true
اقتصادتهران: گویا پروژه حضور خودروسازان مطرح جهان در بازار ایران و ولع سیریناپذیری آنها برای حضور در خیابانهای کشورمان تمام شدنی نیست. هرچند که در سال ۲۰۱۰، ایران دومین بازار پژو پس از خود فرانسه بود به طوری که بیش از چهارصد هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته می شد اما این روند به طور ناگهانی متوقف شد که علت آن اعمال تحریمهای بینالمللی علیه ایران در سال ۲۰۱۲ بود، اما بدقولیهای پژو باعث شد که ایران با سایر کشورها برای واردات خودرو و انجام سرمایهگذاری مشترک به مذاکره بپردازد که رنو نمونه بارز آن بود. از سوی دیگر، از دست دادن بازار خودروی ایران برای پژو فرصتی را برای شرکتهای خودروساز چینی و کرهای فراهم آورد که بتوانند از سهم از دست رفته پژو نهایت بهرهبرداری را انجام دهند.
حال باید دید که آیا مجدداً شرکت پژو میتواند سهم از دست رفته خود در بازار خودروی ایران را به دست آورد و این در حالی است که رسیدن به سهم گذشته کار بسیار سختی به نظر میرسد.
این در حالی است که به دلیل طولانی شدن پروسه مذاکرات مجددی که میان ایران و مسوولان پژو در حال انجام است خبرها حکایت از آن دارد که مدیران شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بی پایان با ایران به ستوه آمده است و این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده پرونده مذاکرات را علنی کند.
این امر نشان میدهد که پژو تا چه حد مصمم به حضور در بازار ایران است و به هیچ وجه قصد ندارد این بازار را از دست بدهد به طوری که حتی در این خصوص از تهدید نیز رویگردان نیست.
در همین رابطه، مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقا در شرکت خودروسازی پژو سیتروئن در گفتگو با روزنامه لوفیگارو اعلام کرد در صورت توافق با ایران برای از سرگیری تولید خودرو در این کشور، خودروهای جدید دست کم هجده ماه بعد وارد بازار ایران خواهند شد.
به گزارش پایگاه اینترنتی بورسو راما که مصاحبه یکی از مدیران شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه با روزنامه لوفیگارو را بازتاب داده است نوشت: در خیابانهای تهران خودروهای پژو به وفور به چشم می خورند. حدود شش میلیون دستگاه خودرو پژو در ایران در حال تردد است، اما این پژوها نه از انواع جدید دوهزار و هشت یا سیصد و هشت بلکه از انواع دویست و شش و به ویژه چهارصد و پنج هستند. پژو شیرنشان پیشتاز بی رقیب در بازار ایران است و این شرکت امیدوار است این داستان حدودا چهل ساله را بتواند ادامه دهد. ژان کریستوف کمار مدیر منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو سیتروئن می گوید: «ما مجبور به اجرای مقررات تجارت بین المللی و همچنین دستورالعملهایی شدیم که شامل صنایع آمریکایی می شد.» علت این امر توافق برای شراکت امضا شده در آن زمان با جنرال موتورز آمریکا بود که مقدمهای برای ائتلاف جهانی به شمار می رفت؛ ائتلافی که در نهایت ناکام ماند.
در ایران پس از توقف تحویل قطعات از سوی پژو، بلافاصله ایران خودرو اقدام به تامین قطعات از چین کرد. سال گذشته بیش از سیصد هزار دستگاه خودرو با مارک پژو در ایران به فروش رسید بدون اینکه خودروساز فرانسوی یک یورو از این فروش عایدی داشته باشد اما پژو مانعی در این راه ایجاد نکرد. کمار می گوید: «خودروهایی که به نام ما تولید شدند از مدلهای قدیمی و باکیفیت پایین قطعات بودند.» وی می افزاید: «به محض اینکه چشم انداز تعلیق تحریم ها ظاهر شد ما تماس های خود با دو شریک قدیمی مان را از سر گرفتیم. ابتدا ما نوع دیگری از روابط را پیشنهاد دادیم. ما همان شیوه شراکتمان با چینی ها را پیشنهاد می دهیم یعنی شرکتی مشترک به صورت پنجاه پنجاه، انتقال فناوری و دانش ما در زمینه صنعتی سازی. خودروهای آینده که از مدلهای کنونی در حال تولید یا مدلهای جدید خواهند بود حتی هدف صادرات به کل منطقه را نیز خواهند داشت.»
اما مذاکرات طولانی شده است. طرف ایرانی به علت ترک این کشور، پژو را سرزنش می کند. این شرکت همچنین چوب موضع سفت و سخت فرانسه در مذاکرات بین المللی (هسته ای) را نیز میخورد. کمار حتی معتقد است پژو تا حدی دماسنج روابط فرانسه و ایران نیز است. مدیران پژو سیتروئن برای «جلب اعتماد شرکای ایرانی و همچنین افکار عمومی ایران» تلاش های زیادی کرده اند به طوری که کمار در سالهای اخیر هشت بار به ایران سفر کرده است. برخی از اعضای کمیته اجرایی پژو نیز به ایران سفر کرده اند. کمار تاکید می کند که پژو سیتروئن «بدون تکبر» این مذاکرات را به پیش می برد. گروه فرانسوی می داند که «باید تلاش های بیشتری انجام دهد زیرا ضربه وارد شده در ایران به اندازه سهم بازار پژو سیتروئن در این کشور است.»
تلقی پژو اکنون این است که زمان پایان دادن به مذاکرات فرا رسیده است. کمار میگوید: «ما آماده امضای توافق هستیم. سفر رئیس جمهور روحانی به فرانسه باید امکان تسریع امور را فراهم کند.» این سفر برای اواسط ماه نوامبر پیش بینی شده است. اما به هر حال باید مذاکرات قبل از لغو رسمی تحریم ها به نتیجه برسد زیرا خودروهای جدید سریعاً وارد خیابانهای تهران نخواهند شد. کمار می گوید: «دست کم هجده ما زمان لازم است تا خودروهای جدید از زنجیره مونتاژ بیرون بیایند.» در صورتی که توافق حاصل شود پژو سرمایه گذاری عظیمی در ایران انجام خواهد داد.
باز در صورت موفقیت، پژو موفق نخواهد شد بازار قبلی را بار دیگر به دست بیاورد زیرا رقابت تشدید شده است. رنو که از سالها قبل در ایران حضور دارد بلندپروازی های خود را اعلام کرده است. کمار اذعان می کند: «هیچ چیزی قطعی نیست و بازار ایران متعلق به ما نیست.»
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=29802
false
true