک مرکزی در شرایط فعلی به نفع سیستم بانکی کشور بوده و سر و سامان دادن به اوضاع مالی کشور را آسان تر خواهد ساخت.

نکو خواستار ورود جدی بانک مرکزی برای برخورد با بانک ها و موسساتی که از دستورالعمل ها پیروی نمی کنند، شد و تصریح کرد: نباید سیاست یک بام و دوهوا اعمال شود بلکه باید یک رویه شفاف و یک فرمول در نظر گرفته شده و برای تمام موسسات مالی و بانکی اعمال شود.

وی عمل نکردن برخی بانک ها و موسسات مالی به دستورالعمل های بانک مرکزی را برای بانک های تابع قانون بسیار گران دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی نباید اجازه دهد حق و حقوق بانک های قانونمند نادیده گرفته شده و بی اعتمادی ایجاد کند.

نماینده مردم در مجلس خواستار آن شد تا تدبیری اتخاذ شود و در اثر آن مردم به جای رفتن به سمت بانک ها و سپرده گذاری در آنها به سمت تولید متمایل شوند.

نکو تصریح کرد: باید کاری کرد تا بخش تولید در مقایسه با نظام بانکی سود بیشتری به سرمایه گذاران پرداخت کند تا سرمایه ها به سمت تولید هدایت شوند نه فعالیت های غیر تولیدی که نفعی در پی ندارد.

وی گفت: سیستم بانکی کشور باید به گونه ای اصلاح شود تا مبالغ دریافتی از سپرده گذاران در بخش تولید به خدمت گرفته شده تا از سود فعالیت های تولیدی مردم بهره مند شوند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches