true
اقتصادتهران: معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این پروژه ملی راه آهن چابهار- زاهدان تاکنون ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گزارش ایرنا، عباس خطیبی عصر چهارشنبه در نشست بررسی وضعیت خط آهن چابهار- زاهدان افزود: این مسیر ریلی به طول ۶۱۰ کیلومتر برای توسعه ترانزیت کالا در محور شرق کشور اهمیت زیادی دارد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر به ۴۵ درصد رسیده است.
خطیبی یادآوری کرد: تفاهمنامه ساخت این مسیر ریلی در سال ۱۳۸۹ بین دولت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شد اما از اوایل ۱۳۹۳ عملیات اجرایی این پروژه در شرق کشور آغاز شد.
«خوشبختانه دولت و مجلس به تکمیل این پروژه اهمیت زیادی قائلند و پیمانکار توانمند آن (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا) تاکنون پیشرفت این پروژه را به خوبی دنبال کرده است و امیدواریم با تکمیل این پروژه دستاوردهای مهمی در یکی از محروم ترین منطقه کشور باعث رشد اقتصادی کشور شود».
وی ادامه داد: این مسیر ریلی از ۲ قطعه اصلی دارد که ۳۱۰ کیلومتر آن بین چابهار تا ایرانشهر و ۳۰۰ کیلومتر آن بین ایرانشهر تا زاهدان ساخته می شود.
اکنون زیرسازی قطعه چابهار به ایرانشهر بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بودجه مورد نیاز برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان ۴۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی یا اوراق مشارکتی و اسنادی برای این ابرپروژه ریلی کشور هزینه شده است.
وی ادامه داد: این پروژه ریلی در تکمیل مسیر چابهار به سرخس است که در آینده بتواند به عنوان یکی از مهمترین راهگذرهای ترانزیتی ایران، کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان را به آب های آزاد متصل کند.
خطیبی اعلام کرد: تاکنون در این پروژه ۲۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری و ۱۲ میلیون مترمکعب خاکریزی شده و برای آماده سازی آن ۷۲۰ هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=127557
false
true