×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
پیدا شدن هویت گمشده شهر با “شمسه محله محور”

تهران اکونومی: به اعتقاد محمدمهدی تندگویان، مجموعه جشنواره های شمسه می تواند هویت گمشده شهر تهران را بازیابی کند.

محمد مهدی تندگویان عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروزه یکی از مسائل مهم در مباحث شهرسازی، حفظ محله های شهر تهران و جلوگیری از کوچ های درون شهری است.

وی افزود: در سال های اخیر با ورود مدرنیته به زندگی شهری و تغییر سلایق و اولویت های مردم، اصالت محلات و بافت های سنتی شهر تهران به مرور دستخوش نابودی شده و همین امر، نوع زندگی شهری و سطح توقعات مردم را نسبت به گذشته متغیر ساخته است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: فرهنگ کاذب بالاشهرنشینی با هدف بهره برداری از امکانات و رفاه بیشتر در میان شهروندان، اصیل نشینی را که زمانی شاکله اصلی محلات بود، از بین برده است؛ تا جایی که افراد ساکن محلات قدیمی و حتی حاشیه نشین ها در جهت بهره مندی از رفاه و دست یابی به امنیت روانی بیشتر برای فرزندان، حاضر به ترک محل زندگی خود و مهاجرت به مناطق دیگر شهری می‌شوند.

تندگویان گفت: از سوی دیگر، در گذشته از آن جایی که محلات قدیمی از جایگاه ها و پایگاه های مشخصی برخوردار بودند مسائل و امورات داخلی محلات توسط ریش سفیدان، کسبه معتبر و بزرگان آن محل انجام می شد و نیازی به دخالت شهرداری نبود؛ بنابراین خود مردم در حرکتی خودجوش و فعال و با بهره گیری از تجربیات افراد برجسته محل و تجریبات یکدیگر نسبت به رفع مسائل و مشکلات شهری متحد می‌شدند.

وی اظهار داشت: امروز با به هم ریختن نظم محلات برای بهره گیری از امکانات زیر ساختی توسط شهروندان، بافت فرهنگی و اجتماعی ای ناهمگونی در محلات ریشه دوانده که در نهایت نوعی از گسیختگی فرهنگی را رقم زده است.

محمدمهدی تندگویان در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره آئینی، فرهنگی، هنری و تجسمی شمسه گفت: جشنواره ای چون شمسه به دلیل رویکرد «محله محوری» می‌تواند علاوه بر این که هویت گمشده شهر تهران را جست و جو و پیدا کند زمینه ساز جلب مشارکت های مردمی نیز شود. این که در این جشنواره به محلات تهران نگاه ویژه ای شد تا شهروندان علاوه بر رجوع به استعدادها و توانایی‌های خود ترغیب به توجه به پیرامون خود شدند، خود دستاورد قابل توجهی محسوب می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در این موارد، نکته قابل توجه رعایت مساله عدم اعمال و اجبار از طرف نهادها به خصوص در بحث فرهنگ و زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی است. در این صورت است که مردم می‌آموزند که نسبت به محل زندگی و مسائل اطراف همان قدر مسئول باشند که مسئول زندگی شخصی خود هستند، از سوی دیگر، سلایق آنان نیز آزادانه مطرح می‌شود.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches